شناسهٔ خبر: 161092 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ستاد ملی کرونا به شهرداری تهران کمک مالی کند

اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ستاد ملی مبارزه با کرونا می خواهیم بخشی از اعتبار 75 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده را به شهرداری تهران بدهد.

به گزارش «نماینده»،

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در دومین نشست خبری آنلاین در سال ٩٩ که با همراهی محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه دولت بودجه‌ای ٧۵ هزار میلیارد تومانی برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته است، گفت: این تسهیلات با توجه به شرایط کرونایی شامل حال فعالان اقتصادی می‌شود که نسبت به تعدیل نیروهای خود اقدام نکرده اند.

او با اشاره به اینکه این تصمیم اتخاذ شده در دولت و از سوی ستاد ملی کرونا در شرایط فعلی اقدام مناسبی بوده است، عنوان کرد: در خواست ما در شورای شهر و به طور کلی مدیریت شهری این است که در شرایط فعلی و با توجه به حجم بالای پرسنل شهرداری تهران و چالش‌هایی که در بحث‌های مالی با آن مواجه هستیم بخشی از این بودجه به شهرداری تهران اختصاص پیدا کند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با وجود چالش‌های فراوان مالی که در زیر مجموعه شهرداری وجود دارد اما نسبت به تعدیل نیرو تصمیمی اتخاذ نشده است، اضافه کرد: این تصمیم در حالی گرفته شده که امکان قانونی برای کاهش نیروها نیز وجود داشته است. به همین منظور درخواست جدی شورا و مدیریت شهری این است که بخشی از این تسهیلات ٧۵ هزار میلیارد تومانی در این شرایط به شهرداری اختصاص پیدا کند.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین با اشاره به ایراداتی که هیات تطبیق به بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران گرفته بود گفت: در مصوبه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران کلیات مورد تایید قرار گرفت و در هیات تطبیق به ۸ مورد اعتراض شد. هفته گذشته جلسه هیات حل اختلاف برگزار و در جمع بندی مقرر شد شورای شهر و هیات تطبیق درباره آن توافق کنند.

اعطا ادامه داد: در همین رابطه صبح امروز جلسه‌ای به ریاست رئیس شورای شهر، آقای فراهانی و آقای میرلوحی برگزار شد و در خصوص موارد اختلافی بودجه در فرمانداری صحبت شد و توافق حاصل شد و اجزا بودجه عملاً به تصویب و تایید هیات تطبیق رسیده است.

اعطا همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای شهرداری پس از شیوع کرونا تصریح کرد: در شرایط فعلی به دلایل متعدد درآمد شهرداری ها کاهش جدی پیدا کرده است. حدود ۵۰ درصد از بودجه شهرداری از محل صدور پروانه بوده و درآمدهای ناشی از خدمات و مالیات بر ارزش افزوده کاهش جدی یافته است که مجموعه آنها باعث شده است شهرداری‌ها با مشکلات جدی مواجه شوند. از ریاست جمهور و ستاد ملی کرونا درخواست داریم که یک جلسه عاجل برای رسیدگی به وضعیت شهرها اختصاص دهند. چرا که وضعیت درآمد شهرداری‌ها به سمتی می‌رود که ممکن است با بحران مواجه شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا شورا پیشنهادات خود را به طور مستقیم به ستاد مبارزه با کرونا نمی دهد در حالیکه مردم انتظار پاسخگویی شان از شورایی است که در تصمیم گیری ها به طور مستقیم نقشی ندارد؟ گفت: پیشنهادات چند دسته بود که بخش اول چهار پیشنهادی بود که در تعطیلات نوروز مطرح و مکاتباتی در این رابطه انجام شد. اینکه شهردار مطرح کرد، علاوه بر مکاتبات بود و با توجه به حضور شهردار در جلسات هیات دولت این درخواست از سوی شورا جهت ارائه کردن پیشنهادات مطرح شد البته ما در آن مقطع احساس کردیم شاید اگر مواردی که خود شهرداری با شورا موافق نباشد، دفاع شایسته صورت نگیرد. با این حال در یکی از جلسات هم اندیشی، رئیس شورا به حناچی متذکر شد که دفاع جدی برای برخی موارد صورت گیرد.

وی افزود: مورد دیگر پروتکل کمیته حمل و نقل است که مستقیم به ستاد مبارزه با کرونا ارسال می شود. از موارد دیگر هم می توان به مصوبات کمیته نظارتی هشت نفره در جهت نظارت بر امور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا است که آنها هم مستقیم ارسال می شود موارد مقابله با کرونا است و به جز مکاتبه در نوروز سایر موارد را شورا مستقیم پیگیری کرده است.

علیخانی در ادامه و در خصوص پروتکل های کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: مذاکراتی را با مدیرعامل های شرکت های مترو و اتوبوسرانی و تاکسیرانی داشتیم و دستورالعمل هایی که در حال حاضر اجرا می شود را خواستیم. با همکاران در کمیسیون محیط زیست هم مشورت هایی داشتیم و به جمع بندی هایی رسیدیم. همانطور که اعتقادداریم کسانی که در حیطه حمل و نقل که تخصص ندارند دخالت نکنند، معتقدیم در مسائل بهداشتی باید همکاری ها و مشورت ها با وزارت بهداشت و ستاد کرونا انجام شود. با مشورت هایی که در شورا و با رئیس شورا داشتیم مقرر شد دستورالعملی در حیطه حمل و نقل عمومی کتباً به زالی ارسال و ارجاع شود و امیدواریم این دستورالعمل تصویب و ضمانت اجرا پیدا کند.

علیخانی ادامه داد: پیش از این موضوع، اقداماتی را دوستان انجام می دادند که در شرایط ازدحام قابل اجرا نبود و به همین جهت لازم بود پروتکل یک ضمانت اجرایی داشته باشد. خوشبختانه چند روز قبل پروتکل ارسال شد و منتظریم مصوبه لازم هم ارائه شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا درآمدهای شهرداری تهران به صورت جدی کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: طی دو سال گذشته بخشی از بودجه شهرداری تهران (حدود ۴۵ تا ۵٠) درصد از طریق صدور پروانه ساخت و ساز و درآمد های ناشی از ارایه خدمات در بحث پسماند و حمل و نقل تامین شده است. این در حالی است که در حال حاضر درآمد های ناشی از خدمات حمل و نقل و مالیات بر ارزش افزوده به شدت کاهش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه هم اکنون شهرداری ها در تمامی کلانشهرهای کشور با چالش های مالی مواجه هستند، گفت: تورم، هزینه های موجود و همچنین افزایش حقوق و دستمزد به گونه‌ای باعث افزایش هزینه ها شده است به همین منظور در شورای شهر تهران درخواست داریم به صورت عاجل جلسه‌ای با حضور رییس جمهور، رییس شورای عالی استانها، شهرداران و مدیران شهری در سایر کلانشهرها و وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت و چالش های شهرداری ها برگزار شود.‌

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد که این جلسه باید قبل از اینکه چالش های جدی شود و مشکلات به بحران تبدیل شود، برگزار شود.

اعطا با بیان اینکه امسال برای اولین بار روز معمار در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، ادامه داد: به دنبال تلاش ١۵ ساله تشکل های معماری و شهرسازی با محوریت انجمن مفاخر معماری ایران، سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی نامگذاری روز سوم اردیبهشت ماه را به عنوان روز معمار به تصویب رساند که این اقدام تشکل‌های حوزه معماری و شهرسازی جای تقدیر و تبریک دارد.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره حضور دستفروشان در مترو و عدم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: شورای شهر تهران مصوبه‌ای را تحت عنوان ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون به تصویب رسانده اما علیرغم پیگیری های انجام شده در کمیسیون فرهنگی اجتماعی این موضوع از سوی شهرداری تهران با جدیت دنبال نشده است.

او با بیان اینکه تصویب این مصوبه نشان می دهد که شورای شهر دستفروشان را به رسمیت شناخته است، اضافه کرد: ساماندهی دستفروشان باید در سه محور مکان استقرار، زمان و شناسنامه دار کردن آنها اتفاق می افتاد که این سه محور هنوز اجرایی نشده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که حضور دستفروشان زمینه ساز بروز مشکلات ایمنی در این مکان خواهد شد، گفت: اگر زمانی در یکی از واگن ها با وقوع حریق مواجه شویم به واسطه حضور دستفروشان و تراکم جمعیت امکان خروج مسافران به سختی ممکن می شود. این موضوع نه تنها سلامت شهروندان بلکه سلامت دستفروشان را به خطر می‌اندازد.

اعطا با بیان اینکه شهرداری تهران با همکاری نهادهای دیگر باید به موضوع دستفروشان به صورت جدی ورود کند، تاکید کرد: بعضاً برخی از افراد در حوزه فعالان اجتماعی که نسبت به موضوع دستفروشان دغدغه مند هستند نسبت به این موضوع توجه نمی کنند، البته شهرداری باید نسبت به اجرای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون هر چه سریعتر ورود کند.

اعطا در پاسخ به این سوال که اگر اعضای شورای شهر به آمار فوتی‌های شهر تهران اعتراض دارند، چرا آن را مشخصاً اعلام نمی‌کنند، گفت: در شورا این درخواست را داشتیم که آمار به تفکیک اعلام شود. اینکه اگر اعضای شورا آمار دارند چرا آن را علام نمی‌کنند به این دلیل است که مرجع اعلام آمار ستاد ملی کرونا است و ما مرجع اعلام آمار نیستیم. اما این مطالبه حق نمایندگان مردم است که از منظر پیگیری حقوق شهروندان درخواست کنند که آمار به تفکیک اعلام شود. قطعاً در اختیار داشتن آمار تفکیکی در کلانشهرها به ویژه در شهر تهران حتماً در نوع تصمیمات مدیریتی که قرار است گرفته شود مهم است و معتقد هستیم که آمار باید حتی به تفکیک محله و منطقه اعلام شود.

وی در خصوص سرانجام اصلاح ساختار در شهرداری گفت: لایحه تشکیلاتی شهرداری تهران در شورای شهر به تصویب رسیده که این لایحه پیش زمینه طرح شدن اصلاح ساختار است.

اعطا با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی شهرداری اعلام کرده‌اند که دو معاونت منابع انسانی و برنامه‌ریزی با یکدیگر ادغام شده و معاونت امور مناطق نیز حذف شود، گفت: کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه در حال بررسی موضوعات است و در حال اخذ نظرات کارشناسی کمیسیون‌های دیگر شورا است و در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده‌ایم؛ اما آنچه که مسلم است این است که در شورا سناریوهای دیگری برای اصلاح ساختار وجود دارد.

نظر شما