شناسهٔ خبر: 161506 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۸۲ درصد مردم و اصناف پروتکل‌های کرونایی را رعایت کردند

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برای آنکه به سرعت افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کنیم ۴۰۰ مرکز تست سرپایی کرونا در کل کشور راه اندازی شده است.

به گزارش «نماینده»، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در ارتباط زنده تلویزیونی به ارائه گزارشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور پرداخت و گفت: یکی از اقدامات خوب پس از مرحله طوفانی کرونا در کشور دو اتفاق مهم در کشور رخ داد که می‌توان مستند در مورد آن صحبت کرد.

رییسی گفت: مهم‌ترین اتفاق رعایت کردن مردم بود که اگر این رعایت کردن بهداشت و افزایش سواد سلامت اتفاق نمی‌افتاد توفیقی که در حال حاضر به دست آمده به دست نمی‌آمد، تمام مدل‌هایی که در سطح دنیا برای مبارزه با این بیماری وجود دارد متکی به سطح سوال سلامت افراد و همدلی و همکاری اجتماعی است.

وی افزود: در کشور ما همکاری خوب مردم برای رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت بهداشت فردی باعث شد که الگویی که در سطح کشور ما روی داد قابل توجه باشد و بررسی روند بیماری نشان داد که پس از رعایت مردم سیر بیماری نزولی شده است.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: روزهای بی‌نظیری در سطح کشور تجربه کردیم به طوری که ۱۳فروردین هیچ کدام از مردم بیرون نرفتند و ما نتیجه این اقدام را دیدیم، همچنین با مشارکت مردم غربالگری بی‌نظیری رخ داد و در ظرف یک ماه ۷۸ میلیون نفر غربالگری شدند و در مرحله دوم به مرز ۳۲ میلیون نفر رسیده است، این مرحله به بیماران زمینه‌ای و افراد آسیب‌پذیر متمرکز است، همچنین راه‌اندازی ۴۰۰ مرکز تست سرپایی باعث شد تا ورودی بیمارستان‌های ما به شدت کاهش پیدا کند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: افرادی که در مرحله اولیه پیدا و شناسایی شدند اگر پیدا نمی‌شدند ممکن بود پس از دو هفته با حال بد به بیمارستان مراجعه کنند همه این اتفاقات ممکن است برگشت پذیر باشد و اگر مردم بیماری را عادی شده فرض کنند بیماری به سرعت برمی‌گردد لذا نیاز است مردم در کنار مسوولین به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند و رفته رفته اعلام کنیم که بیماری به اتمام رسیده است.

وی گفت: در استان خوزستان با مشکلات زیادی مواجهیم و به دلیل شیوع بیماری مجبور به تعطیلی برخی اماکن در شهرها شدیم، این موضوع ممکن است برای سایر شهرها رخ دهد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره بروز کرونا در کودکان و بیماری کاوازاکی، اظهار داشت: کاوازاکی بیش از ۵۰ سال شناخته شده و بیماری جدیدی نیست. این بیماری با کرونا ربطی ندارد. کرونا بیشتر بالای ۱۸ سال را در گیر می‌کند اما کاوازاکی بیشتر افراد زیر ۵ سال را درگیر می‌کند. البته می تواند علائمی مثل کرونا را نشان دهد اما در کرونا درگیری افراد زیر ۵ سال خیلی نادر است.

رئیسی درباره وضعیت بوشهر، گفت: یکی از جاهایی که خیلی مردم رعایت کردند این استان بود. الان نیز افراد شناسایی شده قرنطینه خانگی می‌شوند. بنابراین ویروس در آنجا و جاهای دیگر با هم فرقی نمی‌کند.

وی درباره ادعای آمریکامبنی بر عدم تحریم دارویی ایران، افزود: دروغگویی مسئولان آمریکا در دنیا رکورد زده است. در شرایطی که همه دنیا درگیر کرونا هستند اینکه کشوری را تحریم کنند توجیهی ندارد و ایجاد کانالی برای ارسال دارو واقعیت ندارد.  

سرمایه گذاری ۱۱۴ میلیارد دلاری آمریکا برای مواجه با کرونا 

معاون بهداشت وزیر بهداشت یادآور شد: ۱۱۴ میلیارد دلار آمریکا برای کرونا گذاشته است و در کشور ما یک میلیارد یورو گذاشته شده است و تازه ۳۰ درصد آن به دست ما دارد می‌رسد. واقعیت این است که لطف خدا و همکاری مردم بزرگترین ثروت کشور در حوزه سلامت است و این روندی که پیش می رویم می توانیم باعث افتخار در نیا شویم و در خصوص کانال سوئیس تا به حال چیزی به دست ما نرسیده است.

رئیسی درباره رعایت پروتکل ها بیان داشت: کاربزرگی در این خصوص شد و ۷۰ نفر به مدت ۱۰ شبانه روز برای ۱۳ هزار شغل پروتکل نوشته و ارسال شد. در سطح کشور در این مدت یک میلیون و ۸۸۰ هزار بازرسی انجام شد.

۸۲ درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت کردند

وی با بیان  اینکه حدود ۸۲ درصد مردم و اصناف در کشور پروتکل ها را رعایت کرده اند، افزود: در استانهای مرکزی ۹۲ درصد، در شرق ۸۰ درصد، در غرب ۷۶ درصد، در شمال کشور حدود ۷۷ درصد، در جنوب ۶۷ درصد و در تهران ۶۲ درصد پروتکل ها را رعایت کرده اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بوشهر ۹۴ درصد مردم پروتکل ها را رعایت کرده اند، تصریح کرد: در خوزستان و به ویژه اهواز ۴۰ درصد مردم پروتکل ها را رعایت کرده اند.

تشدید نظارت بر نانوایی‌ها

رئیسی از تشدید نظارت بر نانوایی‌ها خبر داد و گفت: اگر در استان و شهرها موارد بستری بالا برود و گسترش پیدا کند حتما مراحل سختگیرانه در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ها برای احیای شب‌های قدر، افزود: در خصوص انجام این موضوع ستاد ملی تصمیم می‌گیرد اما افراد باید سجاده، مهر و قرآن را برای خودشان بیاورند. همچنین اگر فضای مراسم سربسته باشد باید یک چهارم افراد از آن فضا استفاده کنند.

زمان برگزاری شب‌های قدر ۲ ساعت است

معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: کل زمان انجام مراسم  شب‌های قدر باید ۲ ساعت باشد وائمه جماعات نیز با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی در رعایت پروتکل‌ها همکاری می‌کنند. همچنین از صدا و سیما خواستیم برنامه این شبها را به طور مستقیم از مکان‌های خاص پخش کند.

نظارت بر دستفروشان بر عهده شهرداری است

رئیسی با اشاره به اینکه ما مجوزی در خصوص دستفروشان نمی‌دهیم، گفت: این افراد تحت نظارت شهرداری هستند و نظارت ما بر دستفروشان خیلی سخت است و در خصوص فعالیت دسفروشان در ستاد ملی کرونا صحبت نشده است.

در کشور منطقه سبز نداریم

وی با بیان اینکه از نظر ما هنوز اپیدمی در سطح کشور وجود دارد، گفت: این ویروس ویروسی نیست که به صورت کلی از بین برود. ما در کشور منطقه سبز؛ یعنی هیچ خطری وجود نداشته باشد نداریم. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر بستری شود منطقه کم خطر، بالای ۳ نفر در یکصد هزار نفر منطقه قرمز و بین ایندو میزان منطقه زرد است.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت  از تعداد ۷۸ میلیون نفری که  غربالگری کردیم یک میلیون نفر پیدا کردیم که یکی از نشانه‌ها را داشتند و از بین اینها ۱۳۰ هزار نفر را پیدا کردیم که نیاز به توجه بیشتر داشتند. قبل از غربالگری میانگین ورودی بیمارستانها روزانه ۱۲۰۰ بیمار بود و وقتی  غربالگری شده و  به مرور که تستها بیشتر شد ورودی بیمارستانها کم شد و پس از تست سرپایی ک انجام می دهیم افراد دارای علامت  در خانه با یک استراحت ساده و قرنطینه دو هفته‌ای در خانه به جامعه برمی‌گردند.

کاهش ورودی بیماران به بیمارستانها

رئیسی تصریح کرد: الان ورودی بیمارستانهای ما روزانه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ رسیده است و تخت‌های ما در حال خالی شدن است؛   چراکه ما بیماران را در مراحل اولیه شناسایی می‌کنیم و این نتیجه همان غربالگری است. روزانه حتی ۷۰ هزار نفر از همکاران ما انلاین بودند و غربالگری را انجام می دادند.

در خوزستان فاجعه‌ای رخ نداده است

معاون بهداشت وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: الان اپیدمی که در خوزستان است از میانگین کشوری پایین تر است اما چون پیک این استان تازه شروع شده به چشم می‌آید اما بقیه استان‌های ما این پیک را گذرانده اند. یکی از استان‌های برتر ما در بیمار یابی سرپایی خوزستان است و روزانه ۱۰۰۰ تست سرپایی در استان خوزستان انجام می‌شود. در استان خوزستان فاجعه‌ای رخ نداده اما نگرانی این است که این استان در مرحله پیک خود قرار گرفته است و باید رعایت کنند و تصمیم گرفته شد ادارات  تعطیل شوند تا نظارت بیشتری بر رعایت پروتکل‌ها انجام شود.

وی در خصوص پروازها، ادامه داد: اولا همه در هواپیما باید با ماسک و دستکش باشند و هر پروازی که وارد کشور می‌شود از همه افراد تست کرونا گرفته میشود و باید تعهد بدهند ۱۴ روز قرنطینه باشند. تاکنون در تعداد مسافران خارجی وارد شده به کشور کمتر از یک دهم درصد موارد مثبت پیدا کردیم. توصیه ما این است افراد در هواپیما هیچ غذایی مصرف نکنند.

رئیسی درباره تست‌های الیزا و سرولوژی خاطرنشان کرد: این تستها خوب است اما به عنوان تست تشخیصی خوب نیست و به عنوان تحقیقات خوب است و استفاده می‌کنیم اما هنوز این تست را به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی در خصوص ریسک انتقال در حرمین شرفین، گفت: روز چهارشنبه در وزارت کشور با نمایندگان آستان جلسه داریم و مثلا در مشهد موضوع ریسک انتقال در صحن و حرم است و ریسک دیگر این است که اگر باز شوند مسافرت صورت می‌گیرد و بازارها شلوغ می‌شوند؛ در نتیجه این نیاز دارد تا تصمیم هوشمندانه تری گرفته شود.

نظر شما