شناسهٔ خبر: 160897 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

درخواست شورا برای شناور شدن ساعات ادارات

اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت شناور شدن ساعات کاری ادارات جهت پیشگیری از کرونا گفت:‌در صورتی که مسافران مترو بیش از 500 هزار نفر باشند فاصله‌گذاری اجتماعی امکانپذیر نیست.

به گزارش «نماینده»،

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: پیش از برگزاری جلسه قبیل صحن شورای شهر تعدادی از مدیران شهری و اعضای شورا جلسه‌ای را برگزار و گزارشی در مورد اقدامات لازم و انجام گرفته جهت مقابله با کرونا ارائه دادند.

وی افزود: کمیته مقابله با کرونا که در شورای شهر تشکیل شده در بحث اجرا مداخله ندارد و تنها مباحث نظارت و پیگیری برای آن مطرح است. در مواردی هم که لازم باشد طرحی در شورا از طریق این کمیته مطرح و با تأیید اعضای شورا به تصویب می‌رسد تا مشکل مربوطه مرتفع شود.

سخنگوی شورای شهر تهران به موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت:‌در ایام نوروز اعلام کردیم که مترو تعطیل شود ولی به دلایل و دیدگاه‌های مختلف این موضوع انجام نگرفت.

* فاصله‌گذاری با بیش از 500 هزار مسافر در مترو امکانپذیر نیست

اعطا گفت: شنبه 25 فروردین مترو 328 هزار مسافر داشت و در صورتی که مسافران مترو به بیش از 500هزار نفر افزایش نیابند تا حدودی می‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد ولی با افزایش مسافران این اقدام چندان امکانپذیر نیست.

* به وعده خرید 500 اتوبوس جدید خوش‌بین نیستیم

وی به کمبود جدی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد  و گفت: دولت باید در این زمینه به شهرداری کمک کند البته اعلام شده که در  اردیبهشت 500 دستگاه اتوبوس به تهران افزوده می‌شود ولی این موضوع بسیار خوشبینانه است و ما گمان نمی‌کنیم به این زودی این مسأله اجرایی شود.

* شورا مجوزی برای رزرو صندلی‌های اتوبوس‌های شهرداری نداده است

سخنگوی شورای شهر تهران گفت:‌در برخی از مسیرها پیشنهاد داده‌ایم که از ظرفیت اتوبوس و مینی‌بوس به صورت مشترک استفاده شود تا بهتر بتوان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد همچنین برخی از تولیدکنندگان داخلی اتوبوس اعلام آمادگی کردند و به نظرم  اگر به این مسأله توجه کنیم نسبت به تأمین اتوبوس می‌توان بیشتر امیدوار بود.

وی به گلوگاه‌های زمانی مترو اشاره کرد و گفت: به طور مثال در خط کرج ایستگاه صادقیه گلوگاه مکانی محسوب می‌شود این موضوع برای سایر ایستگاه‌های تقاطعی این چنین است ساعات پیک نیز گلوگاه زمانی محسوب می‌شوند و باید چاره‌ای جهت پیشگیری از کرونا در این ساعات و مکان‌ها در نظر گرفت.

* ساعات کاری ادارات باید شناور شود

وی از درخواست شورای شهر تهران نسبت به شناور شدن ساعات کاری ادارات خبر داد و گفت:‌مراجع تصمیم‌گیر باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند ما پیشنهاد داده‌ایم شروع کار ادارات 7 تا 9 صبح و پایان کار 2 تا 4 بعدازظهر شود تا از این طریق حمل و نقل عمومی خلوت‌تر و فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر رعایت شو.د.

وی در مورد رزرو صندلی‌های اتوبوس گفت: این مسأله ارتباطی به اتوبوس‌های شهرداری ندارد و مربوط به این ناوگان نیست و شورای شهر مجوزی برای رزروی شدن اتوبوس‌های شهر تهران نداده است.

*نگرانی‌ها در مورد انتقال کرونا در حمل و نقل عمومی پابرجاست

اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود هواکش‌های مترو می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد و نظر شما در این مورد چیست گفت: این مسأله را آقای هاشمی رئیس شورای شهر مطرح کردند که از کارشناسان برجسته حوزه ریلی محسوب می‌شوند ما نیز این دیدگاه را در شورا از ابتدای تعطیلات نوروز داشتیم و برای همین تعطیلی حمل و نقل عمومی به ویژه مترو مطرح شد.

وی افزود: محیط مترو محیطی بسته است و دسترسی به هوای آزاد در آن بسیار کم بوده بنابر این در محیط بسته امکان شیوع ویروس کرونا نیز بیشتر است و موضوع هواکش‌ها نیز این مسأله را تشدید می‌کند.بنابر این این موضوع به عنوان نوعی مطالبه مطرح و کمیسیون‌های تخصصی نظرات‌شان را اعلام کرند ولی باید توجه داشت نهاد  دیگری تصمیم‌گیر نهایی است و ممکن است شورای شهر پیشنهادی ارائه دهد ولی پذیرفته نشود.

وی گفت: در مورد مشکل بودن اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی و شیوع کرونا در این ناوگان نگرانی‌هایی وجود داشته که همچنان پابرجاست.

*شهرداری به دنبال منابع جدید درآمدی

اعطا در مورد مشکلات بودجه‌ای شهرداری اظهار داشت:‌ حدود 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای شهرداری و برای سال 99 در نظر گرفته شد که با شیوع کرونا این مسأله با چالش‌هایی همراه شده است و برای سه ماهه اول امسال سه سناریو پیشنهاد شده اول اینکه در بدبینانه‌ترین حالت 2500 میلیارد تومان از 7500 میلیارد تومان بودجه سه ماهه امسال محقق شود و در حالت بینابینی 2900 میلیارد و در بهترین حالت 3700 میلیارد تومان برآورده شود.

اعطا گفت:‌در بخش هزینه‌ای دست کم 913 میلیارد تومان برای سه ماهه امسال جهت نگهداشت برنامه‌ها و پرداخت حقوق و دستمزد نیاز است که در شرایط متوسط این عدد 1100میلیارد تومان و در حالت خوشبینانه 1300 میلیارد تومان برآورد آن پیش‌بینی می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فاصله هزینه و درآمدهای شهرداری نگران‌کننده است گفت: در جلسه‌ای مقرر شده که کمیته ویژه‌ای در شورای شهر در این زمینه تشکیل شود و موارد بودجه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد ولی باید توجه داشت که آنچه مسلم است این بوده که کاهش هزینه‌ها صورت گیرد و به دنبال شناسایی منابع جدید درآمدی باشیم.

* بخشنامه جدیدی برای ادامه تعطیلی ساخت و سازها نداشته‌ایم

اعطا در مورد فعالیت ساخت و ساز در تهران گفت: معاونت شهرداری بخشنامه‌ای پیش از عید تصویب کرد که همه فعالیت‌های ساخت و ساز از ابتدای نوروز تا 15 نوروز متوقف شود که البته این موضع هر ساله انجام می‌گرفت و پس از اتمام مورد موعد مقرر شده ساخت‌ و سازها در پایتخت ادامه یافته است.

وی گفت:‌در ایام نوروز عمدتا کارگاه‌هایی از بخش  خصوصی تخلفاتی در این زمینه داشتند و فعالیت‌هایشان را انجام دادند.

اعطا خاطرنشان کرد: بعد از 15 فروردین بخشنامه جدیدی ندیده‌ام و فکر نمی‌کنم تصمیم تازه‌ای در این زمینه اتفاق افتاده باشد ما نیز در کمیسیون شهرسازی این مسأله را بررسی و اگر تصمیم‌گیری جدید در مورد تعطیلی ساخت و سازها باشد آن را اعلام می‌کنیم ولی هنوز ضرورت این موضوع ارزیابی نشده است.

* ماجرای نامه به رؤسای کلانشهرهای جهان

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به ارسال نامه حناچی و هاشمی به رؤسای کلانشهرهای جهان اشاره کرد و گفت:‌این موضوع با هماهنگی وزارت خارجه انجام گرفت و اشاره به تحریم‌های ظالمانه جهت مقابله با کرونا داشت چرا که این موضوع یک مشکل بین‌المللی است و لازم است همکاری میان کشورهای مختلف انجام گیرد.

* اگر کسی آمار نگران‌کننده دارد نباید آن را پنهان کند

اعطا در مورد اینکه برخی معتقدند به دلیل نگران نشدن مردم نباید برخی از آمارهایی که نشان می‌دهد افراد در معرض خطر هستند را اعلام کرد،‌گفت: به نظرم باید این مسأله مطرح شود و نگرانی ایجاد شود چرا که این موضوع باید از مسؤولین مطالبه و پیگیری شود و حتی رفع ابهامات از مسأله صورت گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در مورد آمار مبتلایان به کرونا در پایتخت اظهار داشت: مرجع اعلام آمار بیماران شورای شهر نیست پیش از این ستاد کرونا مرجع این موضوع تعیین شده از طرفی ما نیز فاکتورهای لازم را هم نداریم و مطالبه ما در شورای شهر نیز اعلام آمار تهران است.

* آمار مبتلایان به کرونا در هر استان جداگانه اعلام شود

وی از اعلام نشدن آمار تفکیکی مبتلایان به کرونا در استان‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: در صورتی که آمار هر استان مجزا مشخص باشد دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های دولتی در تصمیم‌گیری‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند بنابر این ما مطالبه داریم که آمارها به صورت تفکیکی به ویژه در تهران مشخص شود.

نظر شما