شناسهٔ خبر: 161246 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

استفاده از ظرفیت سهام عدالت برای حمایت از خانوارهای آسیب پذیر در دوران شیوع کرونا

سهام عدالت 43 مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی استفاده از ظرفیت سهام عدالت برای انجام اقدامات حمایتی از خانوار در دوران شیوع کرونا پرداخت.

به گزارش «نماینده»،دفتر مطالعات مالیه عمومی و توسعه مدیریت این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۳۸) استفاده از ظرفیت سهام عدالت برای انجام اقدامات حمایتی از خانوار در دوران شیوع ویروس کرونا» آورده است؛ شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و مشکلات اقتصادی که برای اقشار مختلف، به‌خصوص اقشار فاقد درآمد ثابت ایجاد شده است، لزوم تمهید سیاست‌های حمایتی به‌منظور پیشگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به این خانواده‌ها را ضروری می‌کند. در همین راستا، یکی از گزینه‌های مناسب برای اجرای چنین سیاستی، استفاده از ظرفیت سهام عدالت است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید با توجه به اینکه ارزش پورتفوی سهام عدالت به رقم قابل توجهی رسیده است (مطابق گزارش سازمان خصوصی‌سازی در اسفندماه 1398، ارزش روز شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بیش از 2397 هزار میلیارد ریال است)، طراحی گزینه‌های مختلف برای اجرای سیاست‌های حمایتی مبتنی ‌بر سهام عدالت امکان‌پذیر خواهد بود.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده از سهام عدالت برای اجرای سیاست‌های حمایتی ذیل دو راهکار قابل انجام است؛ یکی فراهم کردن امکان فروش بخشی از سهام عدالت برای اقشاری از جامعه و دیگری فراهم کردن امکان توثیق سهام عدالت برای اخذ تسهیلات از شبکه بانکی کشور که هر دو راهکار با در نظر گرفتن ملاحظات اجرایی خاص خود در شرایط فعلی قابلیت اجرا خواهند داشت.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

نظر شما