شناسهٔ خبر: 161839 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

اولویت مجلس یازدهم، نظارت بر اجرای صحیح قانون باشد

محمود زاده 2 منتخب مردم مهاباد در مجلس یازدهم با بیان اینکه قوانین مازاد و موازی برای کشور مشکل ایجاد کرده است، گفت: نگاه مجلس یازدهم باید به سمت نظارت بر اجرای صحیح قانون باشد.

به گزارش «نماینده»، جلال محمودزاده در مورد اولویت‌های مجلس یازدهم گفت: عمده مشکلات مردم، اقتصادی و معیشتی است. تعدادی زیادی از کارگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی در سال رونق تولید، به دلیل کرونا ضرر کردند. عملیات تولیدی این کارگاه‌ها کم شده است و در بعضی موارد شاهد تعدیل یا اخراج نیروهای کار هستیم.

منتخب مردم مهاباد در مجلس یازدهم افزود: در بخش کشاورزی به دلیل عدم تأمین نهاده‌ها، دام و طیور دچار مشکل شده است. هم‌اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد مرغ‌داری‌های ما جوجه‌ریزی نکردند. این وضعیت تولید را با چالش‌هایی مواجه کرده است. به نظرم اولویت مجلس یازدهم، رفع مشکلات معیشتی مردم و رونق تولید است. بازگرداندن نیروهای اخراجی یا تعدیل شده در وهله اول و افزایش اشتغال در وهله دوم باید از اولویت‌های مجلس یازدهم باشد.

وی از پیش نرفتن مسائل فوق در مجلس دهم انتقاد کرد و  مدعی شد: بسیاری از نمایندگان مجلس دهم بر اساس اِعمال نفوذ بر قانون گذاران یا مسئولان اجرایی، کمیسیون‌های خود را انتخاب می‌کردند. گاهی اوقات نماینده‌ای بدون تخصص یا تجربه لازم در کمیسیونی حضور پیدا می‌کرد. مجلس دهم در روزهای آخر دوره خود، آئین‌نامه را تغییر دادند. بر اساس آئین نامه جدید، حضور یک نماینده در یک کمیسیونی نیازمند مستندات و مدارک است.

محمودزاده با بیان اینکه «گرایش مجالس قبلی به قانون‌نویسی بود» گفت: قوانین مازاد و موازی برای کشور مشکل ایجاد کرده است. بسیاری از قوانین، یکدیگر را نقض می‌کردند و برای مسئولان مشکلات زیادی به وجود آورده است. نگاه مجلس یازدهم باید به سمت نظارت بر اجرای صحیح قانون باشد. قانون‌نویسی بیش از حد دوره‌های پیش مجلس باعث اجرایی نشدن این قوانین شده است. به طور مثال دولت ۱۰ تا ۱۲ درصد قانون برنامه ششم توسعه را اجرایی کرده است.

منتخب مردم مهاباد در مجلس ادامه داد: مجلس یازدهم باید به سمت شناسایی و احصاء قوانینی برود که دولت اجرایی نکرده است. وقتی دولت قوانین مجلس را اجرا نمی‌کند، وقت مجلس گرفته و قدرت آن تضعیف می‌شود.

محمودزاده در پایان گفت: در مجلس قبلی ۳۱ تحقیق و تفحص رأی آورد اما فقط ۶ تا از آنها به نتیجه رسید. بقیه فرصت مطرح شدن نیافت. مجلس یازدهم باید سراغ تحقیق و تفحص‌های مجلس قبل برود. به طور کلی احساس می‌کنم که اقتصاد و معیشت و تأکید بر نظارت به جای قانون‌نویسی می‌تواند اولویت‌های مجلس یازدهم باشد.

نظر شما