شناسهٔ خبر: 160919 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عدم واردات کالا از سوی۳۹۶ فرد یا شرکت دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی

علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس با انتقاد از عدم واردات کالا از سوی396 فرد یا شرکت دریافت کننده ارز 4200 تومانی گفت: دیوان محاسبات باید از اقدامات خلاف صورت گرفته دولت به قوه قضائیه شکایت کند.

به گزارش «نماینده»،حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اجازه پزشکیان و هیأت رئیسه به نمایندگان مجلس برای بیان نظرات و تذکرات‌شان پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ گفت: متأسفانه هیأت رئیسه، مجلس را قفل کرده و ما شاهد آن هستیم که گزارش 6 ماهه سال 97 برجام در صحن علنی قرائت می‌شود و اجازه اظهارنظر به نمایندگان پس از قرائت این گزارش داده نشد.

وی گفت: گزارش تفریغ بودجه سال 97 در مجلس قرائت و روشن شد فقط 32 درصد اقدامات دولت در راستای بودجه بوده و 43 درصد هم برخی از احکام بودجه رعایت شده است. 

** سوال از وزرای نفت و اقتصاد درباره محتوای گزارش تفریغ بودجه 97

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بخش عظیمی از مطالبات سازمان هدفمندی‌ یارانه از سوی وزارت نفت به حساب این سازمان واریز نشده است که طور مثال می‌توانم به عدم واریز 414 میلیارد تومان از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اشاره کنم و اینکه هیچ گزارشی به مجلس نداده‌اند و مشخص نیست این پول کجا هزینه شده  است.

سلیمی گفت: دیوان محاسبات در گزارش خود اعلام نکرد که وقتی حجم زیادی از پولی که وزارت نفت باید به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌کرد هم اکنون کجا هزینه شده و بر همین اساس بنا دارم تا از وزیر نفت و وزیر اقتصاد در این باره و عملکرد ارز 4200 تومانی سؤال کنم. 

**4.8 میلیارد دلار ارز داده شد اما کالایی به ایران نیامد

وی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال 97 اعلام کرد که از تعداد ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بیش از 100 صد میلیون دلار، تعداد ۳۲ شخص حقیقی و حقوقی مجموعأ بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون دلار وارداتی نداشته اند. ضمن اینکه چهار میلیارد و 800 میلیون دلار هم ارز به برخی از افراد و شرکت‌ها داده شده که آنها هم هیچ‌گونه کالایی وارد نکرده‌اند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت:  ۴۸ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین پنجاه میلیون تا 100 میلیون دلار، تعداد ۳۱ شخص حقیقی و حقوقی مجموعأ بالغ بر 852 میلیون دلار کالایی وارد کرده‌اند.

** انتقاد از عدم ورود کالا از سوی دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی 

سلیمی افزود: از تعداد ۳۸۵ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین 10 میلیون تا 50 میلیون دلار، تعداد ۲۱۲ شخص حقیقی و حقوقی مجموعا بالغ بر یک میلیارد و 237 میلیون دلار واردات انجام نداده‌اند.

وی گفت: تعداد ۹۹ فقره از تأمین ارز ثبت سفارش‌های بالای 5 میلیون دلار، جمعا بالغ بر یک میلیارد و 92 میلیون دلار هیچگونه وارداتی بابت ارز دریافتی نداشته‌اند.

سلیمی افزود: در ۷۰ فقره ثبت سفارش به ارزش 2 میلیارد و 94 میلیون دلار، تعداد ۲۲ شرکت نسبت به تعیین ارزش کالاهای وارداتی بیش اظهاری کرده‌اند که این اقدام خلاف قانون، موجب دریافت حداقل 172 میلیون دلار بیش از ارزش کالاهای وارداتی توسط اشخاص مذکور شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس جمع ارزهای تخصیص یافته 4200 تومانی به تعداد زیادی از افراد مشخص شده است که حدود 10 میلیارد دلار براساس گزارش امروز تفریغ بودجه سال 97 روشن نیست و هیچ‌گونه کالایی را وارد نکرده‌اند.

**  دیوان محاسبات علیه اعطا کنندگان ارز 4200 تومانی شکایت کند

سلیمی گفت: باید مشخص شود که چند نفر از این افراد محاکمه شده‌اند و چند نفر از این افراد ارز دریافتی را به بانک مرکزی بازگردانده‌اند و افرادی که در خزانه و بانک مرکزی مسئول اعطای ارز 4200 تومانی به این افراد و شرکت‌ها بوده و هیچ‌گونه نظارتی بر آنها نداشته‌اند هم باید محاکمه شوند.

وی افزود: دیوان محاسبات باید علیه افرادی که در اعطای ارز 4200 تومانی به فرد یا شرکت‌های مختلف نقش داشته و دخیل در تخلفات آن بوده‌اند شکایت کرده و خواستار محاکمه آنها شود. لذا دیوان محاسبات باید اسامی آنها را منتشر کند.

نظر شما