شناسهٔ خبر: 161564 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

10 هزار تذکر نمایندگان مجلس دهم به اعضای کابینه/ سهم رئیس‌جمهور 2200 تذکر

روحانی نمایندگان در طول 4 سال عمر مجلس دهم حدود 10 هزار و 100 تذکر کتبی را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند که رئیس‌جمهور بیشترین سهم را در این تذکرات داشته است.

به گزارش «نماینده»،نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان ابزارهایی برای نظارت در اختیار دارند. یکی از پرکاربردترین این ابزارها تذکر و سوال است که طی آن وکلای ملت با مخاطب قرار دادن اعضای کابینه، یا به وی موضوعی را متذکر می‌شوند و یا درباره علتش عضو کابینه را مورد سوال قرار می‌دهند.  

عملکرد نمایندگان در مجلس دهم نشان می‌دهد که آنها طی 4 سال حضور در قوه مقننه 10 هزار و 200 تذکر به دولتمردان داده‌اند و 3085 بار از آنها سوال پرسیده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات تذکر و سوالات نمایندگان از اعضای کابینه به سراغ عضو هیات رئیسه مجلس رفتیم. علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری،‌گفت:‌ نمایندگان طبق ماده 206  آئین‌نامه داخلی مجلس می‌توانند به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه در حوزه وظایف آنها تذکر کتبی بدهند.

وی افزود:‌ این تذکرات نمایندگان ضمن قرائت در صحن علنی مجلس نسخه‌ای از آن برای وزارتخانه مربوطه یا نهاد ریاست جمهوری ارسال می‌شود.

**10 هزار تذکر نمایندگان مجلس دهم به اعضای دولت

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: نمایندگان در طول 4 سال عمر مجلس دهم، حدود 10 هزار و 100 تذکر را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند که رئیس‌جمهور بیشترین سهم را از این تذکرات داشته است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌از  حدود 10 هزا رو 100 تذکر کتبی نمایندگان 2200 مورد آن مربوط به رئیس‌جمهور بوده که بیشترین تذکرات را داشته و کمترین تذکرات نیز مربوط به علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری است که شامل 21  تذکر از نمایندگان می‌شود.

** جزئیات تذکرات نمایندگان به وزرا

وی افزود: ‌پس از رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی رتبه دوم را در دریافت تذکر از نمایندگان دارد که حدود 1220 تذکر را شامل می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت:‌ پس از وزیر راه و شهرسازی وزرای جهاد کشاورزی،کشور و نیرو به ترتیب 1200،‌ حدود 1000 و 880 تذکر را از نمایندگان دریافت کردند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها وزیر آموزش و پرورش با دریافت 700 تذکر، وزیر صنعت معدن و تجارت با دریافت 660 و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با دریافت 630 تذکر کتبی از نمایندگان در مرتبه‌ها و رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: همچنین وزرای امور اقتصادی و دارایی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نفت به ترتیب  430، 335 و 290 تذکر را در مسائل مربوط به حوزه کاری‌شان دریافت کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 270 تذکر، وزیر ورزش و جوانان 260 تذکر و  وزیر علوم تحقیقات و فناوری 225 تذکر را از نمایندگان دوره دهم مجلس دریافت کرده‌اند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌علاوه بر این نمایندگان به وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسائل مربوط به حوزه کاری‌شان 200 مرتبه تذکر داده‌اند و وزیر دادگستری نیز 130 تذکر را از نمایندگان دریافت کرده است.

**پایین‌ترین سهم تذکر متعلق به وزیر میراث فرهنگی

وی گفت: علاوه بر این وزرای دفاع و اطلاعات هر کدام 106 تذکر را از نمایندگان دریافت کرده است و وکلای ملت به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون 21 تذکر کتبی داده‌اند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس اصل 88 قانون اساسی و ماده 207 آئین‌نامه داخلی مجلس هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزرا در حوزه وظایف‌شان سؤال کنند. ‌نکته‌ای که در اینجا مهم و قابل توجه است این است که باید سؤال مکتوب و صریح و در محدوده وظایف وزیر باشد.

وی افزود: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس سؤال ابتدا در کمیسیون تخصصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و چنانچه نماینده سؤال کننده از پاسخ وزیر قانع نشود سؤال به صحن ارجاع داده می‌شود.

** 3085 سؤال نمایندگان از وزرا

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت:‌ در طول 4 سال عمر مجلس دهم حدود 3085 سؤال نمایندگان از وزرا به هیأت رئیسه مجلس واصل شده که وزیر راه و شهرسازی بیشترین سهم را از تعداد سؤالات دارد.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: بر این اساس نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی با 351 ، وزیر نیرو 324، و وزیر کشور 300 سؤال را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: همچنین در مورد وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی 267 سؤال، وزیر جهاد کشاورزی 258 سؤال و وزیر امور اقتصاد و دارای 238 سؤال به هیأت رئیسه مجلس واصل شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در طول مجلس دهم 209 بار سؤال داشتند که این سؤالات در مورد وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی 167 مورد و وزیر آموزش و پرورش 159 مورد بوده است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: وزیر علوم، ‌تحقیقات  وفناوری با 153 سؤال، وزیر نفت با 143 سؤال و وزیر ورزش و جوانان با 104 سؤال در رده‌های بعدی از نظر طرح سؤال توسط نمایندگان هستند.

وی افزود: علاوه بر این نمایندگان در طول 4 سال مجلس دهم 95 سؤال را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 91 سؤال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و 78 سؤال را از وزیر امور خارجه مطرح کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین نمایندگان 66 سؤال را از وزیر دادگستری، 42 سؤال از وزیر اطلاعات، 32 سؤال از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و 11 سؤال از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری را مطرح کرده‌اند.

یوسف‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد:‌ البته این مقدار تعداد سؤالاتی است که به هیأت رئیسه واصل شده که تعدادی از آن به نتیجه رسیده، تعدادی در نوبت صحن قرار دارد و نیز تعدادی در مراحل دیگر قرار دارد.

نظر شما