شناسهٔ خبر: 161241 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بی برنامگی دولت مسکن را گران کرد

مسکن کارشناس مسکن با بیان این‌که بی برنامگی دولت مسکن را گران کرد،‌گفت: طرح ملی مسکن مشابه مسکن مهر است که بیش از ۱۰ سال پیش اجرا شد.

به گزارش «نماینده»،فرشید ایلاتی با بیان این‌که مسکن در شرایط رکود تورمی قرار دارد، اظهار کرد: همچنان که شاهد عدم تولید و عرضه مسکن هستیم، اما قیمت‌ها افزایش یافته است. بخشی از دلیل این شرایط به داخل بازار مسکن و بخش دیگر به خارج از بازار مسکن مربوط است. درواقع عملکرد بازارهای رقیب و موازی بازار مسکن مانند بازار بورس، طلا و بازارهای دیگر سبب رکود در حوزه مسکن شده است.

وی یادآور شد:‌ متأسفانه در چند سال گذشته در زمینه تولید و عرضه مسکن شاهد برنامه مشخصی نبودیم. در چند سال نخست مسکن اجتماعی مطرح و اخیراً نیز طرح  ملی مسکن مطرح شده است اما این طرح ها هیچ‌کدام هنوز به مرحله عرضه و اثرگذاری در بازار نرسیده اند. از سوی دیگر در بازار تقاضای مسکن وجود دارد اما عرضه ای اتفاق نمی افتد که این مسئله سبب ایجاد تورم می شود.

وی با تاکید بر این‌که وقتی برنامه‌ای برای تولید و عرضه مسکن وجود نداشته باشد، نمی توان انتظار کاهش قیمت را در این بازار داشت، افزود: برای مسکن باید برنامه بلند مدت داشته باشیم. آنچه تحت عنوان طرح ملی مسکن ارائه شده مشابه مسکن مهر است که بیش از 10 سال پیش اجرا شد اما در دوران تصدی وزارت آخوندی وزیر دولت یازدهم متوقف شد و برنامه جایگزینی نیز معرفی نشد.

کارشناس مسکن ادامه داد: در طرح ملی مسکن قرار است 400 هزار واحد مسکونی ساخته شود اما روند ثبت نام آن خیلی طولانی شده است و بیش از 6 ماه این فرآیند به طول انجامیده است.

ایلاتی بیان کرد: در مدل توسعه شهری هنوز به یک الگوی واحدی دست پیدا نکرده ایم یعنی عملاً در توسعه تهران و دیگر کلان شهرها از یک نظم مرکزی استفاده نمی شود. اگر بخواهیم توسعه شهر تهران را در نظر بگیریم لازم است زیرساخت های توسعه مانند حمل و نقل شهری ایجاد و تقویت شود.

نظر شما