شناسهٔ خبر: 161579 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

میرتاج‌الدینی جزئیات طرحی برای تأمین مسکن خانه‌اولی‌ها، روستاها، بافت فرسوده و حاشیه‌نشینان را تشریح کرد

نمی‌گذاریم معضل مسکن همچنان دامن‌گیر کشور بماند/ «طرح ملی مسکن انقلاب» یک طرح راهبردی و استراتژیک است/ صدها شغل با حوزه مسکن در ارتباط هستند

میر تاج الدینی

«نماینده» - محمدرضا میرتاج‌الدینی، منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم از جمله نمایندگانی است که تأکید دارد نماینده باید از نگاه راهبردی و استراتژیک برخوردار بوده و وقتی وارد مجلس می‌شود، بتواند طرح‌های راهبردی را برای حل مشکلات ارائه بدهد. میرتاج‌الدینی که دارای سابقه نمایندگی در مجلس هفتم و هشتم و نیز معاونت پارلمانی در دولت احمدی‌نژاد است، می‌گوید قصد دارد با کمک نمایندگان همفکرش مجلس یازدهم را به سمت مسئله محوری و حل چند مسئله مهم کشور پیش ببرد.

او در این گفت‌وگو از مسکن به‌عنوان یکی از مشکلاتی نام می‌برد و می‌گوید: لاینحل باقی ماندن مشکل مسکن علیرغم گذشت 4 دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی زیبنده نظام و کشور نیست.

میرتاج‌الدینی تأکید دارد می‌توان مشکل مسکن را یک‌بار برای همیشه حل کرد و راه‌حل را هم در طرحی می‌داند که از آن به‌عنوان «طرح ملی مسکن انقلاب» نام می‌برد.

گفت‌وگو با میرتاج‌الدینی درباره جزییات این طرح را بخوانید:

* چه شد که به «طرح ملی مسکن انقلاب» رسیدید؟

بدون تعارف «مسکن» یک معضل حل نشده طی 4 دهه گذشته از استقرار نظام جمهوری اسلامی است و ما نمی‌خواهیم این معضل همچنان دامن‌گیر کشور باشد. می‌خواهیم با حرکات راهبردی و مسئله‌محوری چند مشکل اصلی کشور را در مجلس یازدهم حل کنیم یا حداقل شروع کار را کلید بزنیم و در ریل صحیحش قرار بدهیم. طرح ملی مسکن انقلاب هم در همین چارچوب طراحی و از سوی بنده و برخی نمایندگان مجلس یازدهم که دارای تجاربی ارزنده در این حوزه هستند، ارائه و پیگیری خواهد شد.

*جزییات طرح چیست؟

طرح ملی مسکن در 4 فاز اجرا خواهد شد. خانه‌اولی‌ها، روستاها، بافت فرسوده و حاشیه‌نشینان.

*آیا این همان طرح مسکن مهر دولت آقای احمدی‌نژاد نیست؟

این طرح درواقع ارتقا یافته طرح مسکن مهر است. طرح مسکن مهر شامل بافت فرسوده و حاشیه‌نشینان شهرها نمی‌شد؛ اما در طرح جدید همان‌طور که از نامش پیداست هم ملی است و هم با هدف برآورده ساختن یکی از وعده‌های انقلاب یعنی خانه‌دار کردن همه مردم ایران از جمله حاشیه‌نشینان و کسانی خواهد بود که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. میلیون‌ها شهروند در بافت‌های فرسوده و نیز حاشیه شهرها مخصوصاً شهرهای بزرگ سکونت دارند که طبق قانون اساسی دولت موظف است برای این بخش از شهروندان سکونت‌گاه مناسب تهیه کند.

در طرحی که ما پیش رو داریم و بلافاصله در مجلس یازدهم مطرح خواهیم کرد، تمام قشرهای مردمی از جوانان و خانه اولی‌ها تا روستاییان و کسانی که حاشیه‌نشین هستند یا در خانه‌های فرسوده زندگی می‌کنند، مورد توجه قرار خواهند گرفت و طی یک فرآیندی صاحب‌خانه نو و مقاوم در برابر حوادث مانند زلزله خواهند شد.

*رایزنی هم داشته‌اید؟

بله، با تعداد زیادی از نمایندگان مجلس صحبت‌هایی شده است و موافقت هم حاصل است. آقای علی نیکزاد که در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیر راه و شهرسازی بود و متولی مسکن مهر بود، در این راه کمک‌کار خواهد بود و سعی داریم با رفع نواقص مسکن مهر، طرح جدید را با بهترین روش ممکن در مجلس تصویب و برای اجرا به دولت بفرستیم و بر اجرای طرح هم نظارت مؤثر خواهیم داشت.

* هزینه‌های این طرح بسیار سنگین خواهد بود. از کجا می‌خواهید پول آن را تهیه کنید؟ ضمن اینکه تاکنون چنین طرح‌هایی فراوان عرضه شده و کمتر اجرا شده و به همین دلیل هم جلب اعتماد مرم سخت خواهد بود.

قبول دارم که طرح فراوان عرضه‌شده و کمتر اجرا شده است؛ اما از نظر بنده طرح مسکن مهر یک طرح موفق در خانه‌دار کردن بسیاری از مردم بود و می‌توان آن را ملاک قرارداد با این توضیح که نواقص آن را برطرف کرد. ما برای جلب اعتماد مردم می‌خواهیم از طرح کلید به کلید استفاده کنیم.

طرح کلید به کلید به این معناست که صاحبان خانه‌های فرسوده یا حاشیه‌نشینان منتظر نمی‌مانند مسکن ساخته شود بلکه از قبل یک تعدادی مسکن آماده و تحویل مالکان خانه‌های فرسوده و حاشیه‌نشین و... خواهد شد و کلید خانه قبلی‌شان گرفته و در اختیار سازنده‌ها قرار خواهد گرفت.

منبع مالی طرح هم به این شکل خواهد بود که دولت برای شروع کار سرمایه‌ای را تخصیص خواهد داد. از پیمانکاران بزرگ کشور هم دعوت خواهد شد تا با ساخت واحدهای نو در مناطق فرسوده و حاشیه‌نشین، 20 درصد واحدهای ساخته‌شده را مالک شده و 80 درصد را در اختیار دولت قرار بدهند تا بین افراد واجد شرایط توزیع شود.

لازم به ذکر است بسیاری از کشورهای جهان مثلاً در اروپا با همین شیوه مشکل مسکن را حل کرده‌اند. در ترکیه هم طرح کلید به کلید اجرا شده و نتایج خوبی داشته است. ما هم می‌خواهیم با راهبرد «مسئله محوری» و نگاه استراتژیک به مشکلات کشور، طرح کلید به کلید را شروع کنیم و بسیار امیدواریم با جدیت و تلاش همه دست‌اندرکاران به نتایج خوبی برسیم.

*برآوردی از استقبال از طرح ملی مسکن انقلاب دارید؟

تجارب گذشته نشان می‌دهد اگر کاری اصولی و با پشتوانه شروع شود، به نتایج مطلوب می‌رسد. در حال حاضر همه امکانات برای شروع طرح ملی مسکن انقلاب در داخل کشور فراهم هست. از پیمانکاران بزرگ تا سرمایه‌ها و نیروی کار و تقاضا برای مسکن.

ساخت مسکن به شیوه کلید به کلید جذابیت بالایی دارد. هم برای متقاضیان مسکن هم برای پیمانکاران بزرگ. دولت فقط سرمایه‌گذاری اولیه را انجام می‌دهد و به دنبال آن پیمانکاران هم خواهند آمد. من اینجا می‌خواهم عرض کنم که پیمانکاران بزرگ و همه کسانی که می‌توانند در این طرح مشارکت کنند، در انتظار باشند. شروع مسکن ملی انقلاب می‌تواند به اشتغال‌زایی بزرگ در کشور منجر شود. صدها حرفه و صنعت در کشور مستقیم و غیرمستقیم با حوزه مسکن در ارتباط هستند. با شروع جدی مسکن انقلاب می‌توان بخشی از مشکل بیکاری در کشور را هم حل کرد. این طرح ثمرات فراوانی خواهد داشت و به همین دلیل از آن به‌عنوان یکی از طرح‌های راهبردی و استراتژیکی نام می‌برم که در مجلس یازدهم به جریان خواهد افتاد.

نظر شما