شناسهٔ خبر: 160769 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جامعه اسلامی دانشجویان در نامه به روحانی خواستار شد؛

با تصمیمات درست و بموقع، از بار سنگین بر دوش مردم بکاهید

جامعه اسلامی دانشجویان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه‌ای به رئیس جمهور آمادگی کامل خود را برای انجام بررسی‌های ویژه درباره طرح‌های حمایتی و تشویقی از کسب و کارهای خرد در جهت حمایت از اقشار مستضعف جامعه اعلام کرد.

به گزارش «نماینده» اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور درباره مسائل اقتصادی و حمایت از کسب و کارهای خرد، آمادگی کامل خود را جهت انجام بررسی‌های ویژه برای طرح‌های حمایتی و تشویقی از کسب و کارهای خرد در جهت حمایت از اقشار مستضعف جامعه اعلام کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

نیک مستحضرید، مدتی است که مردم عزیز کشورمان به مانند سایر ملت های جهان درگیر بیماری کرونا شده اند و مشکلات عدیده ای‌ در زمینه های گوناگون از جمله سلامت، معیشت، اقتصاد، آموزش و دیگر موارد برای مردم و کشور پیش آمده است. در این میان اقدامات مثبتی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در جهت مدیریت و مهار این ویروس در کشور انجام شده که جای قدردانی و خسته نباشید خدمت شما و دیگر اعضای ستاد دارد.

جنابعالی در جریان هستید که سیاست های غلط و نگاه به غرب متاسفانه در سال های اخیر شرایط بغرنج اقتصادی و معیشتی را برای مردم شریف کشورمان ایجاد کرده است.

قطعا در شرایط شیوع این بیماری به مراتب بیشتر از گذشته اقشار مستضعف و کم درآمد جامعه تحت فشار قرار گرفته اند. در همین راستا نیاز است تا خلاء تعطیلی مشاغل و کسب کارهای خرد برای حذف درآمد کارگران و دیگر اقشار کم درآمد با حضور و حمایت جدی دولت جبران گردد.

قطعا حمایت ۷۵ هزار میلیاردی حرکتی است رو به جلو اما باید توجه داشت برای آنکه بتوان مدیریت درستی بر خسارت های وارد شده بر اقتصاد داشت و حمایتی برای درمان درد کسب کارهای خرد انجام داد، مبلغ مذکور برای حمایت اندک بوده و طبق محاسبات اقتصادان ها باید ۵ درصد تولید ناخالص کشور باشد تا امید داشت پایه های این کسب و کار ها در کشور بیش از این متزلزل نشود. همچنین باید در نظر داشت که بسیاری از بنگاه های اقتصادی در ادوار گذشته تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد دریافت کرده اند و اکنون قادر به دریافت وام جدید نمی باشند. بهتر است از محل ۷۵۰۰۰ میلیارد تومان ضمن استمهال چند ماهه، نرخ سود وامی که قبلا اخذ کرده اند را کاهش دهید.

تصمیم راهبردی دیگری که انتظار می رود از سوی شما به جهت جلوگیری از اخراج کارگران ابلاغ گردد، این است که دستور فرمائید بیمه تامین اجتماعی از بنگاه های تولیدی بصورت موقت و آنی، حق بیمه کارکنان را به صورت یک سوم اخذ نماید و پس از رفع شرایط اضطراری فعلی، دو سوم باقی مانده را بصورت اقساط اخذ شود.

نکته مهمی که باید خدمتتان در راستای اصل شفافیت مطرح نمائیم، مشخص شدن ساز و کار معین و ثابتی برای توزیع این ۷۵ هزار میلیارد است تا از شکل گیری یک رانت گسترده در دولت و دیگر نهاد های ذیل آن جلوگیری شود.

به نظر می رسد لازم است که یک سامانه خوداظهاری برای دریافت درخواست مردم سپس تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده و تمام پرداختی ها با اطلاعات کامل کسب و کارها بر روی این سامانه برای دسترس مردم قرار گیرد.

قطعا این کار ضمن ایجاد سرمایه اجتماعی بالا برای حاکمیت، آرامشی ویژه نیز در جامعه تزریق خواهد نمود.

به عنوان شخص اول اجرایی کشور مطلع هستید که برای شکل گیری بهتر مدیریت اقتصادی و حمایت ها در شرایط شیوع این ویروس لازم است تا تصمیمات به صورت آنی گرفته و در کمتر از ۲۴ یا ۴۸ ساعت اجرایی شود. این سرعت بالا قطعا لازمه تفویض اختیار به استان هاست تا با شرایط جغرافیایی و مناسبات ویژه هر استان تصمیمات در چارچوب تایین شده از سوی دولت گرفته شود در غیر این صورت شاهد اتلاف وقت و از دست رفتن سرمایه های مردم در این شرایط خواهیم شد.

باید خدمت جنابعالی عرض نمائیم که حمایت های دولت صرفا جنبه تزریق موارد مالی ندارد و باید با در نظر گرفتن بحث های تشویقی حمایت مردم از مردم را نیز در جامعه گسترش داد.

در همین راستا بحث مهم در نظر گرفتن موارد تشویقی برای صاحبان املاک از جمله مسکن و واحد های تجاری است. با راه اندازی یک سامانه بدین صورت شکل گیرد که مردم را به تعلیق دریافت اجاره برای چندین ماه با تائید مستاجران تشویق نموده و مواردی از جمله معافیت یا تخفیف در مالیات، وام های بدون بهره یا با بهره کم را نیز برای صاحبان املاک در نظر گرفت.

این کار ضمن تاثیر جدی در وضعیت کسب و کارهای خرد، سنت های حسنه و برادری بین مسلمانان را نیز بیش از گذشته افزایش خواهد داد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی، آمادگی کامل خود جهت بررسی های ویژه بر طرح های حمایتی و تشویقی از کسب و کارهای خرد در جهت حمایت از اقشار مستضعف جامعه را خدمت جنابعالی اعلام می دارد.

امیدواریم با تصمیمات درست در بازه زمانی مشخص در این شرایط ویژه اندکی از بار سنگین ایجاد شده بر مردم را کم و شرایط بهتری برای ادامه زندگی در آستانه ماه مبارک رمضان ایجاد نمائید.

نظر شما