شناسهٔ خبر: 161994 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

 نظارت در تعارض با تعامل نیست

عبدالمالکی کارشناس اقتصادی تاکید دارد که برخی افراد نظارت و تعامل را در تعارض با هم شناخته اند در حالی که اینگونه نیست و باید حد بهینه آن رعایت شود که هم تعامل رعایت شده و هم نظارت انجام شود.

به گزارش «نماینده» حجت الله عبدالملکی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس مجلس بر تقویت مجلس، گفت: مجلس دو شأن قانونگذاری و نظارت دارد. شأن نظارت به مراتب مهم تر است چرا که اگر قانونی که نوشته می شود به اجرا درنیاید، کار بیهوده‌ای انجام شده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حوزه نظارت دچار آسیب دیدگی است، بیان داشت: متأسفانه در حوزه نظارت دچار آسیب هایی هستیم که در مجالس مختلف شدت و ضعف داشته است. یکی از این آسیب ها موضوع منطقه گرایی و حزب گرایی است. منطقه گرایی به این معنا که نمایندگان یک منطقه در ازای دریافت امتیازاتی برای منطقه خود از برخی نظارت ها کوتاه می آیند و یا نمایندگان یک جناح سیاسی که موافق دولت وقت هستند، اعمال نظر دقیق نمی کنند.

وی تاکید کرد: اگر نظارت مجلس ضعیف شود، عملکرد دولت را تحت تاثیر قرار می دهد، از این رو  مقام معظم رهبری بر این امر تأکید داشته اند.

این اقتصاد دان با اشاره به اهمیت تعامل مجلس و دولت، اظهار داشت: طبق اظهارات اخیر رئیس مجلس، اگرچه مجلس یازدهم قصد مچ گیری ندارد اما در مواقعی که دولت وظایف خود را به درستی انجام ندهد، مجلس چشم پوشی نمی کند. برخی افراد نظارت و تعامل را در تعارض با هم شناخته اند در حالی که اینگونه نیست و باید حد بهینه آن رعایت شود که هم تعامل رعایت شده و هم نظارت انجام شود.

عبدالملکی با اشاره به  تحول و ایجاد الگوی مدیریتی بر اساس ۴ مولفه شامل شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی تصریح کرد: این ۴ محور در اصلاح مجلس بسیار اساسی است که اگر نمایندگان همراهی کنند می توان یک مجلس متفاوت و کارآمد را شاهد بود.

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: در این مسیر تأکید بر همراهی نمایندگان است و شخص رئیس مجلس به تنهایی نمی تواند به این مهم دست پیدا کند. سازوکارها در این خصوص باید مشخص شود و سپس فرهنگ کاری نمایندگان نیز با توجه به این سازوکارها شکل بگیرد.

نظر شما