شناسهٔ خبر: 161608 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مقاومت تا همه پرسی

فضائلی جریان مقاومت تا زمانیکه مردم واقعی سرزمین فلسطین اعم از مسلمان مسیحی و یهودی بتوانند آزادنه سرنوشت خود را انتخاب کنند ادامه خواهد داشت.

«نماینده»/مهدی فضائلی-کارشناس مسائل سیاسی: ماجرای فلسطین یکی از عبرت انگیزترین ماجراهای یک صد سال اخیر است. این ماجرا درس ها و عبرت های بسیاری برای جهانیان و خصوصا" مسلمانان دارد و شاید نمونه ای با این ابعاد را دیگر نتوانیم پیدا کنیم.

فلسطین یک نمونه کامل از روح و رفتار استکباری حاکم بر غرب است. اینکه چگونه عده ای بخود اجازه می دهند نه چند نفر یا چند ده نفر یا چند صد نفر را بلکه یک ملتی را از سرزمین خود بیرون برانند و آواره کنند و مردمی دیگر را غاصبانه در سرزمین آنان سکنی بدهند!

انواع دد منشی ها و جنایت ها در این سرزمین نیز بی سابقه یا کم سابقه است که کشتار صبرا و شتیلا(۱۶-۱۸ سپتامبر۱۹۸۲) فقط یک مصداق آن است و نویسنده از توصیف این جنایت بدلیل میزان خشونتی که صهیونیست ها به رهبری آریل شارون و عوامل فالانژ شان در این دو اردوگاه اعمال کردند عاجز است!جنایتی که همواره ادامه داشته و این رژیم را به صفت "کودک کشی" مشهور نموده و جنایتکاران داعشی در برابر آن روسفید از آب در می آیند!

نکته عبرت انگیز دیگر در ماجرای فلسطین رفتار جبهه ای استکبار است. درست است که این جنایت بشری در حق مردم مظلوم فلسطین خصوصا" مسلمانان با صدور اعلامیه بالفور در ۱۹۱۷ و توسط دولت خبیث انگلستان آغاز شد اما همه غرب از آن حمایت کردند و این حمایت تا امروز با محوریت امریکا همچنان ادامه دارد.

درس مهم دیگر در قصه پر غصه فلسطین مظلوم، آزمون دو روش "سازش" و "مقاومت" است. جریان سازش رسما  در 15 نوامبر 1988 توسط سازمان آزادی بخش فلسطین به ریاست یاسر عرفات و در نشست شورای ملی (مجلس الوطنی) که در الجزایر برگزار شد آغاز گردید.

عرفات اگر چه در این نشست استقلال فلسطین را اعلام کرد و اگرچه ظاهر این اقدام، انقلابی و تلاش در جهت استقلال فلسطین بود، اما حقیقت آن یک عقب نشینی از مبارزه مسلحانه‌ای بود که از سه دهه قبل آغاز گردیده بود.

از آن زمان تا کنون طرح های متعددی بعنوان سازش ارائه و دنبال شده است. از کمپ دیوید اول گرفته تا مادرید و اسلو و وای ریور ۱ و ۲ و کمپ دیوید دوم و نقشه راه و الآن هم معامله قرن.

در تمام این طرح ها فلسطینی های سازشکار گام به گام عقب نشینی کرده و صهیونیست ها امتیازات بیشتری گرفته اند.رهبران سازشکار فلسطینی نیز روز به روز ذلیل تر و در نگاه ها منفورتر گشته اند.

این جریان سازش در خارج از فلسطین نیز از سوی برخی حکام فاسد وحراخوار عربی نیز پشتیبانی و پیگیری شده و روز به روز خلق صحنه های ذلت و خواری بیشتری را از انها مشاهده می کنیم. 

در مقابل،جریان مقاومت سیری صعودی و عزت مند را تجربه کرده است.  انتفاضه اول فلسطینیان از سال ۱۹۸۷میلادی شروع شد و در سال ۱۹۹۳ با توافقنامه اسلو به پایان رسید .انتفاضه الاقصی (انتفاضه دوم فلسطین) در ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ آغاز شد و تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت و انتفاضه قدس (انتفاضه سوم فلسطین) نیز در اول اکتبر سال ۲۰۱۵ آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

نتیجه این انتفاضه ها این بوده که اولا" مردمی که روزی با سنگ از خود دفاع می کردند و انقلابشان به نام "انقلاب سنگ" شناخته می شد امروز به موشک مجهز شده اند و قدرت بازدارندگی شان در برابر رژیم صهیونیستی چندین برابر شده.
جریان مقاومت متشکل از دو تشکیلات اصلی حماس و گروه جهاد اسلامی در نتیجه ایستادگی خود توانستند دولت حماس را رسما" از سال ۲۰۰۷ در نوار غزه تاسیس کنند.

نتیجه این مبارزه این بوده که نوار غزه بطور کامل در اختیار این دولت قرار گرفته و حماس علاوه بر اقدامات نظامی برای دفاع از حقوق فلسطینی ها، خدمات زیادی نیز  در زمینه بهداشت و درمان و دیگر حقوق شهروندی را به مردم این منطقه ارائه می کند.جریان مقاومت علاوه بر همه اینها، عزت ملی مردم فلسطین را احیا و صیانت نموده و عرصه را بر صهیونیست های غاصب و حامیانش تنگ کرده است. 

جریان مقاومت فلسطینی یکبار دیگر ثابت کرد اگر ملتی برای پاسداری از حقوق خود قیام‌ کند و در این راه ثابت قدم بماند قدرت های مادی دنیا اگر پشت به پشت هم بدهند نیز نمی توانند آنان را شکست بدهند حتی اگر در سرزمینی به کوچکی غزه باشند و محدودیت های متعدد گریبانگیر آنان باشد.

جریان مقاومت تا زمانیکه مردم واقعی سرزمین فلسطین اعم از مسلمان مسیحی و یهودی بتوانند آزادنه سرنوشت خود را انتخاب کنند ادامه خواهد داشت.

بر این اساس میتوان شعار مقاومت فلسطینی را "مقاومت تا همه پرسی" دانست. همه آنچه طی ۷۲ سال ماجرای پر فراز و فرود فلسطین گذشته است، داستان قدس شریف را به این نقطه رسانده است که آرمان از بحر تا نهر به تدریج به فراموشی سپرده شده و رژیم اشغالگر قدس با کشیدن دیوار حایل اطراف خود تمام تلاشش را برای بقا در همین سرزمین بکار گرفته است. از سوی دیگر روز شمارهای معکوس بکار افتاده تا اضمحلال این رژیم جعلی را جشن بگیرد.

نظر شما