شناسهٔ خبر: 160748 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:۲۳۸ شخص و نهاد ایرانی ۵ سال است که در تحریم‌های سه‌گانه سازمان ملل هستند

نقوی حسینی نقوی حسینی در قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره روند اجرای برجام در مقطع زمانی ۲۶ تیر ۹۶ تا ۲۶ تیر ۹۷، گفت: تعداد ۲۳۸ شخص و نهاد ایرانی بیش از۵ سال است که در تحریم‌های سه‌گانه سازمان ملل قرار دارند.

 به گزارش «نماینده» ، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره روند اجرای برجام در مقطع زمانی ۲۶ تیر ماه ۹۶ تا ۲۶ تیر ماه ۹۷، امروز (چهارشنبه) ۲۰ فروردین از سوی سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون در جلسه علنی قرائت شد.

بخش‌های مهمی از این گزارش به شرح ذیل است:

* ایران اطلاعات ساخت پیشران‌های هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است.

* با اجرای برجام بخش قابل توجهی از تحریم‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل، بیمه، مالی و بانکی، بهداشت و درمان، آب و برق، دامداری و کشاورزی، شیلات و طیور، صنعت و تجارت، محیط زیست و همچنین ارتباطات، اطلاعات و فناوری تعلیق شد که بعد از خروج آمریکا از برجام این تعلیق لغو شد.

* ارتباط مالی و بانکی ایران با شبکه بین‌المللی، پولی و بانکی قبل از خروج آمریکا از برجام گسترده بود و حتی با هند، چین، اتریش و دانمارک قرارداد تأمین منابع مالی منعقد شده بود که بعد از خروج آمریکا از برجام کارشکنی‌ها منجر به جلوگیری از انعقاد قرارداد پولی، بانکی و مالی شد.  

* بر اساس برجام تعداد ۲۳۸ شخص و نهاد ایرانی بیش از ۵ سال دیگر در تحریم‌های سه‌گانه سازمان ملل باقی ماندند.  

* با گذشت سه سال از اجرای برجام طرف‌های ۵+۱ تعهدات خود را در قبال ایران انجام ندادند و عملاً جمهوری اسلامی نتوانست از ثمرات تعلیق تحریم‌های پولی، بانکی و مالی استفاده کند.

* عدم تصویب برجام در سنای آمریکا و معلق و مشروط کردن رفع تحریم‌ها به تائید هر سه ماه یک بار رئیس‌جمهور آمریکا با روی کار آمدن ترامپ و نگاه منفی و افراطی وی به برجام و مواضع شدید ضد برجامی او، تردید و نگرانی نظام بانکی کشور را چند برابر کرد و روابط بانکی آنان با جمهوری اسلامی ایران کندتر شد. همچنین سایه تحریم‌ها و تهدید در روابط بانکی ایران و جهان تشدید شد.

متن کامل از اینجا قابل دسترسی است.

نظر شما