شناسهٔ خبر: 160710 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عایدی چند میلیاردی کرونا برای کشور!

سیدعلی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس کاهش مصرف بنزین را ازجمله آثار مثبت تحمیل شده ازسوی کرونا دانست و گفت: درصورت صادرات بنزینِ صرفه‌جویی شده در روزهای کرونایی، کشور به درآمد چند میلیارد تومانی یا دلاری خواهد رسید.

به گزارش «نماینده»، سیدعلی ادیانی  به راهکارهای عبور از پیامدهای اقتصادی شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: آثار اقتصادی کرونا را از دو جهت مثبت و منفی می‌توان بررسی کرد یکی از جنبه خسارت‌ها و خسران‌هایی است که به کشور وارد کرده، چراکه تعطیلی و تقلیل بنگاه‌های اقتصادی، کارخانه‌ها، تجمعات، ارکان اصلی قانون‌گذاریو... آثار مثبتی در سبد درآمد ملی کشور نخواهد داشت.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی  شیوع کرونا را دارای آثار مثبت اقتصادی، انسانی و جانی نیز دانست و توضیح داد: جاده‌های کشور سالانه حدود 15 هزار کشته دارند این میزان کشته منهای معلولیت‌ها و خسارت‌های مالی تصادف‌ها است لذا به یقین امسال 3 هزار کشته جاده‌ای کمتر خواهیم داشت چراکه مسافرت‌ها در پی شیوع بیماری منحوس کرونا کم شده‌اند که این موضوع نفع اقتصادی و جانی برای همگان به دنبال دارد.

ادیانی دیگر آثار مثبت کرونا را مرتبط با مسائل زیست محیطی عنوان کرد و گفت: کاهش مصرف بنزین از دیگر آثار مثبت تحمیل شده ازسوی کرونا است چراکه نسبت به سال گذشته در این ایام، روزانه حدود 50میلیون لیتر کمتر بنزین مصرف می‌شود که اگر ضربدر قیمت یک لیتر فوب خلیج فارس شود میلیاردها دلار یا تومان برای کشور عایدی اقتصادی دارد البته درصورتی که بتوان بنزینِ صرفه‌جویی شده را صادر کرد.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مردم در این شرایط از مجلس، دولت و دستگاه قضا انتظاراتی دارند، اظهار کرد: اگرچه دولت قدم‌هایی برای مردم برداشته است اما افراد روزمزد، کارگران، دستفروش‌ها، واحدهای تولیدی خرد، مدت‌هاست نه‌تنها آورده‌ای نداشتند بلکه باید مالیات، اقساط بانکی و عوارض را نیز پرداخت کنند که دولت باید گام‌هایی نیز برای رفع این مشکلات بردارد.

به گفته ادیانی، مجلس نیز باید بازنگری و واکاوی قوانین موجود را در دستور کار خود قرار دهد و اجازه جا به جایی برخی از ردیف‌ها را به دولت دهد تا خسارت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از ویروس جبران شود.

نظر شما