شناسهٔ خبر: 160892 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت

فصلی جدید در اقتصاد ایران

جعفر قادری اگر بناست که بیماری مزمن اقتصاد ایران، یعنی اقتصاد نفتی و تک‌محصولی درمان شود، با راهکارهای جاری شاید ده‌ها سال زمان ببرد و قطعاً این اتفاق محقق نمی‌شود.

«نماینده»/جعفر قادری: اشعار سال جدید همان‌گونه که انتظار می‌رفت، بار دیگر از سوی رهبر معظم انقلاب با صبغه اقتصادی مطرح و «جهش تولید» نام‌گذاری شد. جهش تولید، آرمان و ایده‌ای است که به تعبیر رئیس محترم قوه قضائیه، باید در اولین گام اجرای آن، از رهگذر «اراده ملی، مشارکت عمومی و به میدان آمدن ظرفیت‌های مردمی» محقق شود، «آن‌چنان‌که در موضوع کرونا و تولید ملزومات بهداشتی تا امروز محقق شده است.»

اگر بناست که بیماری مزمن اقتصاد ایران، یعنی اقتصاد نفتی و تک‌محصولی درمان شود، با راهکارهای جاری شاید ده‌ها سال زمان ببرد و قطعاً این اتفاق قابل تحقق نیست. 

با کار و تلاش جهادی که ثمره آن، جهش تولید است اما کشور می‌تواند علاوه بر انتفاع از درآمدزایی و اشتغال، به موضوعات مهم‌تری همچون مباحث صادراتی توجه کند و درنتیجه «جهش تولید»، کالاهای ایرانی، هم متنوع‌تر شده و هم کیفیت مطلوب و نزدیک به ذائقه ایرانی را پیدا خواهد کرد. 
علاوه بر این، تولید بر این سیاق نه‌تنها می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی را تأمین کند، بلکه فراتر از اقتصاد، به حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین شعار جهش تولید، هدف‌گذاری مطمئن و نام‌گذاری خوبی برای اقتصاد جمهوری اسلامی است که چنانچه همچون شرایط فعلی در بحران کرونا از ظرفیت‌های داخلی حداکثر استفاده به عمل آید، بخش مهمی از مسئله استقلال اقتصادی کشور را شکل خواهد داد. 
این موضوع ازآن‌جهت حائز اهمیت است که چنانچه بخواهیم در عرصه‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و تولیدات ایرانی را بتوانیم با اطمینان به بازارهای بین‌المللی صادر کنیم، باید افزایش و جهش تولید را در کنار کیفیت، مدنظر قرار دهیم.
در این راستا نیاز داریم که بسترهای تسهیل و تسریع تولید فراهم شود. یکی از عمده‌ترین این بسترها، بهبود فضای کسب‌وکار و برچیدن موانع تولید است که در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شد. به‌بیان‌دیگر، شاید مهمترین وظیفه مجلس یازدهم، حذف موانع دست و پاگیر اداری بر سر راه تولید باشد و تنها در این صورت است که می‌توان به جهش تولید در کشور امیدوار بود. 
وقتی از قوانین مزاحم و تسهیل فضای کسب‌وکار سخن به میان می‌آوریم، ناظر به این معناست که موانع و ظرفیت‌های تولید در کشور را محدود می‌کنند. فشاری که از این ناحیه به تولیدکننده وارد می‌شود را می‌توان حتی با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه تولید مقایسه کرد! 
درنتیجه، محترم و ارزشمند شمردن فعالیت فعالان اقتصادی و حمایت از کسب‌وکارهایی که به‌رغم مواجه‌شدن با مشکلات عدیده همچنان مشغول تولید هستند، کلیدی‌ترین راهکار برای جهش تقاضا محسوب می‌شود.
 این در حالی است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به همگان ثابت شد که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه و فراوان کشور، راهبرد بی‌نظیر رفع مشکل تولید است، همچنان که در مقابله با کرونا این اتفاق مبارک رخ داد. به‌طور ویژه، چنانچه ظرفیت تولید کشور در شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از نخبگان و تلاشگران خوش‌فکر ایرانی متمرکز شود، محصولات ایرانی نشان داده‌اند که قابلیت راهیابی به بازارهای جهانی و ارزآوری را دارند.
 اکنون در شرایطی قرار داریم که باید تلاش کنیم اثر تحریم‌ها و فشارهای خارجی بر اقتصاد داخلی را کاهش دهیم و بر ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که قادرند شکاف کشور را با فناوری‌های روز دنیا کم کنند، تکیه کنیم. می‌توان ادعا کرد که در این صورت، همه تلاش‌ها برای جهش اقتصادی، منجر به نتیجه خواهد شد. یک پله پایین‌تر، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ولی مبتنی بر فناوری‌های نوین است زیرا در این حالت، بهره‌وری و راندمان تولید به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. به‌روزرسانی فناوری‌های موردنیاز تولید و کسب‌وکارها از این منظر قابل‌توجه و ضرورتی مهم به شمار می‌رود که نمی‌توانیم با توسل به متدهای سنتی و قدیمی مشکل تولید را حل کنیم و جهش تولید شکل بگیرد، لذا برای جبران کاستی‌ها در این زمینه، توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت و الزامی است.
مسئله مهم دیگر برای جهش تولید، بسیج همه ظرفیت‌های کشور و نهادهای حاکمیتی نه برای ظرف زمانی یک‌ساله بلکه برای یک بازه زمانی طولانی است تا به این وسیله، مشکلات دیرینه کشور در بخش اقتصاد مرتفع شود.
 علاوه بر این، جهش تولید، عزم و اراده جدی می‌طلبد و نمی‌توان با اقدامات سطحی و پیش پا افتاده این اتفاق را تضمین کرد. به عبارت ساده‌تر، جهش تولید با کیفیت و قابل‌رقابت با محصولات خارجی که افزون بر پاسخگویی به تقاضای ۸۰ میلیون ایرانی بتواند بخش اعظم بازارهای کشورهای همسایه را نیز قبضه کند، نیازمند پای‌کار آمدن و تلاش شبانه‌روزی همه آحاد جامعه، چه مردم و مسئولین است.
موضوعی که در حال حاضر برخی مقدمات آن فراهم‌شده و علاوه بر این، از وظایف مجلس آینده نیز محسوب می‌شود، سوق دادن و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌های سرگردان به‌منظور حرکت به سمت تولید است. به‌این‌ترتیب که سیاست‌های بانکی و پولی و بازار سرمایه در جهت تولید باشد و از اتفاقاتی نظیر بنگاه‌داری بانک‌ها ممانعت به عمل آید تا بازار سرمایه در راستای جهش تولید گام بردارد.
 این اتفاق که بیفتد، سرمایه‌ها در جهت تقویت و تجهیز تولید مورداستفاده قرار می‌گیرند و تولیدکنندگان به‌آسانی می‌توانند به منابع مالی دسترسی داشته باشند چراکه بخشی از مشکلات تولید در داخل به عدم تأمین نقدینگی موردنیاز بازمی‌گردد؛ معضلی که برخی از بانک‌ها عامدانه برای رفع آن همکاری نمی‌کنند.
و بالاخره اینکه با به میدان آمدن مردم و نیروهای جهادی برای مواجهه با کرونا، بستر کار به نحو مطلوبی برای جهش تولید فراهم‌شده تا کشور در پساکرونا، از شر اقدامات لاک‌پشتی و کم‌رمق خلاص شده و این نسخه شفابخش، برای گشودن فصلی جدید در اقتصاد جمهوری اسلامی به مرحله اجرا درآید.

* منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم

نظر شما