شناسهٔ خبر: 162258 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: جام جم

تجدیدی در حمایت از معلمان

حاجی بابایی شرایط بازنشستگان، آینه تمام‌نمای اوضاع جامعه است. به این معنی که وقتی وضعیت معیشتی بازنشستگان به مشکل برمی‌خورد، این احساس ناامنی نسبت به نداشتن ثبات اقتصادی در آینده در آحاد جامعه شکل می‌گیرد.

 «نماینده»/حمیدرضا حاجی بابایی: شرایط بازنشستگان، آینه تمام‌نمای اوضاع جامعه است. به این معنی که وقتی وضعیت معیشتی بازنشستگان به مشکل برمی‌خورد، این احساس ناامنی نسبت به نداشتن ثبات اقتصادی در آینده در آحاد جامعه شکل می‌گیرد. این در حالی است که بازنشستگان از شأن بالایی در جامعه ما برخوردارند و به همین دلیل، مسؤولان اجرایی و نمایندگان مجلس باید از حیثیت و جایگاه آنان دفاع کنند و تدابیری بیندیشند تا نیازهای اقتصادی و بهداشتی بازنشستگان به طور کامل برطرف شود.
البته ما در همین خصوص در مواد ۲۹ و ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور، مساله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را پیشنهاد کردیم تا براساس آن، دولت مکلف باشد فاصله‌های حقوق بین گروه‌های مختلف بازنشستگان و فاصله میان خود قشر بازنشسته با شاغلان را کاهش دهد. همچنین با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق بازنشستگان باید همسان با تورم افزایش پیدا می‌کرد یا افزایش ۵۰ درصدی فصل دهم در حقوق شاغلان در دریافتی آنان نیز اعمال می‌شد. اما هیچ‌کدام از این قوانین هنوز به‌درستی اجرایی نشده است و دیروز هم جمعی از فرهنگیان بازنشسته با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، اجرای همین مواد قانونی را از ایشان درخواست کرده‌اند؛ درخواستی کاملا بحق که مسؤولان دستگاه اجرایی وظیفه دارند حتما به آن رسیدگی کنند. البته سه روز پیش دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تغییر احکام حقوقی بازنشستگان در سال ۹۹ در نظر گرفت تا بتواند حقوق این قشر را بیش از ۱۵ درصد مصوب مجلس افزایش دهد.
همچنین متاسفانه هر سال صدور تغییر احکام حقوقی بازنشستگان یکی‌ دو ماه به تعویق می‌افتد و امسال هم این تاخیر به سه ماه رسیده است؛ در حالی که انتظار نمایندگان مجلس این بود در سال چهارم اجرای قانون برنامه ششم توسعه، وضعیت حقوق و دستمزد به سمتی حرکت می‌کرد که فاصله بین حقوق شاغلان و بازنشستگان کاهش پیدا کند و مشکلات معیشتی موجب اعتراض مکرر بازنشستگان نمی‌شد.
اما امروز شاهدیم هر از گاهی گروه‌های مختلف بازنشستگان نسبت به دشواری شرایط معیشتی خود اعتراض دارند و نامه اعتراضی هزاران معلم بازنشسته به رئیس‌جمهور نیز فقط نمونه‌ای از این اعتراض‌هاست. از جمله مطالباتی که این افراد در نامه خود مطرح کرده‌اند، محروم ماندن فرهنگیان بازنشسته از مزایای نظام رتبه‌بندی است. البته نظام رتبه‌بندی معلمان تاکنون حتی برای شاغلان هم اجرا نشده است، در صورتی که براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید در طول زمان اجرای این قانون، لایحه مربوط به اجرای نظام رتبه‌بندی را به مجلس ارائه کند؛ اما با گذشت سه سال از آغاز اجرای این قانون، هنوز دولت این لایحه را به مجلس ارائه نکرده است.
باید توجه داشت شرایط فرهنگیان بازنشسته، شمه‌ای از وضعیت آینده زندگی را پیش چشم معلمان شاغل می‌گذارد. به این مفهوم که وقتی معلمان اوضاع امروز بازنشستگان صنف خود را می‌بینند، نگران اوضاع معیشتی آینده خود می‌شوند. این در حالی است که اگر ما به دنبال تعالی جامعه هستیم باید دغدغه‌های فکری معلمان را کاهش دهیم. این اتفاق نیز صرفا با ارتقای وضعیت معیشتی معلمان شاغل و بازنشسته رخ می‌دهد.

*نماینده مجلس 

نظر شما