شناسهٔ خبر: 161619 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تکلیف طرح ها، لوایح و تحقیق و تفحص به جا مانده از مجلس دهم چه می شود؟

یوسف نژاد.jpg عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر طرح، لایحه، استیضاح و یا تحقیق و تفحصی در مجلس دهم در هر مرحله ای از تصویب باشد و مراحل نهایی آن طی نشود، برای مجلس آینده هیچ فایده ای نخواهد داشت.

به گزارش «نماینده»،علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح ها و لوایحی که در پایان هر دوره مجلس باقی می ماند، گفت: هر طرح یا لایحه که در دستور کار نمایندگان بوده، اگر کلیه مراحل تصویب آن در مجلس اعم از کمیسیونها و صحن مجلس به اتمام رسیده باشد و شورای نگهبان آنرا تائید کرده باشد، به قانون تبدیل می شود اما اگر شورای نگهبان هر کدام از مصوبات را تائید نکند و ایراداتی به آنها داشته باشد، آن مصوبه مجلس، دیگر مصوبه نیست.

وی افزود: یعنی اگر یک طرح یا لایحه همه مراحل تصویب در کمیسیون و صحن مجلس را طی کرده باشد و مثلا از 100 ماده 99 ماده تصویب شده باشد و شورای نگهبان فقط یک ماده آن را تائید نکند و دوره مجلس هم به پایان رسیده باشد، آن مصوبه هیچ فایده ای نخواهد داشت و دیگر مصوبه  مجلس یا قانون نیست و باید بایگانی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: اما اگر دولت یا 15 نفر از نمایندگان تقاضای بررسی مجدد یک لایحه و یا طرح معوق و نمیه کاره مجلس قبلی را داشته باشند، می توانند تقاضای خود را رسما به هیئت رئیسه مجلس جدید اعلام کنند. در این صورت مثل یک طرح و یا لایحه جدید باید تشریفات و مقدمات آن مجددا از صفر شروع و با طرح در کمیسیونهای اصلی و فرعی، به صحن ارائه شود.

یوسف نژاد تاکید کرد: هیئت رئیسه مجلس جدید موظف است طرح ها و لوایحی که از دوره قبل باقی مانده است را دسته بندی و آنرا برای اطلاع دولت و نمایندگان مجلس منتشر کند.

وی افزود: بنابراین اگر طرح، لایحه، استیضاح و یا تحقیق و تفحصی در  مجلس دهم در هر مرحله ای از  تصویب باشد و مراحل نهایی آن طی نشود و کار بررسی آن نیمه کاره باقی بماند، هر چند ممکن است وقت و هزینه زیادی هم برای آن صرف شده باشد، اما برای مجلس آینده هیچ فایده ای نخواهد داشت.

نظر شما