شناسهٔ خبر: 161258 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رویکرد بانک ها ضدتولید است

سیدابوالفضل موسوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بانک ها باید میزان سود پرداختی به سپرده ها را به صورت تدریجی کاهش دهند تا این سرمایه ها به سمت بازار تولید و ساخت و ساز سوق داده شود.

به گزارش «نماینده»، سیدابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس،  درباره کاهش سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد و تأثیر آن بر بازار مسکن، گفت: متأسفانه همواره روش و رویکرد بانک ها ضدتولید بوده و این مسئله موجب شده که سرمایه ها و نقدینگی جامعه به جای هدایت به سمت تقویت بخش تولید، در بانک ها انباشت شود.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال های اخیر بانک ها اقدام به جذب نقدینگی مردم کرده و در ازای آن به سپرده ها سود پرداخت می کند، پس از آن با استفاده از این سرمایه ها به بخش تولید تسهیلات ارائه می کند، البته بانک ها در تسهیلات ارایه شده در قیاس با سوددهی به سپرده های مردم، سود بالایی دریافت می کند.

روش کنونی بانکداری در کشور اشتباه و غلط است

وی گفت: روش کنونی بانکداری در کشور اشتباه و غلط است و قطعا با این شرایط نمی توان به بخش های تولیدی کشور از جمله حوزه تولید مسکن کمک کرد. بنابر این بانک ها باید میزان سود پرداختی به سپرده ها را به صورت تدریجی کاهش دهند تا این سرمایه ها به سمت بازار تولید و ساخت و ساز سوق داده شود.

مردم هنوز طعم شیرین و جذاب سرمایه گذاری در بخش های تولیدی را نچشیده اند

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به نظر من مردم هنوز طعم شیرین و جذاب سرمایه گذاری در بخش های تولیدی را نچشیده اند، قطعا اگر سرمایه گذاری در این بخش ها افزایش یابد، تولید کشور متحول خواهد شد و وضعیت اقتصادی بهبود خواهد یافت، این مسئله موجب کاهش بیکاری و افزایش درآمد مردم نیز می شود.

موسوی بیوکی گفت: در مجموع اقدام صورت گرفته در کاهش میزان سود سپرده های بانکی اقدام مثبتی است، اما پرداخت سود ۱۵درصد نیز هنوز بسیار بالا بوده و بسیاری از افراد با این میزان کاهش نیز برای برداشتن پول و سرمایه گذاری ترغیب نخواهند شد.

دولت باید سازوکار دقیقی را برای جذب سرمایه های سرگردان به سمت تولید طراحی کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: نکته مهم این است که دولت باید سازوکار دقیقی را برای جذب سرمایه های سرگردان به سمت تولید طراحی کند، در شرایط کنونی تولید کشور جاذبه بالایی برای سرمایه گذاری ندارد و این مسئله موجب می شود که بسیاری از افراد نقدینگی خود را صرف خرید طلا، ارز یا مسکن می کنند و این مسئله موجب افزایش قیمت ها در این بازارهای مذکور می شود.

نظر شما