شناسهٔ خبر: 161780 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

ناآشنایی شهروندان تهرانی نسبت به پرداخت‌های آنلاین و تهران من

شهرداری تهران نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شهروندان تهرانی نسبت به پرداخت‌های آنلاین و تهران من ناآشنا هستند.

به گزارش «نماینده»، نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد؛ فقدان اطلاع‌رسانی مناسب بویژه از سوی رسانه ملی، سبب شده تا شهروندان تهرانی اطلاع زیادی از خدمات آنلاین در حوزه شهر و شهروندی در دوران شیوع ویروس کرونا نداشته باشند، اما با این حال آنان نحوه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران درباره کرونا را مثبت ارزیابی کرده‌اند.

ارزیابی شهروندان از نحوه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران درباره کرونا نشان می‌دهد؛ ۴۴.۷ درصد از شهروندان نحوه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران دراین باره را خوب و خیلی خوب و ۳۱.۸ درصد به میزان ضعیف و خیلی ضعیف ارزیابی کرده‌اند. همچنین زنان بیشتر از مردان و افراد ۵۰ سال و بالاتر کمتر از دیگر گروه‌های سنی نحوه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران درباره کرونا را خوب ارزیابی کرده‌اند.

استفاده شهروندان از خدمات آنلاین شهرداری نشان می‌دهد ۱۰.۶ درصد از شهروندان از پرداخت عوارض و بهای خدمات، ۱۰.۴ درصد از خرید اینترنتی از فروشگاه شهروند و ۸.۴ درصد از خدمات آنلاین «تهران من» در دوران کرونا استفاده می‌کنند.

بررسی آشنایی شهروندان با سامانه تهران من و سامانه ۱۳۷ نشان می‌دهد ۵۷ درصد از شهروندان با سامانه «تهران من» آشنایی ندارند. در این ارتباط مردان بیشتر از زنان، افراد ۵۰ سال و بالاتر کمتر از دیگر گروه‌های سنی و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر از افراد غیردانشگاهی با سامانه تهران من آشنایی دارند. از طرفی ۵۵.۱ درصد از شهروندان با سامانه ۱۳۷ آشنایی دارند. در ارتباط با سامانه ۱۳۷، مردان بیشتر از زنان و جوانان کمتر از دیگر گروه‌های سنی با سامانه ۱۳۷ آشنا هستند. از بین کسانی که با سامانه ۱۳۷ آشنایی داشتند ۸۴.۲ درصد بیان کرده اند در ایام کرونا با این سامانه تماس نداشته اند.

ناآشنایی شهروندان تهرانی نسبت به پرداخت‌های آنلاین و تهران من
تمایل شهروندان به پیگیری اخبار شهرداری از صدا و سیما

بررسی شیوه پیگیری شهروندان از پیام‌های آموزشی شهرداری درباره مقابله با کرونا نشان می‌دهد بیشتر شهروندان (۵۰.۲ درصد) از طریق صدا و سیما پیام‌های آموزشی شهرداری درباره مقابله با کرونا را پیگیری کرده‌اند. همچنین ۳۲.۷ درصد از شهروندان پیام‌های آموزشی شهرداری درباره کرونا از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی و ۱۹.۹ درصد از طریق بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر پیام‌های آموزشی شهرداری در خصوص مقابله با کرونا را پیگیری کرده‌اند.

بررسی نحوه اطلاع شهروندان از اقدامات شهرداری تهران نشان میدهد ۴۳.۷ درصد از شهروندان معمولا اقدامات شهرداری را از طریق صدا و سیما، ۲۲.۸ درصد از طریق بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر و ۲۲.۶ درصد از طریق فضای مجازی مطلع می‌شوند.

در این ارتباط مردان بیشتر از زنان از طریق بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر و در مقابل زنان بیشتر از مردان از طریق صدا و سیما از اقدامات شهرداری تهران مطلع می‌شوند.

بررسی ترجیح شهروندان به نحوه دریافت اطلاعات مربوط به اقدامات شهرداری تهران هم نشان میدهد ۴۹.۹ درصد از شهروندان ترجیح میدهند از طریق صدا و سیما اطلاعات مربوط به اقدامات شهرداری تهران را دریافت کنند.

کمترین اطلاع شهروندان از یک اقدام شهرداری

بررسی اطلاع شهروندان از اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با شیوع کرونا نشان می‌دهد ۸۳ درصد از شهروندان از اقدامات شهرداری درباره ضد عفونی کردن وسایل نقلیه عمومی، ۷۹.۴ درصد از لغو طرح ترافیک و اجازه تردد همه خودروها در شهر و ۷۸ درصد از ابلاغ به ناوگان حمل و نقل عمومی جهت رعایت فاصله اجتماعی اطلاع داشتند. کمترین اطلاع شهروندان از اقدامات شهرداری مربوط به توزیع بسته‌های بهداشتی و آموزشی بین کودکان کار با ۲۶.۲ درصد بوده است.

این نظرسنجی انتظار شهروندان از شهرداری تهران را هم بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که؛ ۳۰.۱ درصد از شهروندان از شهرداری انتظار دارند تا حمل و نقل عمومی و معابر و خیابان‌ها را ضد عفونی کند. همچنین ۹.۲ درصد از شهروندان نظافت و پاکسازی شهر و خیابان‌ها، ۸.۹ درصد ارائه ماسک و الکل در تمام نقاط شهر و ارائه به قیمت دولتی و ۸.۷ درصد اطلاع‌رسانی دقیق در مورد خدمات به مردم را از شهرداری انتظار دارند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، به تازگی میزان اطلاع شهروندان از اقدامات شهرداری تهران در ایام کرونا را با نظرسنجی از یک هزار و ۴۳ نفر از شهروندان تهرانی بررسی کرده است. شیوه گردآوری اطلاعات به صورت تلفنی و جامعه آماری طرح شامل همه مردان و زنان ۱۸ سال به بالای شهر تهران بوده‌اند. از کل شهروندان ۵۰.۶ درصد مرد و ۴۹.۴ درصد زن و میانگین سن شهروندان حدود ۴۱.۵ سال بوده است. از بین کل شهروندان ۵۲.۴ درصد دارای تحصیلات غیردانشگاهی و ۴۶.۷ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند.

نظر شما