شناسهٔ خبر: 161101 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انتقاد رئیس سازمان محیط زیست از شرکتهای خودرو سازی

عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست گفت: خودروسازان طی ۲۰ سال اخیر هیچ اقدامی برای افزایش کیفیت تولیدات خود نکرده و ما همچنان همان خودروساز ۵۰ سال قبل هستیم و درجا می زنیم.

به گزارش «نماینده»،عیسی کلانتری رئیس سازمان‌محیط زیست در گفت‌وگو با برنامه "صبح و گفتگو"، اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در جهان خوشبختانه به محیط زیست اجازه داد که کمی تنفس کند تا جایی که با کاهش مصرف ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه نفت، بالاخره کوه‌های هیمالیا پس از سی سال از فاصله حدود ۲۵۰ کیلومتری دیده شد.

وی با ابراز نگرانی از اینکه پیاده روها در اکثر شهرهای ما انباشته از ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف شده گفت: از ملت ایران درخواست می‌کنیم که در عین رعایت کلیه مسائل بهداشتی، به محیط زیست خود نیز توجه داشته باشند و ماسک و دستکش‌های غیرقابل استفاده خود را در کوچه و خیابان و پیاده روها رها نکنند و حتماً در کیسه زباله بیندازند.

کلانتری همچنین مطرح کرد: با توجه به ابلاغ سیاست‌های جدید وزارت بهداشت، به نظرم مردم به تدریج می‌توانند با حفظ مسائل بهداشتی و رعایت فواصل از طبیعت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شمال کشور و برخی شهرهای بزرگ به ویژه شهرهایی که شهرداری آنها از نظر مالی ضعیف است انباشته از زباله و پسماند شده افزود: خوشبختانه در قانون بودجه سال جاری، امتیازات جدید مالی برای پسماندها پیش بینی شده که در صورت محقق شدن، بخش عمده‌ای از مشکلات پسماند در شمال کشور را حل خواهیم کرد.

وی یادآور شد: وزارت نیرو تا سال گذشته هر کیلو پسماند برای تولید برق را حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ خریداری می‌کرد که مقرون به صرفه نبود اما امسال این رقم به ۱,۴۰۰ تومان رسیده که برای سرمایه گذاران توجیه پذیر است و کمک بزرگی به طبیعت کشور و راه اندازی کارخانه‌های تعطیل شده در شمال کشور خواهد کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود فقط ۳۵۰۰ نفر محیط‌بان در کل سازمان محیط زیست گفت: شعار ما وجود ۸۰ میلیون محیط‌بان در کشور است تا همه مردم محیط‌بان خودشان باشند.

این مقام مسئول با انتقاد از عدم رعایت قوانین محیط زیست از سوی برخی تولیدکنندگان بیان داشت: برخی تولیدکنندگان از کلمه "جهش تولید" سو استفاده می‌کنند و به این بهانه ضوابط محیط زیستی را زیر پا می‌گذارند؛ مانند خودروسازان که هوای شهرها را آلوده می‌کنند.

وی ادامه داد: خودروسازان طی بیست سال اخیر هیچ اقدامی برای افزایش کیفیت تولیدات خود نکرده و ما همچنان همان خودروساز پنجاه سال قبل هستیم و درجا می زنیم.

کلانتری تصریح کرد: لطماتی که برخی تولیدکنندگان به بهانه جهش تولید به محیط زیست وارد می‌کنند به مراتب بیشتر از این است که فردی درختی را بشکند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی از افزایش اُوزن سطح پایین کره زمین به دلیل گرم‌تر شدن هوا تا یک ماه آینده گفت: سوخت ناقص خودروها به ویژه در ایام گرم سال و ترافیک اوزن سطح پایین زمین را به شدت بالا می‌برد که هیچ رنگ و بویی ندارد و باعث مرگ و میر و بیماری مردم می‌شود.
این مقام مسئول تأکید کرد: پاک نگه داشتن زمین قبل از اینکه از مردم مطالبه شود باید در سطح ملی و بخش‌های وابسته به دولت و حکومت باور شود.
کلانتری ضمن تقدیر از اقدامات وزارت نفت در جهت افزایش استاندارد سوخت به ویژه بعد از احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه هم اکنون روزانه ۵۰ و نیم میلیون لیتر سوخت استاندارد تولید می‌کند.

نظر شما