شناسهٔ خبر: 160817 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

علی اکبر کریمی:

بانکها در سال جهش تولید حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر کنند/ فضای بازار بورس باید برای جذب نقدینگی جامعه تغییر پیدا کند

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از وجود امضاهای طلایی، بروکراسی اداری و اعطای تسهیلات با سود بالا به عنوان بخشی از موانع تولید گفت: باید با قاچاق که هم اکنون حفره عظیمی در بدنه کشتی تولیدات ایران محسوب می‌شود مبارزه کرد.

به گزارش «نماینده» علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی در یک گفت‌وگوی مشروح نکاتی را درباره نامگذاری و برنامه‌های و اقدامات دولت و مجلس برشمرد. 

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی در تولید و تامین مالی برای تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران یکی از عوامل مهم اثرگذار در تولید و در شرایط موجود کشور است گفت: اینکه عنوان شود در سیستم بانکی به هر واحد تولیدی وام داده می‌شود مهم نیست بلکه نرخ و سود آن تسهیلات هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تامین مالی با نرخ سود بالا مطلوبیتی برای تولید کننده نخواهد داشت. 

این عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از وجود  بروکراسی اداری در کشور و ایجاد مشکل برای حوزه تولید افزود که در بحث اجرایی وجود امضاهای متعدد به ویژه امضاهای طلایی که به  مدیران این اختیار را می‌دهد که به ازای انتظارشان بتوانند تولید کننده را در انتظار گذاشته و یا خدای ناکرده درخواست رشوه و یا امتیازی بکنند. لذا این موضوع باید برای بهبود فضای کسب و کار به آن اهمیت داد.

وی با بیان اینکه مصرف کالای خارجی هدیه به کارگر خارجی محسوب می‌شود و وظیفه آحاد مردم ایران است که با تسری فرهنگ استفاده از کالای وطنی، تولید و اشتغال را حفظ و افزایش دهند تا در نهایت منجر به جهش تولید شود گفت که تولید کنندگان باید تلاش ویژه‌ای کنند تا ضمن کاهش قیمت تمام شده، قیمت کالاهای خود را پایین آورده و در مجموع بهره‌وری و کارایی در مراکز تولیدی، کارگاه‌ها و کارخانجات افزایش یابد. 

کریمی همچنین اظهار داشت که عمده حجم نقدینگی یعنی بیش از ۸۵ درصد آن در سپرده‌های بانکی حبس شده و عملا در خدمت تولید کشور نیست. ولی بازار سرمایه می‌تواند با توجه به جذابیت‌هایی که ایجاد کند، بخشی از این سرمایه را به خود جذب کند لذا باید بکوشیم با راهکارهای موجود در بازار بورس فضای کار را برای سرمایه‌گذار به صورتی فراهم کنیم که نیازهای مالی سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان از این مسیر تامین شود. 

متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

* جهش تولید با رفع نقدینگی تحقق پیدا می‌کند؛ با وجود کمبود منابع اعتباری و همچنین سرمایه‌ در گردش می‌توانیم امیدوار به جهش تولید باشیم؟ 

تولید یک مشخصه‌ای است که در بخش‌های مختلف نمود داشته وهر بخشی هم الزامات و شرایط خود را دارد. برای مثال بخش خدمات که در زیرمجموعه گردشگری است، شرایطی متفاوت داشته و با بخش‌های کشاورزی و صنعت، متفاوت است.

باید به لحاظ تخصصی به منظور تحقق شعار سال جاری یعنی جهش تولید، باید به شرایط و توانایی‌های هر بخش توجه کرده و به آن اهمیت داد. یکسری از عوامل و شرایط وجود دارد که برای کل حوزه تولید، مطرح است که باید برای آن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری یکسانی صورت گیرد.

کمبود نقدینگی در تولید و تامین مالی برای تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران یکی از عوامل مهم اثرگذار در تولید و در شرایط موجود کشور است. هم اکنون اگر با هر تولید کننده‌ای که صحبت کنیم، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را اولین مشکل کار خود و یا دومین معضل می‌داند و لذا ضرورت تامین مالی مراکز و واحدهای تولیدی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تامین منابع مالی هم برای واحدهای تولیدی در قالب سرمایه‌گذاری‌های جدید مطرح است و هم برای تامین اعتبارات اقدامات گذشته‌شان.

هر تولید کننده‌ای که بنا دارد سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهد انتظار دارد که در کشور سیستم‌های مالی و بانکی بتوانند بخشی از تامین مالی آن پروژه و فعالیت اقتصادی را تامین کنند. 

* یکی از گلایه‌های تولید کنندگان که برای جهش تولید عنوان می‌کنند تسهیلات بانک‌ها با سودهای بالاست؛ سودمحوری بانک‌ها از اعطای وام‌ها می‌تواند بلای جان تولید ایرانی است؛ چگونه می‌توان گردش مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین کرد؟ 

تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران مراکز صنعتی و تولیدی اعم از کارگاه‌ها و کارخانجات هم برای ادامه و استمرار فعالیت خود نیازمند گردش مالی و اعتباری و تامین پول هستند. هر چند که ما می‌دانیم تامین مالی مراکز تولیدی شرایط خود را دارد و نمی‌توان آن را فقط به ارائه وام معطوف کرد.

اینکه عنوان شود در سیستم بانکی به هر واحد تولیدی وام داده می‌شود مهم نیست بلکه نرخ و سود آن تسهیلات هم از اهمیت بالایی برخوردار است.چرا که تامین مالی تولید با نرخ سود بالا مطلوبیتی برای تولید کننده نخواهد داشت. چرا که می‌تواند قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و عملا تولید کننده جنس و کالایی را تولید خواهد کرد که قدرت رقابت نخواهد داشت؛ این عدم رقابت شامل داخل و خارج کشور است.

تولید کنندگان خارجی با استفاده از تسهیلات و وام‌های بسیار کم سود، نظیر نیم تا یک درصد، دریافت می‌کند در حالی که تولید کننده ایرانی وام ۱۸ و یا ۲۰ و ۲۲ درصد می‌گیرد. لذا همین موضوع باعث می‌شود که قدرت رقابت از جنس وکالای ایرانی گرفته شود.

* عامه مردم در تحقق شعار جهش تولید نقش بی بدیلی دارند؛ چگونه می‌توانیم از ظرفیت‌ آنها حداکثر استفاده را انجام بدهیم؟ 

ضوابط و مقررات تولید که تحت عنوان محیط کسب  و کار از آن یاد می‌شود، لذا بهبود فعالیت‌های این حوزه و رفع موانع تولید از اهمیت بالایی برخوردار است که البته هم به قوانین و مقررات که ناظر بر تولید و کار باز می‌گردد و هم باید بتوانیم قوانین و مقررات را تسهیل کرده و اجازه دهیم تا تولید کننده با کمترین بروکراسی اداری بتواند مطالبات خود را دریافت کرده و فقط به تولید،‌کار و اشتغال فکر کند.

در بحث اجرایی هم وجود امضاهای متعدد به ویژه امضاهای طلایی که به مدیران این اختیار را می‌دهد که به ازای انتظارشان بتوانند تولید کننده را در انتظار گذاشته و یا خدای ناکرده درخواست رشوه و یا امتیازی بکنند. لذا این موضوع باید برای بهبود فضای کسب و کار به آن اهمیت داد.

عامه مردم در تحقق شعار جهش تولید نقش بی‌نظیری دارند چرا که آنها  می‌توانند با الزامی که در این مسیر ایجاد می‌کنند می‌توانند ضمن استفاده بیشتر از کالای ایرانی منجر به توسعه کسب و کار و تولید در کشورمان شوند و بر همین اساس باید تلاش شود از مصرف کالای خارجی که شاید برخی از آنها شرایط بهتری نسبت به کالای ایرانی دارند، اجتناب کنند؛ این موضوع باعث می‌شود هر کالای ایرانی که مصرف می‌شود می‌تواند چند شغل ایرانی را تضمین کند. یا اینکه چرخ واحدهای تولیدی را به حرکت درآورده و درآمد ملی افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه همه آحاد جامعه از مواهب این اقدام نیک برخوردار می‌شوند.

* قاچاق معضلی بزرگ برای اقتصاد کشورمان و جبران ناپذیر برای اجناس ایرانی است که باید ضمن برخورد قاطع با واردات کنندگان آن زمینه‌های فرهنگی سوق مردم به کالای ایرانی را فراهم کنیم هر چند که تولید کنندگان هم وظایفی را بر عهده دارند؛ مردم و تولید کننده چه وظایفی در برخورد با کالای قاچاق دارند؟ 

مصرف هر جنس و کالای خارجی هدیه به کارگر خارجی محسوب می‌شود در حالی که باید تلاش کنیم تا کار،تولید و اشتغال ایرانی ایجاد و توسعه یابد. لذا وظیفه آحاد مردم با تسری فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در نهایت باید منجر به توجه بیشتر به این حوزه شود.

تولید کنندگان هم وظایف خاصی برای تحقق شعار سال دارند چرا که آنها می‌توانند با تمهیداتی که دولت حاکمیت برای بهبود فضای کسب و کار آنها فراهم می‌کند و یا همراهی که مردم با آنها دارند باید این رسالت را برای خود قائل باشند که با راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی و یا مزارع و گلخانه‌های کشاورزی سعی کنند به صورت مستمر و مداوم کیفیت کالاهای تولیدی خود را افزایش دهند.

تولید کنندگان باید تلاش ویژه‌ای کنند تا ضمن کاهش قیمت تمام شده، قیمت مصرف کننده کالاهای خود را پایین آورده و در مجموع بهره‌وری و کارایی در مراکز تولیدی، کارگاه‌ها و کارخانجات افزایش یابد؛ تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران باید برای دسترسی به سطوح بالاتر فناوری و به کار گیری فناوری‌های نوین در واحدهای تولیدی‌شان و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط مستمر با مراکز دانشگاهی و علمی تحول در کار و فعالیت به وجود آورند؛ پیگیری مستمر این موضوع و برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن موارد مذکور می‌تواند منجر به تولید کالای ارزان‌تر و با کیفیت‌تر و به روز تر و قابل ارائه در سطح بین‌الملل شود.

اگر در سه حوزه حاکمیت، مردم و تولید کنندگان وظایف‌شان را در قبال تحقق شعار جهش تولید انجام دهند می‌توانیم امیدوار باشیم که جهش بسیار مطلوبی در بخش‌های مختلف کشور تجربه شده و شاهد رشد قابل توجهی در بخش‌های مختلف تولید، صنعت و اقتصاد کشورمان شود.

بهبود این موضوع می‌تواند منجر به ارتقاء شاخص‌های کلان کشور و افزایش شاخص‌هایی نظیر اشتغال درآمد و ... شود؛ تحقق عینی جهش تولید می‌تواند منجر به تحرک عظیم اقتصادی در کشور شود. 

* به نظر شما آیا نباید در سیاست‌های پولی و بانکی،‌مالیاتی و بیمه‌ای اصلاحاتی را اعمال کنیم؟ در سال جهش تولید موانع موجود در برخی از بخش‌های این سیاست‌ها دست‌اندازهای بزرگی هستند. 

ما نیازمند اصلاحات و بازنگری اساسی در سیاست‌های پولی و بانکی،‌مالیاتی و بیمه‌ای هستیم؛ هم اکنون دولت مالیات ۲۵ درصدی از اشخاص حقوقی دریافت می‌کند که این شامل تولید کننده و غیر تولیدکننده است.در حالی که ما معتقدیم این نرخ باید برای تولید کنندگان کاهش پیدا کند.

دولت و وزارت اقتصاد هم تلاش‌هایی در این زمینه آغاز کرده و می‌کوشد در این باره اقداماتی را عملیاتی کند. باید تلاش شود نرخ مالیات بر سود تولید کنندگان کاهش پیدا کند که البته این موضوع می‌تواند عامل تشویقی بسیار مهمی برای بازگشت منابع مالی خوبی به سمت تولیدکننده باشد. لذا در مجموع منجر به تشویق سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر می‌شود.

هم اکنون ما به طور مستمر شاهد رشد حجم نقدینگی بخش خصوصی هستیم و همین نقدینگی عظیم که به یک هیولا تبدیل شده است و می‌تواند در صورت حمله به هر بخش از اقتصاد آثار سوء بسیار گسترده‌ای به همراه داشته باشد در صورتی که در خدمت تولید باشد می‌تواند آثار مثبت بسیار زیادی در کشور داشته باشد. 

* حجم زیادی از نقدینگی در کشور وجود دارد که اگر در بخش تولید و اشتغال به کار گرفته شود می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم؛ استفاده از ظرفیت نقدینگی سرگردان در بورس محتمل است؟ 

یکی از اقدامات جدی برای تحقق جهش تولید باید آن باشد که بتوانیم حجم عظیم نقدینگی را از حالت سرگردان خارج کرده و در خدمت تولید قرار داده و در مسیر بهبود فضای کسب و کار قرار دهیم. نمونه این اتفاق ورود حجم زیادی از نقدینگی به بازار سرمایه است.

عمده حجم نقدینگی یعنی بیش از ۸۵ درصد آن در سپرده‌های بانکی حبس شده و عملا در خدمت تولید کشور نیست. ولی بازار سرمایه می‌تواند با توجه به جذابیت‌هایی که ایجاد کند، بخشی از این سرمایه را به خود جذب کند.

باید بکوشیم با راهکارهای موجود در بازار بورس فضای کار را برای سرمایه‌گذار به صورتی فراهم کنیم که نیازهای مالی سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان از این مسیر تامین شود که قطعا تحقق مطالبات از این مسیر راحت‌تر و ارزان‌تر از نظام بانکی خواهد بود.

* چگونه باید با آثار سوء کالای قاچاق مبارزه کرد؛ تبعات سنگین جنس قاچاق بر تولیدات ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌

قاچاق یکی از موانع تولید محسوب می‌شود که ضمن توجه عموم مردم و عنایت ویژه فرهنگ کشور به آن مردم به حدی از شعور و آگاهی برسند که به هیچ وجه از مصرف کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده است ممانعت کرده و بدانند که خرید و فروش و استفاده از جنس و کالای قاچاق موجب نابودی تولید ملی می‌شود. ضمن اینکه درد اصلی اصلی تولید کنندگان به ورود حجم زیادی از جنس و کالای قاچاق و چرایی عدم برخورد قاطع با آن باز می‌گردد. چرا که منجر به تضعیف فعالیت‌ها و تلاش‌های تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی شده و توانسته منافع صنوف تولیدی و کارگاه‌ها و کارخانجات کشور را کاهش دهد. برای مثال واردات حجم زیادی از کفش چینی منجر به نابودی مطلق کفش ایرانی شده است.

با آنکه واردات آثار سویی در کشور دارد اما واردات جنس و کالای قاچاق دارای آثار سوء و تبعات بسیار سنگین و جبران ناپذیری برای کشور دارد.

قاچاق حفره عظیمی در بدنه کشتی تولید کشور محسوب شده و می‌تواند منجر به غرق آن شود. و قطعا یکی از مهمترین اقدامات برای جهش تولید بستن حفره قاچاق کالا در اقتصاد کشور خواهد بود.

نظر شما