شناسهٔ خبر: 161096 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقاد از برنامه‌های ترافیکی وزارت بهداشت برای پایتخت

علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با انتقاد از برنامه‌های ترافیکی وزارت بهداشت در پایتخت گفت: در شرایط فعلی با شناور شدن ساعات ادارات و اجرای طرح زوج و فرد می توان با ترافیک مقابله کرد.

به گزارش «نماینده»،محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره ترافیک پایتخت اظهار داشت: به دلیل فعال شدن بسیاری از مشاغل و شروع کار آنها ترافیک روزهای گذشته در تهران افزایش یافته است.

وی بیان داشت: به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و لغو طرح ترافیک ازدحام و شلوغی در خیابان‌ها پیش‌بینی می‌شد و ترافیک با این مشکلات طبیعی است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: نظر ما در شورای شهر این بود که لغو طرح ترافیک ضررش کمتر از اجرای آن است چرا که در غیر این صورت شهروندان اگر روزانه 2 تا 2.5 میلیون سفر از طریق مترو داشته باشند فاجعه با شیوع بیشتر کرونا به بار می‌آید.

علیخانی با بیان اینکه راهکارهای بهتری برای مقابله با ترافیک می‌توانست اجرایی شود، گفت: دخالت افراد غیرمسؤول در کارهای دیگران و عدم تحمل اظهارنظرها سبب بروز مشکل و ایجاد ترافیک در تهران شده است.سخنگوی وزارت بهداشت وا کنش‌های عصبی و شتاب‌زده داشته و اگر قرار باشد در مورد ترافیک این وزارتخانه تصمیم بگیرد تکلیف بقیه که در حوزه شهری فعالیت دارند، چه خواهد شد.

وی بیان داشت: بر اساس قانون و مصوبه شورای ترافیک در زمان اضطرار می‌توان طرح زوج و فرد را اجرایی کرد که در حال حاضر بیماری کرونا نوعی اضطرار ایجاد کرده است، برای اینکه شهر خلوت شود هم می‌توانستند ساعات کار  را شناور اعلام کنند و هم طرح زوج و فرد را اجرایی سازند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترافیک آنقدر در پایتخت زیاد شده که حتی خودروهای شخصی به خطوط ویژه اتوبوس راه یافته‌اند و باید فکری در این زمینه کرد.

علیخانی با تأکید بر اینکه تعطیلی مترو به هیچ وجه نظر کارشناسی ما در شورای شهر نیست، گفت: به دنبال تعطیلی ارائه خدمات نیستیم ولی باید در مترو پروتکل و شرایطی فراهم شود تا هم خدمات به شهروندان اجرا و هم مسائل ایمنی نیز رعایت شود.

*ارسال پروتکل مقابله با کووید 19 به ستاد مقابله با کرونا 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد پروتکل مقابله با ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی، گفت: مذاکراتی با شرکت واحد اتوبوسرانی، مترو و سازمان تاکسیرانی داشتیم و دستورالعمل‌هایشان را در مقابله با کرونا خواستار شدیم،‌ ولی این شرکت‌ها اعلام کردند که مصوبه‌ای از ستاد کرونا به آنها ارسال نشده است، بنابراین ما در شورای شهر موضوعات مختلف را احصاء کردیم و موارد بهداشتی و نکاتی که باید در مترو و اتوبوس درنظر گرفته شود، در قالب پروتکل تهیه شد. 

وی بیان داشت: این پروتکل در قالب یک دستورالعمل به علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران ارسال شد که امیدوارم به تصویب این ستاد برسد تا پروتکل و دستورالعمل ضمانت اجرایی داشته باشد. 

علیخانی گفت: بعضی از اقدامات جهت مقابله با کرونا از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی قابل اجرا نبود، چرا که تعداد واگن‌ها محدود است و با تهیه پروتکل شورای شهر، اقدامات مؤثری می‌توان جهت مقابله با کووید 19 در حمل و نقل عمومی اجرایی کرد.

فعالیت مناف هاشمی زیر ذره‌بین شورای شهری‌ها

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره انتصاب سیدمناف هاشمی به عنوان معاون شهردار تهران، گفت: هاشمی از مدیران باسابقه شهرداری و کارمند آن محسوب می‌شود و دوره خدمتی آن طولانی بوده و از مرحله کارشناسی تا مراحل بالاتر ادامه داشته است. 

وی گفت:‌ البته در مقطعی از ایشان در بخش‌های دیگر همچون فعالیت در استانداری دعوت شد که حاشیه‌ها و جزئیاتی که در مورد فعالیت‌شان آن زمان انجام گرفت اطلاعی ندارم. 

علیخانی بیان داشت: مسائل و شایعاتی آن زمان در فضای مجازی مطرح شد که البته این موضوعات ملاک تصمیم‌گیری برای انتصاب کنونی ایشان نبوده است. برای ما عملکرد و میزان موفقیت هاشمی در دوره‌های گذشته بوده، البته باید توجه داشت که هیچ‌کس مطلقاً بدون اشکال نیست و یک اشتباه می‌تواند همه زحمات یک فرد را بگیرد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: باید از توان مدیران باسابقه شهرداری استفاده کرد. با انتصاب این فرد به عنوان معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اکثر اعضا موافق بوده‌اند و تنها چند نفر محدود ملاحظاتی داشتند که قابل رفع است. 

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: مناف هاشمی نیاز به پاسخگویی در مورد حاشیه‌ها ندارد و ایشان با عملکرد می‌توانند اقدامات خودشان را ثابت کنند. زمانی که مناف هاشمی مشاور شهردار بود، پیگیری‌های زیادی در مورد ارزش افزوده و خرید اتوبوس انجام داده است و الان هم قرار شده تعامل با دستگاه‌های مختلف از جمله شورای شهر و پلیس راهور انجام گیرد تا برنامه‌ها مؤثرتر پیش رود. 

علیخانی تأکید کرد: شورای شهر البته نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد و با کسی تعارف ندارد. ما در شورا نیز هر جایی لازم به همکاری باشد، با معاون جدید شهردار انجام می‌دهیم. 

ادامه دارد... 

نظر شما