شناسهٔ خبر: 161496 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حذف صفرها از پول ملی تاثیری در کاهش تورمی ندارد

بازدید «محمد حسینی» نمایندۀ تفرش از تحریریه «نماینده» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت باید برای ایجاد آثار روانی مثبت حذف صفرها از پول ملی فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهد.

به گزارش «نماینده»، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: سیاست و استراتژی حذف صفر از پول‌های رایج هر کشور به دنبال کاهش ارزش پولی نسبت به واحدهای دیگر انجام می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی که ارزش پول ملی یک کشور به دلیل بروز مشکلات اقتصادی نسبت به واحدهای ارزی سایر کشورها فاصله معنی داری پیدا می‌کند و باید برای مبادلات اقتصادی یک عدد بسیار بزرگی از پول رایج آن کشور پرداخت شود، سیاست حذف تعدادی از صفرها اجرا می‌شود و این موضوع در تمام دنیا رایج است.

حذف چهار صفر از پول ملی اثر اقتصادی خاصی ندارد

حسینی با بیان اینکه در کشور ما هم این سیاست با توجه به کاهش ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزها طی این مدت انجام شد، بیان کرد: حذف چهار صفر از پول ملی اثر اقتصادی خاصی ندارد و باعث افزایش  رشد اقتصادی نمی‌شود بلکه با اجرای این استراتژی در حوزه مالی به نوعی صورت حساب‌های مالی از یک اعداد و ارقامی با قابلیت بیان بهتر برخوردار می‌شوند و از سوی دیگر حجم مبادلات پولی هم کمتر شده و یک آثار روانی مثبت هم در جامعه ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه دولت باید برای ایجاد آثار روانی مثبت حذف صفرها فرهنگ سازی لازم را انجام دهد، گفت: حذف صفرها در حوزه کاهش تورمی تاثیر آنچنانی ندارد، حجم اسکناس و سکه‌ای که در کشور ضرب می‌شود، بسیار بالا بوده و هزینه‌بر است بنابراین دولت مکلف شده ظرف سه سال اسکناس‌های جدید را جایگزین اسکناس‌های قدیمی کند.

وی اظهار کرد: اکنون مبادلات پولی ما در همین ایام کرونا بالغ بر ۸۵ تا ۹۰ درصد به صورت الکترونیکی در حال انجام است و برای عملیاتی ساختن حذف صفرها نیاز است، تنها یک سری سامانه‌های الکترونیکی اصلاح شوند و ریال به تومان تغییر کند بعد خواهیم دید که چه میزان نقل و انتقال پول راحت‌تر انجام می‌شود.

نظر شما