شناسهٔ خبر: 161870 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

مجلسی آدم!

علی صدری‌نیا تصویر مطلوب یا غیر مطلوب از مجلس و نمایندگان در ذهن عموم جامعه لزوما فقط بر اساس تصمیمات خوب و کارشناسی آنها شکل نمی‌گیرد؛ بلکه بخش مهمی از ماجرا به بازنمایی تصویری خود آنها در افکار عمومی ارتباط پیدا می‌کند.

«نماینده»/ سید محمد علی صدری نیا : با وجود اینکه اصلی ترین اقدام نمایندگان تصمیم گیری های دقیق درباره مهمترین امور کشور و نظارت بر اجرای آن است، و تحقق این موضوع می‌تواند موجب رضایت یا نارضایتی مردم از نمایندگان مجلس شود، اما تصویر مطلوب یا غیر مطلوب از مجلس و نمایندگان در ذهن عموم جامعه لزوما فقط بر اساس تصمیمات خوب و کارشناسی آنها شکل نمی‌گیرد؛ بلکه بخش مهمی از ماجرا به بازنمایی تصویری خود آنها در افکار عمومی ارتباط پیدا می‌کند. مثلا همه ما می‌دانیم که در مجلس قبلی با وجود همه انتقادات و تصمیم‌گیری‌های غلط، بالاخره بسیاری از تصمیم‌گیری های صحیح هم رخ داده است؛ اما امروز چه چیزهایی از مجلس قبلی در ذهن من و شما باقی مانده؟ اولین چیزی که درباره مجلس قبلی به ذهن ما می‌رسد چیست؟ آن طرحها و تصمیمات درست؟ یا صحنه خواب فلان نماینده، گلابی خوردن دیگری، تقلای آن یکی برای بیان صحیح موزه لوور، دفاع خانم نماینده از حقوق نجومی پدرش، دعوای آقای نماینده با کارمند گمرک و فحاشی به او، سر و کله زدن یک عده از آنها برای سلفی گرفتن با موگرینی و...؟ !

پس گاهی یک فریم عکس توان این را دارد که تلاش جمعی همه نماینده ها در ماههای متمادی را نقش بر آب کند و تصویری دیگر از مجلس بسازد. حالا البته در جایی مثل مجلس دهم، تعدد تصمیمات و رویکردهای غلط نیز به تقویت بیشتر همان تصویر مجلس کمک می‌کند.

 حالا در این روزهای ابتدایی مجلس یازدهم، که خیلی ها برای اولین بار در کسوت نمایندگی ظاهر شده اند، حالا که بخشی از جوانترها به مجلس راه یافته اند، و حالا که همه نمایندگان دغدغه بازگرداندن مجلس به ریل صحیح خود را دارند، باید توجه ویژه ای به همین موضوع ساده داشته باشند، تا به سرعت تصویر مجلس جدید هم با گزاره هایی غلط در ذهن افکار عمومی شکل نگیرد. در همین چند روز اول مجلس یازدهم، انتشار تصاویر مختلف از نمایندگانی که در حال چک کردن گوشی‌های‌شان بودند، یا در حال توییتر گردی یا پست و استوری گذاشتن در اینستاگرام در باب اهمیت مجلس بودند، نشان می‌دهد هنوز حواس برخی از نمایندگان جدید به همین موضوع ساده نیست.

از طرف دیگر تعدد توییتها و اظهار نظرهای مختلف نمایندگان در همین چند روز ابتدایی هم نشان می‌دهد تمایل به بروز و ظهور رسانه‌ای در خود نمایندگان یا اطرافیان و مشاوران رسانه‌ای آنها به شدت بالاست؛ بدون توجه به این موضوع که این ظهور و بروز رسانه‌ای در افکار عمومی به معنای تغییر رویکرد مجلس تحلیل می‌شود یا بعنوان نوعی مسابقه و رقابت رسانه‌ای برای دیده شدن بیشتر. بماند که این حجم از ظهور رسانه‌ای، به سرعت گافها و یا نکات انتقاد برانگیزی هم با خود به همراه داشت که می‌تواند به مرور تصویر مجلس را در ذهن جامعه بی اعتبار کند.

برای اینکه مردم به مجلس جدید اعتماد کنند و تصمیماتشان را کارشناسی شده بدانند و به رخ دادن تغییر در زندگی شان امیدوار باشند، اولین قدم این است که نمایندگان با رفتار، سخنان و نوع ظهور و بروز رسانه‌ای خود چه تصویری از این مجلس را در ذهن مردم می‌سازند.

 نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند که برای توییت زدن و بیان دیدگاهها فرصت به اندازه کافی دارند! لازم نیست خوبی‌های‌شان را تند تند و با عجله برای ما توییت کنند! مردم دوست دارند اول قدمهای جدی و محکم نمایندگان را در عمل ببینند و بعد متناسب با میزان واقعی تغییرات و تصمیمات در مجلس، فعالیت رسانه‌ای نمایندگان برای‌شان قابل درک و تحمل خواهد شد. برخی از اقدامات این روزهای مجلس مانند پس دادن هدیه نهادهای اجرایی و شفاف کردن آن، یا رای ندادن به اعتبارنامه نمایندگانی که اسنادی درباره تخلفات آنان موجود است جزو همین قدمهای واقعی است که در صورت جدیت و مقطعی نبودن، موجب تفاوت این مجلس با مجلس قبلی خواهد شد.

منبع: کانال تلگرامی سید محمد علی صدری نیا

نظر شما