شناسهٔ خبر: 161502 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

لیست امید با نگاه سیاسی به طرح اصلاح قانون انتخابات رای داد

علیرضا سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از اصلاحیه‌های قانون انتخابات مخالف قانون اساسی است و مطرح کنندگان این طرح هم می‌دانستند که این اصلاحیه‌ها مخالف قانون اساسی کشور است و قطعا این مصوبه رد خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، علیرضا سلیمی نماینده محلات و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ، درباره اولویت قرارگرفتن قانون انتخابات در مجلس اظهار داشت: همانطوری که مجلس دهم در اواخر عمر خود قرار دارد در این ایام مطرح کردن این طرح در مجلس جای شگفتی داشت.

وی ادامه داد: نمایندگان رد صلاحیت شده یا کسانی که در انتخابات گذشته از سوی مردم اقبالی نداشتند و اعتمادی به آن‌ها نشد خواستار اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح قانون انتخابات در صحن علنی مجلس شدند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه اکثریت مجلس دهم از لیست امید بودند، گفت: متاسفانه این فراکسیون با یک نگاه سیاسی به این طرح رای داد و جزء اولویت قرار داد.

خلاف نص صریح قانون است
سلیمی تصریح کرد: برخی از اصلاحیه‌های قانون انتخابات مخالف نص صریح قانون اساسی است و مطرح کنندگان این طرح هم می‌دانستند که این اصلاحیه‌ها مخالف قانون اساسی کشور است و قطعا این مصوبه رد خواهد شد، ولی معلوم نیست بر چه اساسی قصد هزینه تراشی برای شورای نگهبان را داشتند.

وی تاکید کرد: برخی از این افراد صرفا قصد هزینه تراشی برای شورای نگهبان را داشتند، ولی برخی نیز با هدف انتقام از شورای نگهبان با این اصلاحیه‌ها موافقت کردند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این افراد به جای آن که خود و کارهایشان را اصلاح کنند، درصدد یافتن مقصر هستند. بیان داشت: این افراد باید دریابند که چرا مردم به آن‌ها اقبال نداشتند؟ یا چرا سرلیست امید در تهران فقط ۵۰ یا ۶۰ هزار رای آورد. به ادعای خودشان این جناح میلیونی رای داشت چه اتفاقی افتاد این مقبولیت ریزش پیدا کرد. این جناح به جای آن که برود عملکرد خودش را زیر و رو کند و دریابد علت عدم مقبولیتش در نزد مردم چیست؟ درصدد یافتن مقصر است و باز نمی‌خواهند اشتباهش را باور کند.

وی گفت: شورای نگهبان تعداد زیادی از افراد این جناح را تایید صلاحیت کرد و حتی این جناح با چند لیست وارد انتخابات شد و افراد معروفی هم در این لیست حضور داشتند پس چرا نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند؟ بلکه به جای یافتن علت، دنبال مقصر هستند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: شگفتی اصلاح قانون انتخابات به نظارت استصوابی ختم نمی‌شود. بلکه در مواد دیگر نیز اشکالات شرعی و قانونی وجود دارد. مثلا کلمه مطلقه را از ولایت فقیه حذف کرده بودند که این نشان دهنده ان است که این افراد هنوز با ولایت فقیه از نوع مطلقه اش مشکل دارند.

پادوهای نهضت آزادی در مجلس
نماینده محلات در مجلس با اشاره به حرکات نهضت آزادی در اوایل انقلاب درباره مسئله ولایت فقیه، گفت: اکنون این افرادی که دست به حذف کلمه مطلقه زده اند می‌توان گفت پادوی این نهضت هستند و درحال پیگیری مطالبات آن‌ها در مجلس هستند الان کلمه مطلقه را حذف می‌کنند و فردا کلمه ولایت را.

سلیمی افزود: سوال من این است که ایراد التزام عملی به جمهوری اسلامی چیست؟ که از قانون انتخابات حذف شد. کدام کشوری اجازه ورود افرادی که چارچوب‌های حکومت و نظام اش را قبول ندارد به مناصب مهم را داده است که نطام جمهوری اسلامی بدهد. حذف این بند از قانون انتخابات مغایر با اصول ۵۷، ۹۹ و ۱۱۰ قانون اساسی است.

وی ادامه داد: یا در مسئله محاکمه افرادی که خلاف واقع علیه نامزد انتخاباتی صحبت می‌کنند. چرا باید قانون جدیدی تصویب بشود؟ کشور درباره این موارد، قانون‌های زیادی دارد و حتی این مورد در قانون مجازات اسلامی دیده شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه طراح اصلی این طرح بیان داشته است که فقط بند اول را نوشته است، ولی بندهای دیگر توسط سایر نمایندگان اضافه شده است. گفت: آقای کوهکن می گوید من مخالف بندهای دیگر این اصلاحیه بودم، ولی به نظر من ایشان به یک نوعی پاس گل به مخالفان داد و این افراد از این موضوع سواستفاده کردند.

سلیمی با اشاره به ادعای موافقان اصلاح قانون انتخابات که بیان می‌کنند بحث انتقام مطرح نیست و به فکر نظام، کشور و انقلاب اند تصریح کرد: این افراد در این چهار سال کجا بودند که قانون انتخابات را اصلاح نکردند اگر این افراد به فکر کشور بودند چرا قبل از انتخابات این قانون را اصلاح نکردند؟ در این مدت کجا بودند؟ چرا بردهانشان مهر سکوت زده بودند؟.

وی در پایان تاکید کرد: قطع به یقین هدف این افراد انتقام از شورای نگهبان بوده است اگر اینطور نیست چرا در دفاع از این طرح صحبت‌هایی کردند که واقعا قابل تاسف بود.

نظر شما