شناسهٔ خبر: 161740 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: آنا

برخی نمایندگان مسائل نظارتی مجلس را به خاطر مصالح حوزه‌های انتخابیه ذبح کردند

فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ مجلس گفت: گاه مسائل ملی تحت تأثیر مصالح حوزه‌های انتخابیه قرار می‌گرفت و برخی نمایندگان مسائل حوزه انتخابیه خود را مهمتر از موضوعات ملی می‌دانستند.

به گزارش «نماینده»،حمیدرضا فولادگر ، با اشاره به پایان کار مجلس دهم اظهار کرد: هر دوره جدید مجلس پشت سر خود تجربه‌های دوره قبل را دارد و باید نقاط قوت مجالس قبل خود را لحاظ و ضعف‌های آن را از عملکرد خود حذف کند.

وی افزود: مجلس دهم به لحاظ قانون‌گذاری موفقیت‌هایی داشت، اما می‌توانست بهتر از این عمل کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه مجلس دهم را به لحاظ نقاط ضعف، بهتر از سه دوره قبل خود نمی‌دانم، بیان کرد: این مجلس می‌توانست سیر صعودی داشته باشد، اما اکنون نمی‌توانم ادعا کنم سیر کارهای مجلس صعودی بوده است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ با بیان اینکه به مجلس نقد دارم، اما برخی دیدگاه‌ها مبنی بر اینکه مجلس دهم کاری نکرد را منصفانه نمی‌بینم، گفت: برخی مجلس دهم را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که انگار نمایندگان چهار سال نشسته و هیچ کاری نکرده‌اند، در صورتی که در قانون‌گذاری و نظارت فعالیت‌های مثبتی هم داشت.

فولادگر خاطرنشان کرد: در این مجلس ۵ سؤال از رئیس جمهور شد که چهار تا از آن پنج سؤال رأی عدم اقناع نمایندگان را گرفت. تحقیق و تفحص‌ها و سؤالات زیادی داشتیم و استیضاح‌هایی که برخی از آنها موفق بود.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه گزارش‌هایی که از کمیسیون‌ها در صحن مجلس قرائت می‌شود نشان می‌دهد کارهای نظارتی خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: آیین‌نامه داخلی مجلس را چندین بار برای نظارت بهتر اصلاح کردیم. همچنین در موضوع سیاست خارجی هم مصوبات خوبی داشتیم در صورتی که جناح اکثریت در مجلس نبود.

وی اضافه کرد: با اینکه مجلس سه فراکسیونی بود، موضوعاتی که درباره اصل نظام و انقلاب پیش می‌آمد، مانند تحریم سپاه پاسداران، تروریست خواندن سردار سلیمانی از سوی آمریکا و این اواخر هم طرح مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی مواردی بود که مجلس محکم به میدان آمد و مصوبات قاطعی داشت.  

فولادگر گفت: در حوزه تولید و اقتصاد هم مصوبات خوبی داشتیم که قانون حداکثر استفاده از توان تولید و استاندارد از آن جمله بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس دهم می‌توانست از تجربه متراکم دوره‌های قبل از خود بهتر استفاده کند، اظهار کرد: این مجلس می‌توانست تیغ نظارتی برنده‌تری داشته باشد، اما گاهی مسائل نظارتی به خاطر حوزه‌های انتخابیه ذبح می‌شد.

وی تأکید کرد: گاه مسائل ملی تحت تأثیر مصالح حوزه‌های انتخابیه قرار می‌گرفت و برخی همکاران مسائل حوزه انتخابیه خود را مهمتر از موضوعات ملی می‌دانستند.

فولادگر با اشاره به آمار بالای عدم صلاحیت‌ها در مجلس دهم اظهار کرد: عدم صلاحیت‌ها آمار خوبی برای مجلس نبود و از همه دوره‌ها بیشتر بود که نشان از بی‌دقتی برخی همکاران مجلس داشت. 

نظر شما