شناسهٔ خبر: 161811 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جلسه هیات‌رئیسه مجلس با کمیسیون آیین‌نامه داخلی برای اصلاح رویه عضویت در کمیسیون‌ها

عنابستانی منتخب سبزوار در مجلس یازدهم با بیان اینکه مصوبه مجالس پیشین در عضویت کمیسیون‌ها برای نمایندگان رانت ایجاد کرده‌ است، گفت: امروز جلسه هیات‌رئیسه با کمیسیون آیین‌نامه داخلی برای اصلاح رویه عضویت در کمیسیون‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش «نماینده»، علی‌اصغر عنابستانی منتخب مردم سبزوار در مجلس یازدهم  با اشاره به انتقادات منتخبان مجلس یازدهم نسبت به بی‌توجهی مجلس دهم به تخصص‌گرایی در کمیسیون‌ها اظهار داشت:‌ انتقاد منتخبین مجلس به دستورالعمل اجرایی تبصره یک ماده ۳۶ آیین نامه داخلی مجلس است که در آنجا امتیازبندی‌هایی را برای نمایندگان طبق یک جدول مقرر کرده است تا آنها بتوانند در کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار گیرند.

** نباید حضور در کمیسیون‌های رانتی باشد 

وی افزود: در این جدول به سوابق نمایندگی مجلس و عضویت آنها در کمیسیون‌ها امتیازات بالایی و غیر معقولی داده‌اند. این در حالی است که دیگر سوابق امتیازات کمتری دارد به طوری که هر سال سوابق نمایندگی امتیاز جداگانه و برای حضور در هر دوره از مجلس امتیاز خاصی در نظر گرفته‌اند ضمن اینکه امتیاز جداگانه‌ای هم در عضویت هیأت رئیسه کمیسیون‌ها در نظر گرفته‌اند.

منتخب مردم سبزوار در مجلس یازدهم گفت:‌ با توجه به رانتی که در این قضیه وجود داشته است، به نظر می‌رسد اولویت اول عضویت در همه کمیسیون‌ها متعلق به منتخبینی است که سابقه نمایندگی مجلس دارند. در حالی که به نظر می‌رسد توجه لازم به سوابق دیگر وجود ندارد.  

**سابقه نمایندگی در کمیسیون‌های مجلس از مدارک تحصیلی اهمیت بیشتری دارد

عنابستانی گفت: ارتباطات سوابق مؤثر در این جدول به خوبی دیده نشده است که برای مثال می‌توانم به سوابق استانداری و فرمانداری اشاره کنم که امتیاز آن می‌تواند شامل همه کمیسیون‌ها شود. ضمن اینکه ضریبی هم  برای پست‌ها و مسئولیت‌ها دیده نشده است.  

وی افزود: اشکال دیگر منتخبین مجلس یازدهم به این مصوبه کمیسیون‌های آیین‌نامه مجلس دهم مربوط به مدارک تحصیلی است به طوری که برخی مدارک تحصیلی همخوانی لازم را با کمیسیون‌ها ندارد.

عنابستانی گفت: صبح امروز قرار است این مصوبه آیین‌نامه داخلی مجلس دهم توسط کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس یازدهم و با همراهی هیأت رئیسه جدید این مجلس اصلاح شود.

** منتخبین مجلس یازدهم به‌دنبال اصلاح آیین‌نامه نحوه عضویت در کمیسیون‌ها

منتخب مردم سبزوار در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: تمام تلاش منتخبین مجلس یازدهم برای اصلاح این مصوبه است و بر همین اساس پیشنهادات اصلاحی زیادی در این باره داده شده است.

عنابستانی گفت: امیدوارم که تعیین اعضای جدید کمیسیون‌ها که روز یکشنبه صورت می‌گیرد با استفاده از آیین‌نامه جدید باشد.

نظر شما