شناسهٔ خبر: 161392 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مجلس دهم همگام و شریک دولت بود

الله‌وردی دهقانی منتخب ورزقان در مجلس یازدهم معتقد است که باید نظارت بر رفتار نمایندگان خارج از سیستم مجلس انجام شود.

به گزارش «نماینده»، الله وردی دهقانی منتخب مردم ورزقان در مجلس یازدهم، با اشاره به خارج شدن مجلس از ریل اصلی خود در سال های گذشته، گفت: چند دلیل باعث رخ دادن این اتفاق شد که یکی از عمده ترین دلایلش بحث ایرادات ساختاری خودمجلس است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته نمایندگان از ابزارهای که در اختیارشان بوده به درستی استفاده نکرده اند و برخی از ظرفیت های قوه مقننه مغفول مانده است، اضافه کرد: یکی از علت های دیگر خارج شدن مجلس از ریل اصلی خود دخالت های دولت در کارهای پارلمان است، در مجلس دهم به خصوص به جای اینکه مجلس بر کار دولت نظارت کند، مجلس همگام و شریک دولت بود و هر لایحه ای که به پارلمان ارائه کرد تصویب شد و هر قانونی که دولت می خواست را اجرایی می کرد و هر قانونی را که نمی خواست بدون اینکه نظارتی وجود داشته باشد، اجرا نمی کرد.

منتخب مردم ورزقان در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید در ساختار اجرایی کشور تجدید نظری صورت بگیرد، ادامه داد: به اعتقاد بنده باید ساختار سیاسی کشور را از ریاستی به پارلمانی تغییر دهیم تا برخی از مشکلات حل شود تا از یک سو رئیس جمهور یا نخست وزیر به مجلس پاسخگو باشند و از یک سو نیز نمایندگان به مردم پاسخگو باشند. اگرچه وزرا از مجلس رای اعتماد اخذ می کنند ولی دربرابر عملکرد خود در برابر مردم پاسخگو نیستند و حتی با جابه جایی وزرا نیز مشکلات حل نمی شود.

دهقانی با تاکید براینکه باید سازوکاری ایجاد کنیم که دولت را در برابر عملکرد خود پاسخگو کنیم، اضافه کرد: باید با تغییر ساختارها به نوعی رئیس جمهور را مسئول پاسخگویی به عملمردها قرار دهیم در شرایط فعلی و با قانونی که وجود دارد چون دولت یک مجموعه واحد است نمی توان به درستی وادار به پاسخگویی کرد و اگر مجلس هم بخواهد سوال از رئیس جمهوریا استیضاح وی را مطرح کند قطعا با تبعات اجتماعی، سیاسی و بین المللی مواجه می شویم.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از دلایلی که مجلس از راس امور بودن خارج شده است به عملکرد خود نماینده ها بازمی گردد، عنوان کرد: به اعتقاد بنده باید در مجلس یازدهم نمایندگان مبارزه با فساد را از خودشان آغاز کنند.

منتخب مردم ورزقان در مجلس با اشاره به قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و ناکارآمد بودن وی در شرایط فعلی، اظهار داشت: به اعتقاد بنده هیچ دستگاهی نمی تواند بر خود نظارت کافی داشته باشد و پیشنهاد بنده این است نظارت بر هر نهادی باید خارج از آن سیستم باشد.

نظر شما