شناسهٔ خبر: 161672 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هم افزایی جوانان مطالبه‌گر آرمانخواه، کلید حل مسائل انقلاب است

ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: جوانان مطالبه گر باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند البته به این معنا نیست که ستاد و قرارگاه بزنند بلکه به جای تضعیف یکدیگر به هم کمک کنند.

به گزارش «نماینده»، ‌ روح الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یک لایو اینستاگرامی درباره نیاز امروز کشور به جنبش مطالبه گری گفت: ما نیاز به یک تحول بنیادی در همه عرصه‌ها داریم، امروز دیگر مثل دهه اول انقلاب با حضور جوانان در تظاهرات‌ها و شعار دادن امور اصلاح نمی‌شود بلکه باید کار عمیق و ریشه‌ای در قالب یک جنبش اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: این کار ریشه‌ای از جوانان مطالبه گری بر می‌آید که اهل مبارزه اجتماعی هستند و به درون جامعه می‌روند و مبتنی بر آرمانخواهی و نگاه انقلابی امور را اصلاح می‌کند.

ایزدخواه خاطر نشان کرد: جریان مطالبه گر دیر یا زود اداره کشور را به صورت نرم افزاری به دست خواهد گرفت و دیر زمانی نباشد که وقتی به تصمیمات مجلس نگاه می‌کنید چند جوان اندیشه ورز را پشت آن تصمیمات خواهید دید.

تجربه جوانان در تصمیم سازی بسیار مثبت است

منتخب مردم تهران در مجلس ادامه داد: البته همین الان هم وقتی پشت بحث‌های مربوط به مسکن مهر، اصلاح قانون چک و بحث‌های اصلاح نظام مالیاتی را نگاه می‌کنیم، جوانانی را می‌بینیم که زحمت فعالیت در این حوزه و توجیه مسئولین را تحمل کرده‌اند تا کار به نتیجه برسد.

وی گفت: این جوانان مطالبه گر باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند البته به این معنا نیست که ستاد و قرارگاه بزنند بلکه به این معنا است که به جای تضعیف یکدیگر به هم کمک کنند.

دبیر سابق اندیشکده جهاد اقتصادی خاطر نشان کرد: جوانان بعد از این که با هم هم افزایی کردند باید بر روی مسائل کشور مسلط شوند و مسئله را به خوبی تشخیص دهند تا بتوانند مسئله را حل کنند مثلا جوانانی که برروی موضوع مسکن مهر کار می‌کردند به میزانی روی موضوع اشراف داشتند که وقتی در شورای مسکن حضور می‌یافتند کسی نمی‌توانست از کار آن‌ها ایراد بگیرد.

جریان مطالبه گری باید وارد فضای حکمرانی شود

ایزدخواه گفت: من خودم را عضو و نماینده‌ای از جنبش یا جریان مطالبه گری کشور می‌دانم و به این گونه  نیست که حالا که به مجلس رفته‌ام به صندلی مسئولیت عادت کنم بلکه تلاش می‌کنم که در مجلس حرف‌های این جریان را بازگو کرده و جریان مطالبه گری را وارد فضای حکمرانی کشور کنم.

وی افزود: به امید خدا این جریان آینده روشنی دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم تاکنون هم از جهت گفتمانی و هم از جهت اجتماعی از آن حمایت کرده است.

این کارشناس سیاستگذاری اقتصادی خاطر نشان کرد: جریان مطالبه گری در فضاهای مختلفی از جمله ادارات، دانشگاه، مدرسه و خانواده کارهای بسیاری برای انجام دادن دارد و باید تلاش بکند تا آرمان‌های انقلاب را بر صدر جامعه بنشاند.

آرمان‌های انقلاب در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده نمی‌شود

ایزدخواه گفت: در دهه ۶۰ فضای عمومی آنچنان عدالتخواهانه بود که حتی  افرادی هم که فاسد هم بودند ظاهرا را حفظ کنند و با قیافه وخودرو ساده بیرون می‌آمدند اما فضای جامعه برعکش شده است یعنی کسی هم که انقلابی است، وقتی وارد دستگاهی می‌شود مجبور است خود را هم رنگ جماعت کرده و سبک زندگی غیر عدالتخواهانه را پی بگیرد.

وی افزود: متاسفانه صدا و سیما در این زمینه کوتاهی کرده است، یعنی نه تنها آرمان‌های انقلاب در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده نمی‌شود بلکه صدا و سیما زندگی مرفهین را اصل و زندگی مستضعفین را فرع قرار داده است و مثلا در موضوع سوختن کپرهای چابهار که همزمان با زلزله تهران رخ داد، صدا و سیما واکنش خاصی به این حادثه که در مناطق محروم رخ داده بود، نشان نداد.

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صدا سیما در بحران‌های مختلفی که در کشور رخ می‌دهد، درد مردم را نعکاس نمی‌دهد مثلا در قائله آبان ماه فقط می‌گوید که صف مردم از اغتشاشگران جداست اما برخی دیگر فقط به صف اغتشاشگران می‌پردازد و صف مردم و معترضین را نشان نمی‌دهد.

جوانان باید حول مسائل مردم وحدت کنند

ایزدخواه برای حل مسائل مختلف کشور به جوانان پیشنهاد داد: نیروهای جوان انقلاب اگر خودشان را پیدا کنند و مسئله خود را مردم و نه احزاب چپ و راست قرار دهند، می‌توانند مشکلات را حل کنند، البته برای این کار باید تفاوت‌های ظاهری را لحاظ نکرده و حول مسئله مردم وحدت کرد.

وی افزود: خود انقلاب اسلامی هم با وحدت سلایق مختلف اجتماعی حول نفی طاغوت شکل گرفت و ما باید از این الگو استفاده کنیم.

رئیس اندیشکده توسعه منطقه‌ای فناوران خاطر نشان کرد: امروز مسئله‌ای مهم‌تر از مردمی شدن اقتصاد، سیاست و حتی امنیت وجود ندارد و علت ناکارآمدی‌های ما هم همین مردمی نبودن است.

احزاب از عدم کادرسازی و آشفتگی فکری رنج می‌برند

ایزدخواه اضافه کرد: وقتی حکمرانی ما مردمی نباشد چپ و راست هم که بر سر کار بیاید باز هم مشکلات کشور مثل بورس و بانک حل نمی‌شود چون آن‌ احزاب درد مردم را اصل قرار نداده‌اند.

وی در آسیب شناسی احزاب چپ و راست سیاست ایران گفت: اولین مشکل و نقطه ضعف همه احزاب در کشور، مشکل عدم کادرسازی است؛ وقتی حزبی هنوز بر روی نیروهای دهه ۶۰ خود حساب می‌کند، معلوم است که یا نیرو پروش نداده یا نیروهای جوان به آن حزب اقبال نداشته و وارد آن نشده‌اند.

این منتخب مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر احزاب نیرو پروش می‌دادند الان با شرایطی مواجه نبودیم که کسی که در دهه ۶۰ وزیر بوده الان هم وزیر باشد و عمر اعضا کابینه دولت بالای ۷۰ سال باشد.

ایزدخواه افزود:آسیب دوم احزاب در کشور پریشانی فکری است یعنی چاچوب فکری آن‌ها مشخص نیست و مثلا احزاب چپ و راست بر روی قواعد لیبرالیستی بازار و کوتاه آمدن جلو استکبار اتفاق نظر دارند اما ادعا جدا بودن و مستقل بودن از یکدیگر را هم دارند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که باید بر روی اصول صحبت کنیم و جریان‌های مختلف سیاسی باید تفاوت خودشان را در مبانی فکری نشان بدهند در غیر این صورت صرفا دو قبیله چپ و راست داریم و ما هم این قبیله بازی‌ها را قبول نداریم.

نیروهای انقلابی باید با متحجرین مرز بندی کنند

این کارشناس سیاستگذاری خاطر نشان کرد: جوانان نباید اسیر فضا محافظه کاری بشوند چرا که وقتی فضا محافظه کارانه شد، هزینه‌ها بر گردن رهبری می‌افتد.

ایزدخواه ادامه داد: افراد محافظه کار به بهانه انتخابات و شرایط خاص کشور جلو صحبت دیگران را می‌گیرند و به این نکته توجه نمی‌کنند که اگر نیروهای اجتماعی مطالبه گری نکنند، همه هزینه‌ها از قیمت بنزین گرفته تا دلار بر دوش رهبری می‌افتد و به این گونه نظام ولایت سست می‌شود.

وی گفت: مردم عاشق چشم و ابرو نیروهای سیاسی نیستند و اگر نیروهای سیاسی خوب کار نکنند، مردم می‌گویند که نظام جمهوری اسلامی ناکارآمد است و نتوانسته است  قیمت‌های مرغ، بنزین و مسکن را مدیریت کند.

دبیر سابق اندیشکده جهاد اقتصادی افزود: جوان باید بفهمد که انقلاب در ذات خودش ضد محافظه کاری و ضد تحجر است برای همین هم باید مرز بین نیروهای انقلابی با متحجرین مشخص باشد.

جوانان باید اهل تشخیص باشند نه تقلید

ایزدخواه ادامه داد: رهبری بر خلاف متحجرین می‌گویند که جوانان باید تحلیل کنند حتی اگر غلط باشد اما متحجرین می‌گویند جوانان تحلیل نکنند و هر چه بزرگان می‌گویند تکرار کنند.

وی گفت: تکرار کردن منحصر به یک جناح حاص سیاسی نیست بلکه همه جناح‌ها را در بر می‌گیرد، جوان انقلاب اسلامی می ‌بایست در عرصه سیاست اهل تشخیص باشد اما برخی از جوانان فقط تقلید کردن را انتظار دارند.

این متخب مردم تهران خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب رسما اعلام کرده‌اند که حرف پشت پرده با کسی ندارند و حرفشان همان است که جلو مردم می‌زنند اما برخی فضا را به سمت کد بازی و خبرهای احتمالی می‌برند و این طور القا می‌کنند که پشت پرده خبرهای دیگری است و به این شکل می‌خواهند نمایندگان مجلس یا افراد را ساکت کنند.

ایزدخواه افزود: جوانان باید این فضای متحجرگونه و محافظه کارانه را بشکنند و مبتنی بر آرمانخواهی فضای جدیدی را بیافرینند.

نگاه تقلیل گرایانه به جوانان باید پایان بپذیرد

وی در خصوص ادغام وزارت وزرش و سازمان ملی جوانان به عنوان یکی از دغدغه های جوانان خاطر نشان کرد: ادغام سازمان جوانان و وزارت ورزش کار صحیحی نبود و به نوعی تقلیل بحث جوانان به ورزش بود و جوانان را ذیل وزارتی تعریف کردند که دغدغه اصلی‌اش باشگاه داری است و این امر باعث شد تا جوانان به حاشیه بروند.

 این کارشناس سیاستگذاری گفت: در حال حاضر ساختار فعالیت جوانان به سازمان های مردم نهاد تقلیل داده‌اند آن هم در شرایطی که یک سال فقط باید برای ثبت یک سمن دوندگی کرد و بعد از ثبت هم اجازه فعالیت سیاسی داده نمی‌شود.

ایزدخواه ادامه داد: به نظر می‌رسد که ساختار فعلی سمن‌ها بروکراسی طولانی دارد و باید اصلاح شود، همچنین باید فعالیت جوانان فراتر از فعالیت در یک موسسه یا سمن به رسمیت شناخته شود.

وی عنوان کرد: اگر بسیج و گروه‌های جهادی موفق هستند به این دلیل است که ملاحظات بروکراتیک ندارند و بدون این که بخواهند از کسی اجازه بگیرند در میان مردم زلزله زده یا سیل زده حاضر می‌شوند و مسائل مردم را حل می کنند.

منتخب مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: دوستان ما در مجلس در تلاش هستند تا جریان جوان انقلابی هویت قانونی پیدا کند و تقلیل گرایانه با آن برخورد نشود تا مسئولین هم فعالیت این جوانان را به رسمیت بشناسند و در فعالیت‌های مختلف همچون محرومیت زدایی مناطق حاشیه شهر وارد شوند.

نظر شما