شناسهٔ خبر: 162142 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند

اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند، در پالایشی که صورت گرفت حدود ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند که خانه های مورد نیاز برای آنها ساخته می شود.

به گزرارش «نماینده» محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طول آزادراه های کشور ۲۴۷۰ کیلومتر است؛ در ابتدای انقلاب طول آزادراه های کشور ۷۶ کیلومتر بود، طول بزرگراه های کشور در حال حاضر به ۱۸ هزار و ۴۸۵ کیلومتر رسیده در حالی که ابتدای انقلاب این رقم ۳۵ کیلومتر بود و طول راه های اصلی بالغ بر ۲۶ هزار و ۲۰۱ کیلومتر است.

وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته تا قبل از پایان دولت حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه به آزادراه ها و بزرگراه های موجود اضافه می شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طول راه های روستایی در ابتدای انقلاب ۳ هزار کیلومتر بود که این میزان در حال حاضر به ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته رسیده است و تا پایان دولت، ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی دیگر با رعایت اصل توازن و عدالت منطقه ای به راه های روستایی کشور اضافه می شود تا عقب ماندگی ها در مناطق محروم جبران شود.

اسلامی با اشاره به اینکه میزان بار جابه جا شده در بخش حمل و نقل جاده ای، ۴۶۵ میلیون تن است که روند رو به رشدی را تجربه می کنیم، افزود: طول خطوط ریلی از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ابتدای انقلاب به ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بالغ شده و به همین میزان خطوط ریلی در سطح کشور در دست مطالعه است.

وی گفت: در بنادر کشور با وقفه ۱۶ ساله بارگیری از کشتی به قطار را تجربه کردیم و توانستیم هدف برنامه توسعه را با رشد ۱۰۰ درصدی کسب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کل بار جابه جا شده با قطار در اول انقلاب ۷میلیون تن بود که در حال حاضر به ۴۷ میلیون تن رسیده است، افزود: ظرفیت بنادر از ۱۹ میلیون تن به ۲۴۶ تن در سال افزایش یافته و همچنین ظرفیت کانتینری به ۶.۵ میلیون تن افزایش یافته که با بهره برداری از فاز ۳ بندر شهید رجایی این میزان به ۸.۲ میلیون تن می رسد.

اسلامی گفت: در بخش هوایی به لحاظ تجمعی بیشترین آسیب پذیری را از تحریم ها داشتیم اما توانسته‌ایم با توسعه ناوگان ۱۴۰ هواپیمای مسافربری را فعال نگه داریم و ۳۰ میلیون مسافر را جابه جا کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص وضعیت مسکن در کشور گفت: همواره در شرایط اقتصادی و نوساناتی که بازارهای موازی بر مسکن وارد می کنند، دچار التهاب در بازار مسکن بوده ایم. تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم و شرایط التهاب آوری که در بازارهای موازی وجود دارد، بازار مسکن را همواره دچار بحران کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با طراحی اقدام ملی مسکن و اراده ای جهت تحویل مسکن های مهر، سال ۹۸ و ۹۹ را به سال نهضت خانه سازی تبدیل کردیم. یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند، در پالایشی که صورت گرفت حدود ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند که خانه های مورد نیاز برای آنها ساخته می شود و شروع تحویل واحدهای مسکونی به مردم از ماه های آینده آغاز خواهد شد که یا به صورت واحد آماده خواهد بود و یا واحدهایی که در قالب ساخت گروهی عرض می شوند.

اسلامی تصریح کرد: با توجه به نرخ ازدواج هایی که ثبت می شود و دهک هایی که ما تکلیف قانونی برای تأمین منازل مسکونی آنها را داریم، برنامه ریزی ما برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکن در سال است.

وی گفت: در بحث سیاست های شهرسازی با مشکلاتی در سال های اخیر مواجه بودیم، مقررات کوچک نگه داشتن حریم شهرها یکی از مشکلات اساسی ما بود که این قانون را اصلاح کردیم تا حریم شهرها را بزرگ تر ببینیم، تلاش کردیم تراکم در بخش هایی که تأسیسات مورد نیاز وجود دارد، با دست باز به افراد داده شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات آزادسازی زمین های حریم شهرها، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص این زمین ها تلقی خاصی داشت و این اراضی را به عنوان زمین شهری واگذار نمی کرد. با تغییرات مدیریتی اخیری که در وزارت جهاد اتفاق افتاد، بحران پنج ساله ای که همه چیز را متوقف کرده بود، حل شد و توانستیم اراضی شهری وزارت راه و شهرسازی را از وزارت جهاد کشاورزی تحویل گرفته و اقدام به آزادسازی آن کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۷ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: تا امروز تنها ۶۷ هزار واحد مسکن نیمه ساخته باقی مانده که تا پایان آبان ماه به اتمام می رسند و فقط مسکن مهرهایی که پرونده قضایی دارند باقی خواهند ماند.

اسلامی در خصوص راه آهن نیز گفت: زیرساخت های ریل گذاری فراهم شده، پیش از این روزانه ۵۳ واگن در بندر امام (ره) بارگیری می شد که الان به ۱۱۲ واگن رسیده است.

اسلامی، طراحی سامانه جامع املاک و اسکان را از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی خواند و گفت: ماه گذشته از این سامانه رونمایی کردیم، سازمان امور مالیاتی با طراحی این سامانه می تواند از خانه های خالی مالیات اخذ کند.

وی افزود: همزمان هم فراخوان داده ایم افرادی که خانه های نیمه تمام و ساخته شده در اختیار دارند می توانند به طرح ملی مسکن ملحق شوند. دولت زمین مرغوب هم در اختیار آنها قرار خواهد داد تا جریان ساخت و ساز با استفاده از این ظرفیت ادامه یابد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر، گفت: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده، یک میلیون و ۹۱۳ هزار مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است و ۶۳ هزار واحد نیز تا قبل از آبان ماه تحویل خواهد شد. بخشی از این واحدها نیز دعواهای حقوقی و قضایی دارد که در حال رایزنی و پیگیری هستیم.

اسلامی در خصوص بافت های فرسوده، گفت: برای حاشیه نشینی در استان های بحرانی شامل خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه برنامه ریزی کردیم، زمین در اختیار افراد گذاشتیم و سرمایه گذار مستقر کردیم، امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۰ تمام نقاط شهری در این استان ها که دارای کپر و آلونک هستند، تعیین وضعیت شوند تا مردم از این وضعیت سخت خارج شوند.

وی در خصوص مبارزه با فساد، گفت: ایجاد سامانه حمل و نقل نقش مهمی در مبارزه با فساد دارد. از این طریق توانستیم جابه جایی کالا را کنترل کنیم و بر قاچاق کالا کنترل داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به انتقادات و سئوالات نمایندگان، گفت: مسکن ملی به صورت محله محور اجرا می شود، از اواخر دهه هفتاد این پروژه ها در دستور کار بوده و ۹۵۶ هزار واحد در بافت های فرسوده نوسازی شده است. در حال حاضر نیز برای نوسازی این محلات فراخوان دادیم و تسهیلات در نظر گرفتیم.

وی در خصوص سامانه املاک و اسکان نیز گفت: این سامانه طراحی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته، ان شاء الله به صورت اقدام فوری در هیئت دولت به تصویب برسد تا روند اخذ مالیات از خانه های خالی آغاز شود.

نظر شما