شناسهٔ خبر: 160930 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

شریعتی: توجه به صادرات و کشورهای همسایه کلید جهش تولید است

شریعتی منتخب مجلس یازدهم گفت: سیاست‌ها و تسهیلات تخصیص یافته از سوی دولت برای جبران زیانها و لطمه‌های وارد شده به معیشت کارگران به ویژه زنان سرپرست خانوار کافی نیست.

به گزارش «نماینده»، عفت شریعتی با بیان اینکه عملکرد ایران در مقابله با کرونا در ابعاد بهداشتی و درمانی در جهان بسیار خوب بوده و یک نمونه موفق است، گفت: اما این بحران ابعاد اجتماعی و اقتصادی هم دارد و لطمات جدی را به اقتصاد کشور و به ویژه معیشت اقشار آسیب پذیر وارد کرده است و سبب از بین رفتن ده ها هزار شغل شده که جامعه کارگری در این میان بیشترین آسیب را دیده‌اند.

منتخب مردم زرند و کوهبنان در مجلس یازدهم،  اظهار داشت: بخش عمده ای از این کارگران،  غیر رسمی و فصلی و یا روز مزد هستند که از کمترین امنیت شغلی و تامین اجتماعی و بیمه‌ای برخوردارند و 

یکی از نگرانی‌های ما اینست که صدمات ناشی از کرونا در ابعاد اقتصادی اقشار محروم و آسیب پذیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جامعه کارگری که مجبور شده از کار دست بکشد و یا اخراج شده و یا نتوانسته کاری پیدا کند،  باید تدابیری اتخاذ شود که از حداقل معیشت برخوردار باشد در غیر این صورت باید منتظر عوارض اجتماعی بیشتری در ماه های آینده باشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده از اردیبهشت ماه تسهیلات ۱ و ۲ میلیون تومانی را به ۴ میلیون خانوار متاثر از کرونا پرداخت کند، گفت: این اقدام حمایتی بر مبنای ارزیابی های اولیه از تاثیر پذیری ده رسته شغلی طراحی شده، اظهار داشت:  اولا این کمک در قالب تسهیلات متناسب با هزینه‌های زندگی و نیازهای خانوارها نیست و ثانیا برای برای کارگرانی که  ماه ها بیکار بوده و شغل خود را از دست دادهاند و معلوم نیست بتوانند شغل جدیدی پیدا کنند پرداخت اقساط و تادیه این وام کاری دشوار و باری مضاعف بر دوش آنهاست.

زنان سرپرست خانوار باید حمایت‌های ویژه دریافت کنند

عفت شریعتی خاطرنشان کرد: گروهی که باید در این وضعیت مورد توجه ویژه قرار گیرند زنان سرپرست خانوار هستند  که گزارش های رسمی مرکز آمار حاکیست در سال ۹۸ بخشی از این قشر متاسفانه مشاغل خود را از دست داده‌اند. دولت باید برای این زنان تدابیر بیشتری اتخاذ کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم افزود: نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند اگر توجه به این بخش اثرگذار و پویا در جامعه صورت گیرد به خاطر مسئولیت و نقش زنان کلیت جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی قرار می‌گیرند. زنان نقش مهمی دارند هم در تربیت فرزندان و هم ساماندهی مسائل زندگی که باید مد نظر قانونگذار و مجری قرار گیرد.

وی مسئله تامین اجتماعی زنان را در توسعه اجتماعی و اقتصادی بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: با همین نگاه ما بیمه زنان خانه‌دار را در مجلس هشتم پیگیری کردیم و امیدواریم در مجلس یازدهم بتوانیم این طرح را توسعه داده و امنیت اجتماعی و اقتصادی مناسب برای زنان خانه داد که از تامین اجتماعی کافی برخوردار نیستند فراهم آوریم.

شریعتی بابیان اینکه مسئله زنان یکی از محورها و ارکان اصلی توسعه اجتماعی و تحقق تمدن نوین اسلامی است گفت: در برنامه های توسعه کشور یکی از مسائل مورد توجه که جایگاه ویژه‌ای دارد، مسائل و چالش‌های اجتماعی است به ویژه در گام دوم انقلاب ما باید یک سیر تصاعدی در پیشبرد اهداف اجتماعی انقلاب را در همه ارکان و ابعاد جامعه داشته باشیم. یکی از مسائل مهمی که رهبری نیز همواره به آن  اشاره فرموده‌اند تحقق تمدن نوین اسلامی است. برای محقق شدن این هدف بزرگ در ابعاد مختلف باید کار شود بویژه در مجلس از دو منظر باید توجه خاص  به این موضوع شود. یکی در بعد قانونگذاری و ریل گذاری اقدامات دولت برای رسیدن به این هدف و دیگری نظارت بر حسن اجرای قوانین.

سیاست های زادو ولد نیازمند تغییر و تقویت است

نماینده اسبق مردم مشهد  بازبینی و تقویت سیاستهای حمایتی و تشویقی در حوزه زاد و ولد و افزایش جمعیت را از دیگراقداماتی که در مجلس یازدهم باید مورد توجه قرار گیرد عنوان و خاطرنشان کرد: با وجود تلاش های دولت در مسیر تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیتی و زادآوری، به دلیل عوارض و تاثیرات ناشی از شرایط اقتصادی، اجتماعی وحتی فرهنگی از جمله فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها، آمار بیکاری، پوشش ناکافی تامین اجتماعی، دغدغه های معیشتی و... و. این اقدامات تاثیر ملموسی نداشته است.

وی افزود: تا زمانی که مردم دغدغه معیشت داشته باشند، تا زمانی که در مورد امکانات رفاهی، تربیتی و آموزشی فرزندان خود مطمئن نباشند و اساسا تا زمانی که ابتدا زمینه تشکیل خانواده و ازدواج جوانان تامین و تسهیل نشد تشویق به زاد و ولد و افزایش جمعیت موثر نخواهد بود.

عفت شریعتی خاطرنشان کرد: بیمه زنان خانه دار را برای این احساس امنیت اقتصادی دنبال کردیم و به نتیجه رساندیم . امروز خدمات درمانی، بازنشستگی، بیمه و خدمات اجتماعی و ... اگر مورد توجه قرار گیرد، خانواده ها دغدغه کمتری در برای فرزند آوری خواهند داشت.

توجه به صادرات و کشورهای همسایه کلید جهش تولید است

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته هواره شعارها و اهداف اقتصادی را برای کشور در آغاز هر سال تعیین کرده، گفت: توجه رهبر انقلاب به موضوع اقتصاد و تقویت بنیه اقتصادی و معیشت مردم به همین دلیل بوده که اقتصاد بستر توسعه اجتماعی و فرهنگی است.   وقتی که ما جهش تولید را در ساماندهی درست کارها عملیاتی کنیم مشکلات زیادی رفع می شود.

این منتخب مجلس یازدهم اضافه کرد: الان در کشور ما ظرفیت ها منابع و استعدادهای فراوانی وجود دارد. در همین دو ماه گذشته و در جریان شیوع کرونا در کشور، تحریم ها و محدودیت ها سبب شد ظرفیت بالای توانمندی و استعدادهای داخلی کشور به طرز تحسین برانگیزی نمایان شود. بنابراین وقتی جهش تولید را در ساماندهی صحیح کارها عملی کنیم مسیر سهل‌تر است.

عفت شریعتی با یادآوریاینکه بخش تولیدی در کشور در سالهای اخیر با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه، تامین مواد اولیه و به ویژه صادرات روبرو بوده، اظهار داشت: مجلس یازدهم به کمک دولت خواهد رفت تا بخش تولید از این موانع عبور کند اما دولت هم نیازمند ایجاد تغییر در نوع نگاه خود و توجه به ظرفیت های بالقوه در محیط پیرامون کشور است.  موضوع صادرات یکی از کلید های جهش تولید در کشور است. در شرایطی که به دلیل تحریم ها صادرات نفت کاهش یافته و درآمد کشور از این حوزه با افت قیمت ها به شکل مضاعفی کم شده،  حمایت از صادرات باید در کانون توجه دولت باشد.

وی افزود: در این راستا ظرفیت کشورهای همسایه و دوست باید مورد توجه ویژه قرار گیرد به خصوص آن که ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی، محصولات صنعتی از جمله در حوزه نانو فناوری که ایران در آن برتری دارد و البته خدمات فنی و مهندسی از برتری‌های ما به شمار می‌رود.  

وی تاکید کرد: مجلس بعدی با برنامه ریزی و هدایت دولت و ایجاد یک برنامه ریزی زمانبندی شده باید در این مسیر گام بردارد و با تقویت بعد نظارتی خود را هدفگذاری مقام معظم رهبری را محقق کند.

نظر شما