شناسهٔ خبر: 161928 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

استفاده دولت از اسناد خزانه یکی از عوامل افزایش سود تسهیلات است

قادری/2 نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: یکی از مواردی که باعث شده نرخ سود تسهیلات به شدت افزایش پیدا و بخش‌های تولیدی را با مشکل مواجه کند، اسناد خزانه‌ای است که توسط دولت برای تأمین مالی طرح‌ها مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری در نشست علنی امروز مجلس (سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۹) گفت: در ارتباط با کنترل نرخ ارز با توجه به تأثیرش بر نرخ تورم و قیمت بخش‌های مختلف ضرورت دارد که بانک مرکزی به صورت جدی این موضوع را در دستورکار خود قرار دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: با توجه به ضرورتی که برای توجه به طرح‌های عمرانی وجود دارد لایحه مشارکت بخش‌های غیر دولتی با دولت در طرح‌های غیر عمرانی به صورت ویژه و سریع مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد و ما طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را که می‌توانیم از منابع بخش‌های غیر دولتی تأمین مالی کنیم، در دستورکار قرار دهیم تا فشار بر روی بودجه عمومی کاهش پیدا کند. با توجه به محدودیت‌های مالی که وجود دارد در شرایط فعلی راهی غیر از این نداریم.

وی افزود: در مورد بهبود فضای کسب و کار، وزیر اقتصاد باید به عنوان رئیس هیأت مقررات‌زدایی به صورت جدی و به عنوان دستگاه متولی مورد توجه قرار دهد اما در شرایط فعلی باید زمینه را برای توسعه بخش‌های مولد فراهم شود، و شرایط کار در بخش‌های غیر مولد ناامن شود تا سرمایه‌ها و منابع به سمت بخش‌های مولد منتقل و زمینه کسب درآمدهای مالیاتی بیشتر از قبل بای دولت فراهم شود. با توجه به محدودیت‌هایی که برای تأمین منابع از طریق فروش نفت و اخذ مالیات داریم راهی جز این کار وجود ندارد.

قادری خاطرنشان کرد: رئیس کل بانک مرکزی باید کنترل کیفی اعتبارات را مد نظر قرار دهد، متأسفانه در شرایط فعلی بخش قابل توجهی از منابع اعتباری ما به سمت بخش‌های غیر مولد سوق داده می‌شود و نیاز است این منابع به سمت بخش‌های مولد برود تا رونق تولید و به دنبال آن رونق اشتغال را داشته باشیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: انتشار اسناد خزانه به منظور تأمین منابع مالی دولت باید کمتر مورد توجه قرار گیرد، در طول سال‌های گذشته یکی از مواردی که باعث شده نرخ سود تسهیلات به شدت افزایش پیدا کند و بخش‌های تولیدی را با مشکل مواجه کند، اسناد خزانه‌ای است که توسط دولت برای تأمین مالی طرح‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. بانک مرکزی نباید اجازه دهد که دولت از طریق انتشار اسناد خزانه بخواهد تأمین مالی کند

وی افزود: ضرورت دارد که سود سپرده‌های مازاد و نرخ سود اعلامی بانک مرکزی مشمول مالیات شود تا بانک‌ها به خودشان اجازه ندهند خارج از چارچوب بانک مرکزی سود پرداخت کنند.

قادری خاطرنشان کرد: موضوع ترمیم حقوق بازنشستگان مطالبه جدی جامعه است که به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آن را حتماً مورد توجه قرار دهد. در تخصیص اعتبارات انتظار داریم که عدالت منطقه‌ای مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد. کاری که الان دارد دولت در سال پایانی خود انجام می‌دهد باید نابرابری‌ها را کم کند و به گونه‌ای نباشد که به خاطر ارتباطاتی که با دولت یا سازمان برنامه و بودجه وجود دارد بعضی از استان‌ها منابع بیشتری را دریافت کنند و برخی استان‌ها محروم بمانند.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: معضلات و مشکلاتی که در مناطق روستایی اعم از موضوع آب، بیکاری و مشکلات بخش کشاورزی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر طرح‌های اقتصاد مقاومتی باید به صورت ویژه مورد توجه دولت قرار گیرد و ضرورت دارد در همین شرایطی که با محدودیت منابع مواجه هستیم به صورت ویژه تر به مسائل ذکرشده توجه کند.

وی افزود: حجم بودجه حجم بالایی است، دولت باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی جدی داشته باشد تا امکان تحقق بودجه فراهم شود.

قادری خاطرنشان کرد: در مورد تخصیص ارز، به کالاهایی که قابل کنترل نیستند تخصیص ارز دولتی باید محدود شود؛ چراکه زمینه سوءاستفاده و رانت را برای افرادی که این ارزها را دریافت می‌کنند فراهم می‌آورد و حال که دولت این ارزها را به سختی تحصیل می‌کند به جاهایی تخصیص دهد تا در کانال‌های توزیع کالا قابل رصد باشد

نظر شما