شناسهٔ خبر: 161934 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

علت فساد در کشور تمرکزگرایی افراطی است/مالیات بر خانه‌های خالی در دستور کار مجلس قرار بگیرد

محمد صفایی نماینده مردم گناباد در مجلس گفت: ‌یکی از علل فساد در کشور تمرکزگرایی افراطی است بنابر این از رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان این دوره از مجلس می‌خواهد که اقدام فوری و عاجلی برای این مسأله (تمرکزگرایی) صورت دهند.

به گزارش «نماینده»؛ محمد صفایی نماینده مردم گناباد در مجلس امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۹۹) در صحن علنی مجلس در جریان بررسی گزارش دولت در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی در اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: یقیناً در ۴۰ سال گذشته اقدامات اساسی و جدی و بزرگ در سراسر ایران اسلامی انجام شده است که توسعه راه‌ها، ریل، انرژی، آموزش عالی، بهداشت و درمان و ... از این  جمله هستند.

وی افزود: یک نکته اساسی در طول این ۴۰ سال اتفاق نیفتاده و آن تمرکزگرایی است و بعضاً‌ این تمرکزگرایی تشدید شده است؛ ‌ تمرکزگرایی یک استراتژی استثمارگرایانه است که ما توسط بیگانگان در این استراتژی استثمار می‌شویم و عملا استثمارگران بیرونی در داخل مردم را استثمار می‌کنند.

نماینده مردم گناباد در مجلس در همین رابطه یادآور شد: یکی از این تمرکزگرایی‌های افراطی در بانک مرکزی شکل گرفته و امروز در اقصی‌نقاط ایران اسلامی هر کسی برای مواد اولیه، ماشین‌آلات و واردات مصوب دولت ارز بخواهد، این ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی منتهی می‌شود.

صفایی از عبدالناصر همتی که هم اکنون در صحن علنی مجلس حضور دارد و به اظهارات نمایندگان گوش می‌کند می‌پرسد: چرا این موضوع به بانک‌های ملی استان‌ها این اختیار را نمی‌دهید و توزیع نمی‌شود؟ امروز بیش ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از از ۲۰ میلیون تن خوراک دام و طیور کشور به شخصی وصل می‌شود که هیچکس دستش در استان‌ها به او نمی‌رسد.

وی افزود: ما در استان خراسان رضوی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال مصرف خوراک دام و طیور داریم و به استان‌های دیگر به نسبت مصرف آنها چنین اعدادی وجود دارد بنابر این این مسأله نمی‌تواند به استان‌ها تخصیص پیدا کند و تجار هر استان که مرکز مشترک با همسایگان هم دارند از آن مرزها این نیازها را وارد کنند تا هم قابل نظارت باشد و هم هزینه‌های حمل آنها کاهش پیدا کند و به تبع سبب کاهش هزینه‌های تولید شود.

نماینده مردم گناباد در مجلس می‌گوید: ‌یکی از علل فساد در کشور تمرکزگرایی افراطی است بنابر این از رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان این دوره از مجلس می‌خواهد که اقدام فوری و عاجلی برای این مسأله (تمرکزگرایی) صورت دهند.

وی با اشاره به مالیات‌ها در کشور نیز گفت: آقای نوبخت اشاره کردند که ۳۲ درصد منابع کشور از مالیات است اما فشار اصلی مالیات در کشور به تولیدکننده وارد می‌شود، امروز مالیات بر زمین، خانه‌های خالی که دارای مصوبه قانونی هم است مالیات بر سپرده‌های بانکی، طلا و ارز را در دستور کار نداریم. اگر این کار را صورت دهیم این منابع به سمت رونق تولید تغییر جهت خواهد داد.

صفایی در پایان از توجه نوبخت به ریل شرق کشور توجه و تشکر کرد: ان‌شاءالله این توجه به انتقال آب دریای عمران هم باشد.

نظر شما