شناسهٔ خبر: 161104 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رکوردشکنی بورس تهران

بورس.jpg شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با جهش 16 هزار و 890 واحد به رکورد جدیدی دست یافت.

به گزارش «نماینده»، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها به خاطر هجوم سرمایه سرگردان جامعه، توجه سرمایه‌گذاران و نیز عرضه‌های اولیه شرکت‌های ارزنده روند رو به رشد و شاخص‌شکنی را در پیش گرفته، امروز هم در پایان معاملات با افزایش 16 هزار و 890 واحد به رقم بی‌سابقه 725 هزار و 885 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن 3887 واحد افزایش یافته و به رقم 241 هزار و 150 واحد رسید. گر چه این روزها عمده بورس‌های دنیا به خاطر کرونا و رکورد اقتصادی از یک طرف و کاهش قیمت نفت سقوط کرده‌اند، اما بورس اوراق بهادار تهران به دلیل هجوم نقدینگی سرگردان بازار از یک طرف و نیز عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های ارزنده از سوی دیگر همچنین به خاطر وجود رکود در بازارهای موازی مانند سکه و طلا، مسکن و خودرو باعث شده سرمایه‌گذاران به بورس توجه کنند ، از طرفی تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از 18 تا 20 درصد به 15 تا 18 درصد باعث شده است که بسیاری از شپرده‌های بانکی به بورس سرازیر شود و نیز پول‌های سرگردان به ناچار به سمت بازار سرمایه بیاید که البته این اقدام را باید به فال نیک گرفت.

قیمت نفت این روزها روند رو به کاهش یافته، اما برعکس نرخ دلار روند افزایشی یافته و این باعث شده است که سهام بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی به ویژه آنهایی که صادرات دارند، ارزنده شود و از طرفی سرمایه‌گذاران به خاطر عرضه‌های اولیه و جذاب شدن بورس به این بازار توجه کردند که این هم در رکوردشکنی بورس بی‌تأثیر نیست.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب یک میلیون و 147 هزار معامله و به ارزش بیش از 8 هزار و 216 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس ایران را هم در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران به بیش از 11 هزار و 745 میلیارد تومان می‌رسد و این رقم بسیار قابل توجهی است که به عنوان سرمایه در گردش در اختیار شرکت‌های بورسی و فرابورسی قرار می‌گیرد.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی در بورس تهران 4513 واحد افزایش یافته و به رقم 193 هزار و 401 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هموزن با افزایش 2585 واحد به رقم 163 هزار و 652 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 22 هزار و 286 واحد به رقم 919 هزار و 994 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 13 هزار و 524 واحد به رقم 513 هزار و 36 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش 29 هزار و 570 واحد به رقم یک میلیون و 542 هزار و 964 واحد رسید.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز عمده نمادهای مهم بورس در تقویت شاخص کل مؤثر بودند که از مهمترین این نمادها می‌توان به پتروشیمی خلیج‌فارس،‌فولاد مبارکه، بانک ملت، چادرملو، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و ملی‌مس اشاره کرد.

امروز نمادهای پربیننده در بورس تهران که مورد اقبال معامله‌گران بوده شامل بانک ملت، گلوکوزان، بانک تجارت‌،پالایش نفت اصفهان، ملی‌مس ایران، فولاد مبارکه و بانک صادرات بوده‌اند.

به گزارش فارس، در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل افزایشی بوده و با رشد 135 واحد به رقم 8 هزار و 876 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 558 تریلیون تومان رسید.

ارزش بازار بورس هم به بیش از 2727 تریلیون تومان رسیده است. امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 571 هزار نوبت معامله و به ارزش 3529 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای مهم فرابورسی همگی در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند که از جمله می‌توان به نماد میدکو، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین، فولاد هرمزگان جنوب، نیروی برق دماوند، فرابورس ایران و مس سرچشمه اشاره کرد. 

نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله‌گران فرابورس بوده است شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مادیران، بیمه دی و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بوده‌اند.

امروز همچنین در جریان معاملات با پیام ناظر بازار برخی نمادها در بورس بازگشایی شده، برخی متوقف ، برخی دچار وقفه معاملات و تعدادی نیز حراج شدند.

از جمله می‌توان به وقفه در معاملات نماد تأمین سرمایه ملت، توقف نماد کیمی‌دارو، وقفه در معاملات قرارداد اختیار فروش شرکت ملی مس اشاره کرد. 

نظر شما