شناسهٔ خبر: 162292 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

«بیگی‌نژاد، نماینده ملایر» در حاشیۀ بازدید از تحریریه «نماینده»:

روحیه تحول‌خواهی در مجلس یازدهم بسیار ملموس است/ همه باید کمک کنند تا یک مجلس هدفمند با هویت خدمتگزار تشکیل شده و پاسخگو باشد

هادی بیگی نژاد

«نماینده» / هادی بیگی‌نژاد کاندیدای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حوزۀ انتخابیه ملایر بود که با اعتماد مردم مواجه شده و به مجلس یازدهم راه یافت. وی همچون دیگر جوانان راهیافته به مجلس روحیۀ تحول‌خواهی دارد و معتقد است نه‌تنها مجلس یازدهم باید بتواند در زمینۀ حل مشکلات مردم گام‌های اساسی بردارد، بلکه حتی باید ساختارهای درونی مجلس را اصلاح کرده و آن را پویاتر و کارآمدتر کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگو با نمایندۀ مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی است که عصر یک روز گرم از ماه خرداد، در حاشیۀ بازدید از تحریریه «نماینده» انجام شد.

* این چند هفته که از مجلس یازدهم گذشته است را چطور دیدید؟ آیا نمایندگان خواهد توانست آن تغییری که موقع انتخابات قولش را داده‌اند محقق کنند؟

مجلس یازدهم هنوز آن‌طور که باید نتوانسته است خود را نشان دهد؛ علتش هم این است که تاکنون درگیر انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه بوده و کمیسیون تخصصی هر یک از نمایندگان هنوز معین نشده است؛ و تا وقتی ترکیب هیئت‌رئیسۀ کمیسیون‌ها نیز مشخص شوند مقداری زمان می‌برد.

علت اصلی طولانی شدن فرآیند انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی نیز رسیدگی به اعتراض‌هایی است که هر یک نمایندگان برای رفتن به کمیسیون مد نظر خود پیگیری می‌کنند.

مجلس دهم یک آیین‌نامه نوشت که هر نماینده باید بر اساس رشته تحصیلی و سوابق کاری‌اش برای ورود به هر کمیسیون یکسری امتیازات را کسب کند. البته با توجه به جدید بودن اعمال این آیین‌نامه، اختلافاتی در زمینۀ اجرای آن وجود دارد.

مثلاً نمایندگان استان‌های جنوبی مانند بوشهر معتقدند نفت و گاز متعلق به منطقه آن‌هاست و بر همین اساس اصرار بر حضور در کمیسیون انرژی دارند؛ اما اینجا آیین‌نامه به دلیل سوابق شغلی و مدرک تحصیلی به این افراد اجازه عضویت در این کمیسیون را نمی‌دهد. درمجموع این‌گونه اعتراضات باعث طولانی شدن روند مشخص شدن اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شده است.

البته درنهایت باید گفت مجلس یازدهم -به قول یکی از همکاران- محکوم به موفقیت است؛ من هنگامی که در خیابان با افراد مختلف مواجه می‌شوم و توقعات را می‌بینم متوجه بالا بودن سطح توقعات شده و بر این اساس ما ناچاریم موفقیت شویم. موفقیت مجلس نیز تنها در سایه عملکرد صحیح نمایندگان بروز خواهد یافت. امیدوارم که این اتفاق بیفتد.

* با شناختی که طی هفته‌های اخیر از سایر نمایندگان مجلس کسب کردید، چقدر نسبت به این موفقیت امیدوار هستید؟

نمایندگان جوان در این مجلس تعدادشان زیاد است و با هم ارتباط بسیاری داریم. تقریباً نسبت به مجالس قبل روحیه تحول‌خواهی در این مجلس بسیار ملموس است.

شاید در مجالس قبل سابقه نداشته که به خود اداره مجلس انتقاد شود؛ در دوره‌های قبل نمایندگان می‌نشستند و به همه مباحث گوش می‌کردند، اما نمایندگان جوان مجلس یازدهم نسبت به طراحی ساختار فعلی نیز ایراداتی داریم که معتقدیم باید تغییر کند و اصلاح شود. من امیدوارم با این روحیه تحول‌خواهی شاهد اتفاقات خوبی توسط مجلس یازدهم باشیم.

* با توجه به اینکه شما برای عضویت در کمیسیون انرژی تلاش می‌کنید، فکر می‌کنید چه رویکردی باید در اولویت این کمیسیون قرار بگیرد؟

من به اتفاق سایر اعضای جوان کمیسیون انرژی، پیگیری سه موضوع را در اولویت کار خود قرار داده‌ام.

اولاً می‌خواهیم واقعاً روی جلوگیری از خام‌فروشی سرمایه‌گذاری کنیم. برای اشاره به اهمیت جلوگیری از خام‌فروشی این توضیح لازم است که ما بنزین را به ونزوئلا دادیم درحالی‌که همه دشمنان ما مخالف این کار بودند و مورد تهدید قرار گرفتیم اما ونزوئلا التماس می‌کرد. در نقطۀ مقابل ما برای فروش نفت باید به کشورها التماس کنیم تا بتوانیم بفروشیم.

قطعاً در این شرایط ما اگر فراورده‌هایی همچون بنزین و گازوئیل داشته باشیم و بتوانیم فراورده‌های پتروشیمی‌ها را صادر کنیم، وضعیت خیلی بهتری نسبت به خام فروشی نفت خواهیم داشت.

هدف دوم ما در کمیسیون انرژی بالا بردن سطح علمی کشور با اتکا به نیروهای داخلی و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت انرژی از جمله آب و برق و گاز و نفت است.

اگر همانند آنچه توسط نیروهای قرارگاه خاتم‌الانبیا در عسلویه در جریان است، مدیریت پالایشگاه‌ها در اختیار نیروهای جوان کشور خودمان قرار بگیرد، ‌می‌توانیم پیوند بین دانشگاه و صنعت نفت را برقرار کنیم خودبه‌خود سطح علمی کشور ارتقا می‌یابد.

نکته سوم نیز ارتقاء جایگاه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی است که باید بتواند ریل‌گذاری کند و برای حوزه تخصصی خود چارچوب بچیند. اکنون طبق اطلاع ما مجلس چنین جایگاهی ندارد و دولت است که کمیسیون‌های تخصصی را به سمت‌وسوی مد نظر خود هدایت می‌کند؛ درحالی‌که قانون مجلس را ریل‌گذار و هدایتگر می‌داند. ما به دنبال تغییر این نگاه هستیم.

* یکی از مسائلی که مجلس طی روزهای اخیر با آن مواجه شده است، اعتبارنامه آقای تاجگردون است. نظر شما دراین‌باره چیست؟

معتقدم مراحلی که تاکنون برای بررسی اعتبارنامه آقای تاجگردون طی شده کاملاً قانونی است. این اعتراض پس از بررسی در کمیسیون تحقیق، رد یا تأیید خواهد شد و نتیجۀ کار این کمیسیون در صحن علنی عرضه شده و رأی‌گیری خواهد شد.

 آنچه برای آقای دلخوش اتفاق افتاد برای آقای تاجگردون قابل انجام نخواهد بود؛ زیرا فرد معترض به اعتبارنامه آقای دلخوش از شکایتش منصرف شد، اما معترضین به اعتبارنامه آقای تاجگردون بر اعتراض خود اصرار دارند.

* فضای مجلس را نسبت به آقای تاجگردون چطور ارزیابی می‌کنید؟

پیش‌بینی نتیجه رأی مجلس مقداری سخت است؛ اما برآورد من این است که در هر حالت (رد یا تأیید اعتبارنامه) رأی لب مرز خواهد آورد.

من به‌واسطۀ کار جمعی که داشتم یک تحلیل دارم و آن اینکه همۀ حدود ۱۶۰ نماینده‌ای که به ارجاع اعتبارنامه آقای تاجگردون به کمیسیون تحقیق نظر مثبت دادند در رد اعتبارنامۀ آقای تاجگردون متفق‌القول نیستند؛ اما درباره اینکه چند نفر از ۱۶۰ پایین‌تر خواهد آمد نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

* به‌عنوان سؤال آخر، مایلیم دغدغۀ اصلی شما را دربارۀ مجلس یازدهم بدانیم.

من فکر می‌کنیم همه باید تلاش کنیم مجلس یازدهم یک مجلس هدفمند و پاسخگو باشد! هیچ‌کس نمی‌گوید از من سؤال بپرس اما واقعیت این است که اگر مسئولین این‌گونه نباشند از بین می‌رویم.

نمایندگان مداوم باید مورد این پرسش قرار بگیرند که «مگر نیامده بودید تا مجلس یازدهم اتفاقات خوشایندی را در کشور را هم بزند و رایحه جدید و روحیه تحول به وجود بیاید.»

ما نمایندگان باید تلاش کنیم یک هویت برای مجلس یازدهم تعریف نموده و نسبت به آن پاسخگو باشیم.

مثلاً مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت‌ها را ارائه کرد و گفت قیمت‌ها نباید تغییر کند؛ شعارش این بود و این کار را انجام داد. مجلس ششم نیز با شعار اصلاحات کار کرد و انصافاً در آنچه شعار دادند خوب پیش رفتند. البته مسیرشان غلط بود اما به آنچه معتقد بودند عمل کردند. البته مجالس هشتم تا دهم هویت خاصی نداشتند.

ما وقتی خودمان در مجلس هویت نسازیم، برایمان هویت خواهند ساخت؛ امروز باید همه کمک کنند تا یک مجلس با هویت خدمتگزار تشکیل شود و پاسخگو باشد.

من شعارهایم در زمینه انرژی را اعلام کردم و می‌توان هر چند ماه از من سؤال کرد که دراین‌باره چه قدم‌هایی برداشته‌ام، مجموع مجلس یازدهم نیز باید شعار داشته باشد و از آن مطالبه کنیم.

در پیگیری تحقق این شعار، رسانه‌ها باید پیشگام باشند.

نظر شما