شناسهٔ خبر: 161229 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قوه‌قضائیه با متخلفان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی قاطعانه برخورد کند

پورمختار// عضو کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه باید برخورد قاطعی با متخلفان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دستگاه قضایی صورت گیرد، گفت: این اقدامات اخلال در نظام اقتصای است که باید مجازات‌هایی برای آنها تعیین شود.

به گزارش «نماینده»، محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش دیوان محاسبات درباره تخلف در نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷، گفت: طبق این گزارش، عده‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی را که دولت برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده بود، برای واردات کالاهای غیر ضروری اختصاص دادند و تخلف کردند.

وی با بیان اینکه باید برخورد قاطعی با متخلفان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دستگاه قضایی صورت گیرد، اظهار داشت: افراد و شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را در شرایط کمبود منابع ارزی دریافت کرده و با وجود تحریم‌ها، کالاهای غیر ضروری مانند غذای سگ و نعل اسب وارد کرده‌اند، در اقتصاد کشور اخلال وارد کرده‌اند که باید با آنها برخورد شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد:  از مجموع ۳۱ میلیارد دلار تخصیص داده شده برای واردات کالاهای مختلف که ۱۴ میلیارد دلار آن برای واردات کالاهای اساسی بود، مبالغ قابل توجهی برای واردات کالاهای غیراساسی و غیر ضروری استفاده شد، در واقع واردات کالاهای غیرضروری در سال ۹۷ حدود ۳.۷ میلیارد دلار بیشتر از سال ۹۶ بود.

پورمختار ادامه داد: واردکنندگان کالاهای غیرضروری با ارز ۴۲۰۰ باید مجازات شوند، زیرا اقدامات آنها منجر به افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی شده و اقشار آسیب‌پذیر در سختی برای تأمین معیشت‌شان گرفتار شده‌اند.

وی با بیان اینکه دولت و سازمان برنامه و بودجه نیز باید نسبت به واردات کالاهای غیرضروری با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷، پاسخگو باشند، گفت: از طرف دیگر ضعف نظارت مجلس نیز منجر به حادث شدن چنین تخلفاتی شده که باید برای جلوگیری از تکرار آن، مجازات‌های قاطعانه باید اِعمال شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: طبق گزارش دیوان محاسبات، برخی شرکت‌ها، افراد و موسساتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را از دولت دریافت کرده‌اند، اما در ازای آن هیچ کالایی وارد نکرده‌اند که باید با آنها نیز برخورد جدی صورت گیرد.

نظر شما