شناسهٔ خبر: 160926 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عمویی: ظرفیت تولید داخل با «کرونا» برای دولت مشخص شد

ابوالفضل عمویی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: دولت بیش از همه متوجه ظرفیت‌های تولید داخل شد که در جریان بحران «کرونا» خود را نشان داده است.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل عمویی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، درباره ظرفیت‌های داخلی برای عبور از بحران کرونا، گفت: شیوع ویروس کرونا و بیماری کوید-۱۹ خیلی از خانواده‌های ایرانی را نگران و متاسفانه خیلی از آنها را نیز داغدار کرد.

وی افزود: کرونا در کنار روند ناراحت کننده‌ای که در کشور داشت، فرصت‌های را نیز پیش پای ما گذاشته است و در واقع باید بگویم که آگاهی‌هایی را ایجاد کرده که امروز برای ما بسیار قابل توجه است که نتیجه آن را می‌توان در وضعیت کنونی ایران در جدول کشورهای درگیر کرونا مشاهده کرد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که در ابتدای شیوع کرونا در جهان، ایران در جایگاه دوم کشورهایی بود که دارای بیشترین مبتلا به بیماری کرونا بودند؛   اکنون ایران به جایگاه هشتم رفته است که این اتفاق مدیون تلاش مدافعان سلامت است.

عمویی اظهار داشت: این جایگاه در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته که در موضوعات زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی ادعاهایی داشتند، با چالش‌های بسیار بزرگی روبرو هستند که مشابه آن برای مردم ما اتفاق نیافتاده است.

وی با بیان اینکه در بحران کرونا ما متوجه شدیم در کشورمان قابلیت‌هایی داریم که یکی از آنها شبکه مویرگی توزیع بود، خاطرنشان کرد: این شبکه مویرگی کمک کرد که مردم به‌رغم اینکه برخی صنایع و کارخانجات در کشور تعطیل شده بودند، احساس کمبود نکنند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار داشت: مورد بعدی که در شرایط بحران کرونا متوجه آن شدیم، وجود شبکه جهادی بود که به مردم و کشور در حال خدمت هستند.

عمویی اضافه کرد: مساجد، پایگاه‌های بسیج،  گروه‌های جهادی و معتمدان محلی گروه‌هایی را در محلات و شهرهای مختلف تشکیل دادند و از طریق این کار به توزیع مواد ضدعفونی پرداختند،  محلات را ضدعفونی کردند و به سالمندان و افرادی که نیاز به یاری داشتند، کمک کردند. این قابلیت بزرگی بود که باید قدردان آن بود و حفظش کرد.

وی گفت: از دیگر فرصت‌هایی که در مقابل کشور قرار گرفت، فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان بود،  شرکت‌هایی که ظرفیت تولیدی داشتند و این ظرفیت را در اختیار خدمت به نظام سلامت کشور قرار دادند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: این موضوع که برخی از شرکت‌ها به سرعت فعالیت خود را به سمت تولید مواد ضدعفونی کننده حرکت داده و نیازهای کشور در بخش‌های متعدد از قبیل ماسک، گان یا پوشش‌های مخصوص شرایط خاص بهداشتی را برطرف کردند، نشان داد توانایی داخلی برای امر تولید را داریم.

عمویی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در بحران کرونا به واقع فعال شدند و خوش درخشیدند و شاهد بودیم که آنها توانستند به سرعت کیت‌های تشخیص کرونا را به تولید انبوه برسانند، اظهار داشت: همچنین این شرکت‌ها در ساخت دستگاه‌های تنفس مصنوعی یا «ونتیلاتور» بسیار عملکرد بهتری نسبت به دیگر کشورها داشتند.

وی گفت: این موضوعات نشان از وجود ظرفیت‌های داخلی کشور دارد که باید قدردان آن بود چرا که ضمن قرار گرفتن کشور در شرایط تحریم ظالمانه، نیازهای کشور را برطرف کردند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به تلاش آمریکا برای سو استفاده از شرایط بحران کرونا در ایران، افزود: تحریم‌ها به ناحق علیه مردم ما وضع شده و دشمنان تلاش می‌کردند که از شرایط شیوع ویروس کرونا استفاده کنند تا ضربات تحریم را موثر کنند.

عمویی اظهار داشت: مردم و کشور ما این قابلیت را داشتند که این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و قدرت خود را به نمایش گذاشتند.

وی تاکید کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که شرکت‌های ما نه‌تنها نیاز داخلی را در زمینه برخی اقلام بهداشتی و درمانی برای مقابله با کرونا تامین کردند، بلکه زمینه صادرات آن به دیگر کشورها را فراهم کرده‌اند و در حال حاضر با توجه به نیاز روزافزون کشورهای متعدد به این محصولات، امکان صادرات نیز برای کشور ما فراهم شده است.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: شما شاهد هستید که آمریکا به حدی به دستگاه‌های «ونتیلاتور» محتاج است که مجبور شده است از شرکتی در روسیه که پیش‌تر خود آن را تحریم کرده بود، این دستگاه را خریداری کند.

عمویی اضافه کرد: قابلیت به وجود آمده در کشور ضمن آنکه ما را متوجه حمایت از تولیدات داخلی می‌کند، این فرصت را ایجاد می‌کند که از این تهدید به این موضوع برسیم که توان صادرات بسیاری از محصولات داخلی را داریم که این موضوع نیازمند توجه کافی به بخش تولید است.

وی اظهار داشت: دولت بیش از همه متوجه این ظرفیت‌ها شده است و باید برای تحقق این امر زمینه‌های لازم را فراهم کند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: دولت می‌تواند با انعقاد پروتکل‌های بهداشتی با کشورهای مختلف به بهبود صادرات کالا و خدمات کمک شایانی کند.

نظر شما