شناسهٔ خبر: 161116 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فراکسیون «گام دوم» مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرد

گام دوم فراکسیون «گام دوم» مجلس یازدهم از سوی جمعی از اساتید دانشگاه در مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرد.

به گزارش «نماینده»، فراکسیون «گام دوم» مجلس یازدهم از سوی جمعی از اساتید دانشگاه، دانشگاهیان و فعالان سیاسی جوان که در انتخابات اخیر با رای مردم به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند، اعلام موجودیت کرد.

محسن زنگنه، احمد نادری، سید محسن دهنوی، روح الله متفکر آزاد، زهرا شیخی مبارکه، مجتبی رضا خواه، سید احسان خاندوزی، مهدی عسگری، سمیه رفیعی، سید نظام موسوی، احسان ارکانی، روح الله ایزدخواه، ابراهیم رضایی، محمد حسین فلاحی، احمد راستینه هفشجانی، الهام آزاد، محمد رشیدی، سید جواد ساداتی نژاد و روح الله نجابت اعضای هیات موسس این فراکسیون را تشکیل می دهند.

اعضای هیئت مؤسس این فراکسیون تأکید کردند: ما جمعی از جوانان انقلابی منتخب ملت عزیز ایران در مجلس یازدهم بر اساس تکلیف رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، پیش قدم شده و ضمن احترام به نمایندگان ادوار محترم مجلس و پیشکسوتان اجرایی حاضر در مجلس یازدهم، تأسیس فراکسیون گام دوم مجلس یازدهم را اعلام می‌نماییم و یقین خواهیم داشت با توجه به سوابق فکری و مدیریتی و سلوک سیاسی اکثر قریب به اتفاق نمایندگان محترم مجلس یازدهم و ایمان و اعتقاد قلبی ایشان به بند بند بیانیه دوم، این فراکسیون همه نمایندگان مجلس را در بر خواهد گرفت و یکی از پربارترین، پر تعداد ترین و مؤثرترین فراکسیون های مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

این فراکسیون با هدف تلاش در جهت شناخت دقیق تکالیف و نقش مجلس شورای اسلامی در تحقق اهداف بیانیه گام دوم، صیانت از تحقق اهداف بیانیه در کلیه طرح ها و لوایح مطرح شده در مجلس و کمسیون ها، گفتمان سازی، تبیین و نشر مفاد بیانیه در بین نمایندگان و حساس سازی نظام تقنینی کشور به آن و تلاش برای اصلاح، تحول و تعالی حکمرانی با پیگیری مسائل کلان در حوزه حکمرانی های جدید از جمله حکمرانی مجازی ایجاد شده است.

بر همین اساس اعضای هیئت مؤسس فراکسیون «گام دوم» مجلس یازدهم ضمن اعلام خبر تأسیس این فراکسیون بیانیه‌ای را منتشر کردند که در ادامه آمده است:

* بیانیه هیئت مؤسس فراکسیون "گام دوم" مجلس یازدهم

" دنباله‌ این مسیر... باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود...[جوانان] باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند" (رهبر معظم انقلاب – گام دوم)

 در دومین سال از گام دوم انقلاب اسلامی، لکوموتیو قانونگذاری به ایستگاه یازدهم خود رسید. مجلسی که اولین تجربه نظارت و قانونگذاری را در چهل ساله دوم می خواهد تجربه کتد.

انبوه انتظارات انباشته شده مردم از یکسو و ناکارآمدی ها و سوء تدبیرهای متعدد از سوی دیگر، این مجلس را، یکی از حساس ترین مجالس چهل سال اخیر ایران قرار داده است. مردم از این مجلس انتظاری فراتر از مجالس قبل دارند چرا که یقین دارند با ادامه روند قانونگذاری قبل، نمی توان امید بهبود شرایط را داشت و چه بسا این مجلس نیز اگر بخواهد همان روال معمول را پیماید، آنچه بعد چهار سال عاید کشور شود، افزایش شمارگان قوانین و انباشت طرح ها و لوایح رسیده به مجلس باشد.

مردم در حوزه نظارت نیز، رضایت مندی ندارند. مجلسِ در تراز ملت بزرگ ایران، بایسته است که چتر نظارتش، همه ارکان اجرایی کشور را بپوشاند و تیغ نظارتش، بر هر تعدی، تبعیض و ظلم، فرود آید.

واقعیت آن است که خواست مردم، تغییر و اصلاح اساسی و تعالی حکمرانی است و مجلسِ در تراز گام دوم انقلاب، باید نقش تسهیل گری و شتابدهی داشته، با گذر از مرحله نظام سازی، پای در جامعه سازی و تمدن سازی گذارد.

مردم با همت و تلاش و مجاهدت، انقلابی را از نقطه صفر در سال ۵۷ شروع نمودند و اکنون این" انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است، وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده است" و لذا حق دارند که خواستشان و انتظارشان از این مجلس فراتر از مجالس گذشته باشد.

نسل های اول و دوم انقلاب با " مدیریّت­های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم»  که امام بزرگوار به همه‌ ما آموخت" توانستند در عرصه های ثبات و امنیت، علم و فنّاوری، ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی، به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی، ارتقای شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و ایستادگی روزافزون در برابر زورگویان و مستکبران جهان، دستاوردهای غیر قابل انکاری داشته باشند.

اما واقعیت آن است که بین بایدها و واقعیت ها فاصله زیاد است. و این فاصله، "همواره وجدانهای آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌­دهد" و به فرموده رهبر معظم انقلاب، این فاصله، طی شدنی نخواهد بود مگر با "همت، هوشیاری، سرعت عمل و ابتکار نسل جوان کشور".

در پی فراخوان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مبنی بر لزوم ورود جوانان به عرصه مسئولیت های سنگین کشور، جمعی از جوانان انقلابی در انتخابات شرکت نموده و تعدادی از آنها موفق به حضور در مجلس یازدهم شدند. این جوانان با صراحت و صداقت، هر گونه سستی، مسامحه، تنبلی، سیاست زدگی، منفعت طلبی، قدرت پرستی و روزمرگی در مجلس یازدهم را سم کشنده ای برای اعتبار، مقبولیت و تداوم جمهوری اسلامی دانسته و در صورت بی اقدامی، خود را در عواقب پیامدهای آن شریک می دانند.

ما اعتقاد داریم که نسخه عمل و نقشه اقدام مجلس یازدهم در لابلای خطوط بیانیه بی نظیر گام دوم نهفته است و نیازی نیست تا ماه ها و سال ها به بررسی و نقد مسیر گذشته و ترسیم افق آینده وقت بگذرانیم که هم آن نقد و هم این افق آینده، در مقابل ماست.

توجه به دانش و پژوهش و پرهیز از ارائه طرح ها و راه حل های بی پشتوانه علمی و تأکید بر آینده پژوهشی، چاره اندیشی برای رفع عیوب اصلی و زیربنایی اقتصاد و اولویت قرار دادن رفع مشکلات معیشتی مردم به‌خصوص بیکاری جوانان، مبارزه قاطع، مستمر و بدون تبعیض با فساد اقتصادی از طریق اصلاح قوانین و مسدود نمودن نقاط تعارض منافع در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و بازرگانی، صیانت از عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین الملل و در نهایت تحکیم بنیاد خانواده و حفاظت از آن در برابر سبک زندگی غرب از جمله اولویت های مجلس یازدهم بر اساس بیانیه گام دوم است که ما نمایندگان ملت، خود را بر پیگیری و تحقق آنها مسئول می دانیم.

ما اعتقاد داریم که در صورت عدم مراقبت، چیزی نخواهد گذشت که این مجلس نیز اسیر روندهای معمول خواهند گردید و زد و بند ها و لابی گری های سیاسی و مسابقه برای دستیابی به کرسی های مجلس و کمسیون ها یا عضویت در فلان شورا یا فلان مجمع، وظایف و تکالیف اصلی مجلس را به حاشیه خواهد برد.

ما جمعی از جوانان انقلابی منتخب ملت عزیز ایران در مجلس یازدهم بر اساس تکلیف رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، پیش قدم شده و ضمن احترام به نمایندگان ادوار محترم مجلس و پیشکسوتان اجرایی حاضر در مجلس یازدهم، تأسیس فراکسیون گام دوم مجلس یازدهم را اعلام می نماییم و یقین خواهیم داشت با توجه به سوابق فکری و مدیریتی و سلوک سیاسی اکثر قریب به اتفاق نمایندگان محترم مجلس یازدهم و ایمان و اعتقاد قلبی ایشان به بند بند بیانیه دوم، این فراکسیون همه نمایندگان مجلس را در بر خواهد گرفت و یکی از پربارترین، پر تعداد ترین و مؤثرترین فراکسیون های مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

اهم اصول و مبانی حاکم بر این فراکسیون به شرح زیر است:

- تأکید بر رعایت منش و رفتار اخلاقی - اسلامی به‌خصوص در اظهار رأی و نظر

- حفظ طهارت اقتصادی به‌عنوان سرلوحه سلوک رفتاری و استفاده از ابزار شفافیت برای پیشگیری از شکل گرفتن نطفه های فساد

- محترم شمردن حق آزادی بیان و اندیشه در چارچوب قانون اساسی و مکتب امامین انقلاب و تعامل با همه گروه های سیاسی در جهت اهداف فراکسیون

- التزام به اصول و مبانی انقلاب اسلامی و معتقد به مجلس انقلابی

- مسئولیت پذیری و تکلیف مداری در برابر مردم محروم و مستضعف و رفع مشکلات معیشتی مردم و به‌خصوص جوانان

فراکسیون گام دوم مجلس یازدهم اهداف زیر را دنبال می نماید:

تلاش در جهت شناخت دقیق تکالیف و نقش مجلس شورای اسلامی در تحقق اهداف بیانیه گام دوم
صیانت از تحقق اهداف بیانیه در کلیه طرح ها و لوایح مطرح شده در مجلس و کمسیون ها
گفتمان سازی، تبیین و نشر مفاد بیانیه در بین نمایندگان و حساس سازی نظام تقنینی کشور به آن
تلاش برای اصلاح، تحول و تعالی حکمرانی با پیگیری مسائل کلان در حوزه حکمرانی های جدید از جمله حکمرانی مجازی

راهبردهای تعیین شده برای نیل به اهداف فوق، عبارتند از:

ایجاد پویایی، تحرک و نو آوری در ساختارهای اداری و تشکیلاتی مجلس

- اجتماعی سازی و ایجاد بسترهای لازم برای مشارکت همه مردم، تشکلها و احزاب در امور تقنینی کشور

- کارآمد سازی مجلس در حوزه های مختلف قانونگذاری و نظارت

- گسترش فضای تعامل و گفتگو نمایندگان با یکدیگر و حفظ وحدت و یکپارچگی مجلس

لازم به ذکر است امضا کنندگان زیر، اعضای هیئت مؤسس فراکسیون بوده، تأسیس رسمی فراکسیون به بعد از بازگشایی مجلس یازدهم موکول می شود و نمایندگان محترم  تا زمان برگزاری اولین مجمع، به جمع افزوده خواهند شد.

در پایان از خداوند متعال می خواهیم تا رفتار و عمل ما را مورد رضای خود قرار داده و ما را مشمول دعای خیر حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و قدردان اعتماد و لطف این مردم عزیز، صبور و وفادار قرار دهد.

ان شاء الله

نظر شما