شناسهٔ خبر: 161282 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

رونق بیشتر بازار سرمایه، با آزادسازی سهام عدالت

علی اکبر کریمی علی اکبر کریمی گفت: در شرایطی که بازار سرمایه تشنه عرضه و به واسطه تقاضای خیلی زیاد ملتهب است، آزاد سازی سهام عدالت به رونق بیشتر بازار سرمایه و کاهش تب تقاضا منجر می‌شود.

به گزارش «نماینده» علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک با اشاره به آزادسازی سهام عدالت گفت: ابلاغیه مقام معظم رهبری در باره سهام عدالت یک اقدام بسیار شایسته در راستای احقاق حقوق مردم و سهامداران عدالت و توسعه عدالت بود؛ اگر چه آزادسازی سهام عدالت اقدامی دیرهنگام بود و سهامداران باید خیلی پیشتر به این حق قانونی خود می‌رسیدند.

وی افزود: با توجه به اینکه فلسفه سهام عدالت و واگذاری آن به آحاد مردم، گسترده کردن مالکیت در بین مردم، سپردن بخش‌هایی از اقتصاد به مردم و مردمی کردن اقتصاد بود، این هدف زمانی محقق می‌شد که مردم به طور واقعی بتوانند حقوق مالکانه خود را در بنگاه‌های مشمول سهام عدالت اعمال کنند و در این عرصه و در مدیریت بنگاه‌ها نقش آفرین باشند.

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نزدیک به ۱۴ تا ۱۵ سال یعنی از زمانی که سهام عدالت واگذار شد طول کشید که این سهام آزاد شود. در حالی که قرار بود کل وجه سهم از محل سود سهم مستهلک و پرداخت شود و پس از ۱۰ سال مردم بتوانند مالک واقعی سهام شوند و هم حقوق مالکانه و هم مدیریت آن را در دست گیرند.

کریمی بروکراسی اداری و اختلاف نظرهایی را که در دولت و همچنین در مجلس وجود داشت، از دلایل تاخیر درآزادسازی سهام عدالت عنوان کرد و گفت: در نهایت دولت لایحه ای را به مجلس فرستاد و این لایحه در فضای پر اختلاف متوقف شد و در نهایت در مجلس دهم هم به سرانجام نرسید. از این رو ابلاغیه مقام معظم رهبری که با نامه رییس جمهوری در این باره صادر شد یک اقدام انقلابی برای احقاق حقوق مردم و سهامداران عدالت- جمعیتی بیش از ۴۰ میلیون نفر- است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جمعیت با ارزش سهامی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند تحولی عظیم در بازار سرمایه باشد. در شرایطی که بازار سرمایه ما تشنه عرضه و به واسطه تقاضای خیلی زیاد ملتهب است این اقدام به رونق بیشتر بازار سرمایه و کاهش تب تقاضا منجر می‌شود.

کریمی گفت: سهام عدالت ارائه شده به مردم به حدود ۶۰ شرکت واگذار شد در مواردی می‌خواستند سهام یک شرکت خاص را به یک شخص بدهند که این رویه عوض شد و سهام شرکت‌های سرمایه گذاری سهام استانی که در اصل به منزله یک صندوق سرمایه گذاری است ایجاد و سهم شرکت های مشمول سهام عدالت به این شرکت‌ها واگذار شد.

وی افزود: الان سامانه ای برای آزادسازی سهام تعبیه شده- البته هنوز به صورت کامل ازآن رونمایی نشده است. با توضیحاتی که رییس سازمان خصوصی سازی ارائه داد، افراد می‌توانند گزینه‌های تعبیه شده را انتخاب کرده و شرایط خود را در این سامانه تعریف کنند.

کریمی به سهامداران پیشنهاد کرد: همچنان سهامدار شرکت های سرمایه گذاری بمانند و یک سبد سهام را از شرکت‌های مختلف را در آن شرکت سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم مالک باشند. از نظر اعمال حقوق مالکانه و اختیارات مجمعی و اختیارات سهامداران،  شرکت‌های سرمایه گذاری می‌توانند به نیابت از آحاد مردم در مجامع عمومی این شرکت‌ها حضور یابند و در تصمیم گیری‌های آنها شرکت کنند و در هیات مدیره این شرکت‌ها افراد و عناصری متناسب با میزان سهام انتخاب کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس اضافه کرد: برای مثال سهام عدالت در یک شرکت ۵۰ درصد، در شرکتی دیگر ۳۰ و در دیگری ۲۰ درصد سهم دارد. سهامداران متناسب با درصد سهم در بخش های مختلف هیات مدیره امکان انتخاب خواهند داشت و می‌توانند در هیات مدیره این شرکت‌ها نقش آفرین و موثر باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امکان واگذاری برای کسانی که مایل باشند سهام خود را بفروشند، وجود دارد، گفت: آنها بعد از طی فرآیند تعریف شده به سامانه مراجعه می‌کنند و می توانند سهام عدالت خود را در بازار سرمایه به فروش برسانند. اما با توجه به شرایط رو به رشد بازار سرمایه، فروش سهام قطعا به نفع سهامداران نیست و منطقی‌ترین راه این است که سهامداران عدالت سهام خود را نگهداری کنند و از عواید و سود سهام خود در شرکت‌های سرمایه گذاری درآینده منتفع شوند.

نظر شما