شناسهٔ خبر: 161355 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بهمنی: باید ظرف 5 سال واحد پولی ایران را تغییر دهیم

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تحمیل هزینه‌های زیاد ضرب و چاپ اسکناس خرد در کشور گفت: باید واحد پولی کشورمان را ظرف مدت 5 سال تغییر دهیم.

به گزارش «نماینده»،محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 15 اردیبهشت)، درباره گزارش این کمیسیون در مورد بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور اظهار داشت: این لایحه حدود 10 سال است که مورد بحث و برسی در محافل اقتصادی است.

وی افزود: امروز واحد پولی ما ریال و واحد ریزتر آن دینار است در حالی که این واحد 50 سال قبل تعیین شده و اصلاً دینار در مبادلات ما وجود ندارد و کسی هم همچنین پولی را در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برای هر ضرب سکه یک ریالی باید 350 ریال هزینه نیکل آن را پرداخت کرد که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

بهمنی خاطرنشان کرد: امروز اسکناس‌های 100، 200 و 500 تومانی هزینه زیادی برای چاپ و ضرب دارد لذا ناچار به تغییر پولی کشور هستیم.

وی تأکید کرد:این تغییر واحد پولی بر روی تورم تأثیرگذار نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هر چه اسکناس‌های کمتر از هزار تومانی چاپ کنیم هزینه‌های به مراتب بیشتری از ارزش پول برایمان دارد ضمن اینکه ارزش ذاتی این کار بیش از ارزش مبادلاتی آن است.

بهمنی افزود: سه سال برای بررسی اجرای این کار و دو سال هم برای اجرای و عملیاتی شدن این مصوبه زمان در نظر گرفته‌ایم تا جایگزین مناسبی برای واحد پولی کشورمان داشته باشیم لذا در مجموع واحد پولی کشور ظرف مدت 5 سال تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در 50 سال گذشته قیمت‌ها در کشور 3500 برابر رشد داشته است این در حالی است که حجم پولی ما فقط 500 برابر رشد کرده است.

وی گفت: چون اسکناس‌های ما بسیار ریز است سالیانه هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود و ما در هر سال بین 800 تا یک میلیارد اسکناس را تعویض می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بایستی برای مبادلات ریز و خرد واحد پولی صحیحی داشته باشیم خاطرنشان کرد : به دلیل ناکارآمدی واحدهای پولی و نقدی هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود همچنین بالا بودن سرانه چاپ اسکناس‌ها برای کشور مشکل‌زا است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار پولی کشور و تغییر واحد پولی ایران ظرف مدت 5 سال عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: پیشنهاد کردیم واحد پول ایران تومان شود.

وی در پایان گفت: بانک مرکزی باید ظرف مدت دو سال از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون شرایط دوره گذار را برای تغییر واحد پولی ایران در نظر گرفته و آن را عملیاتی کند.

نظر شما