شناسهٔ خبر: 161028 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تلاطم بازار کالاهای اساسی ضعف نظارت است

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت تعهد کرده که ارزاق عمومی را با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تأمین کند لذا وزیر صنعت باید پاسخگوی تلاطم بازار به ویژه کالاهای اساسی به دلیل ضعف در نظارت باشد.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها در بازار گفت: دولت تعهد کرده تا کالاهای اساسی را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین کند تا نوسانی در بازار کالاهای اساسی وجود نداشته باشد.

وی افزود: بر این اساس هر گونه نوسان و تلاطم در بازار کالاهای اساسی غیر منطقی و غیر قابل قبول است و وزیر صنعت باید پاسخگوی این مسأله باشد که چرا بر اساس ضعف در حوزه نظارت این امر اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: حتی اگر کالاهای اساسی با ارز دولتی هم تأمین نشود، ما تغییری در نرخ ارز در این چند ماهه نداشته و نداریم؛ چراکه تراز تجاری ما در سخت‌ترین شرایط تحریمی در سال گذشته برابر بوده و پیش بینی می‌شود تا در ادامه کار هم همین روند ادامه پیدا کند، پس ما تراز تجاری منفی نداشته‌ایم که بخواهد بر اثر آن نرخ ارز بالا رود و کالاها گران شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به سایه کرونا بر اقتصاد جهانی ما رکود در حوزه اقتصادی را داریم و پیش بینی می‌شود این رکود تأثیر 2 درصدی بر اقتصاد جهانی بگذارد و در شرایط رکود قیمت‌ها کاهش می‌یابد که ما شاهد جهش قیمت‌ها در بازار هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر اخباری شنیده می‌شود که منابع ارزی ما در تعدادی از کشورها با پیگیری‌هایی که از سوی مجموعه‌ای از نظام صورت گرفته آزاد شده و با آزادسازی این دارایی‌های بلوکه شده وضعیت منابع ارزی ما از ماه‌های گذشته نیز بهتر می‌شود و همین مسأله پشتوانه‌ای برای ارزش پول ملی به حساب می‌آید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در حوزه نظارت بر بازار متأسفانه ما هم چنان شاهد شیوه سنتی فرستادن بازرس به بازار هستیم که این روش قطعا در شرایط امروز نتیجه بخش نیست.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: 3 میلیون واحد صنفی را نمی‌توان با فرستادن بازرس و نصب اتیکت بر روی کالاها کنترل کرد، بلکه باید زیرساخت‌های نظارت به صورت الکترونیکی فراهم باشد و ما بیشتر شاهد پیشگیری از گرانفروشی باشیم نه این که گرانفروشی اتفاق بیفتد و ما با فرستادن بازرسی به مواجهه با آن بپردازیم.

نظر شما