شناسهٔ خبر: 161385 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

الزام شهرداری به رعایت پیوست های ترافیکی هنگام صدور پروانه

نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از بررسی طرح الزام شهرداری به استفاده از نتایج مطالعات ترافیکی قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ خبر داد.

به گزارش «نماینده»، زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران، درباره برگزاری جلسه مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر جهت بررسی طرح الزام شهرداری به استفاده از نتایج مطالعات ترافیکی قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ، اظهار داشت: بر اساس این طرح شهرداری جهت رعایت حقوق شهروندی و ارتقاء مدیریت و ایمنی ترافیک در شبکه معابر شهری، همچنین جلوگیری از کاهش کیفیت زندگی شهروندان ملزم به رعایت استفاده از نتایج مطالعات ترافیکی قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ می شود.

وی افزود: تهیه و بررسی مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ بر اساس تبصره‌ای از این طرح باید در انطباق با طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل ترافیک باشد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: متقاضیان مجوز صدور پروانه ساختمان‌ها و کاربری‌های مشمول این طرح مکلف هستند مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی توسط اشخاص حقوقی ذی‌صلاح در حوزه حمل و نقل و ترافیک را در فرآیند صدور پروانه به مرجع صدور پروانه جهت بررسی در کمیته فنی ارائه کنند.

نژادبهرام گفت: همچنین شهرداری بر اساس تبصره‌ای دیگر از این طرح مکلف است برای رسیدگی به تخلف و صدور رأی مراجع ذی‌صلاح در مورد املاکی که بدون پروانه یا مغایر پروانه اقدام به احداث یا تغییر نوع کاربرد ساختمان‌های مشمول این مصوبه کنند، نظریه کمیته فنی عارضه‌سنجی ترافیکی را اخذ و به مراجع مورد نظر جهت تصمیم‌گیری مناسب ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه این مسأله یک حرکت مؤثر در شهرسازی محسوب می‌شود که از بروز ناهماهنگی و آشفتگی در شهر جلوگیری می‌کند، گفت:‌قبلا در مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی مشابه این طرح تصویب شد ولی متأسفانه ابلاغ نشده است در صورتی که این مسأله بسیار حائز اهمیت است و در کشورهای پیشرفته امری رایج محسوب می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: مالکان ساختمان‌های تجاری با حداقل مساحت ۲ هزار مترمربع و ساختمان‌های اداری با حداقل مساحت زیربنای ۵ هزار مترمربع ملزم به استفاده از نتایج مطالعات ترافیکی قبل از صدور پروانه هستند همچنین این مسأله برای مراکز درمانی و آموزشی با مساحت زیربنای ۵ هزار مترمربع، منازل مسکونی با مساحت بیش از ۸ هزار مترمربع و رستوران‌ها و تالارها با مساحت زیربنای ۲ هزار مترمربع نیز مشمول این مصوبه خواهند شد.

نژادبهرام گفت: مراکز تفریحی و گردشگری با مساحت کل ۴ هکتار و بوستان‌ها و پارک‌ها نیز با مساحت ۵ هکتار مشمول این طرح در صورت تصویب در شورای شهر خواهند بود و شهرداری در هنگام صدور پروانه به این مساله توجه داشته باشد.

نظر شما