شناسهٔ خبر: 160672 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اقتصاد باید از اسارت دولت رها شود

علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه بعضی وزرا صبح در وزارتخانه و بعدازظهر در تجارت‌خانه‌شان هستند، گفت: باید اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود اما نه به این شکل که شرکت‌های دولتی به افرادی واگذار شود که در پشت پرده با دولت ارتباط دارند.

به گزارش «نماینده»،احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامگذاری سال 99 از سوی رهبر انقلاب به نام سال جهش تولید، گفت: مقام معظم رهبری سالیان گذشته موضوعات اصلی و راهبردی جمهوری اسلامی را به عنوان شعار سال مطرح کردند این شعارها که با محوریت موضوعات اقتصادی مطرح بوده حکایت از اهمیت اقتصاد در زندگی مردم و استمرار اعتماد مردم به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشور بزرگ با بهره‌مندی از امکانات، منابع طبیعی، منابع معدنی و معادن نفت و گاز و ظرفیت‌های انسانی، تکنولوژی‌های پیشرفته بسیار خوبی را دارا است تا بتوانیم در حوزه اقتصاد ما شاهد یک تحول و جهش باشیم.

* آنچه از گذشته مانده یک اقتصاد غیرواقعی و رانتی است

وی افزود: متأسفانه آنچه از گذشته برای ما به جا مانده اقتصاد غیرواقعی است که این اقتصاد غیرواقعی و رانتی سبب شد این امکانات و منابع نه تنها در مسیر سعادت و تعالی مردم به کار گرفته نشد بلکه موجبات رانت، سوءاستفاده، غارت و چپاول شده است.

بدیهی‌ترین کاری که باید صورت گیرد این است که امکان ورود مردم به حوزه اقتصاد را فراهم کنیم و اقتصاد مردمی را سازمان بدهیم

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی،‌اظهار داشت: الان بدیهی‌ترین کاری که باید صورت گیرد این است که امکان ورود مردم به حوزه اقتصاد را فراهم کنیم و اقتصاد مردمی را سازمان بدهیم. خروج دولت از فعالیت‌های اقتصادی است و فراهم شدن مشارکت مردم در حوزه اقتصاد در بخش‌های مختلف باید محقق شود.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: واقعیت انکارناپذیری که وجود دارد این است که ورود دولت در حوزه‌های مختلف سبب شده که اساساً امکان رقابت از بین برود و علاوه بر سوءاستفاده‌ها و مفاسد قابل توجه رانتی و اقتصادی که صورت گرفته همچنین باعث شده تا ما در آن حوزه‌ها پیشرفت را هم شاهد نباشیم.

* مشکلاتی که انحصار دولتی برای صنعت خودرو ایجاد کرد

وی در ادامه افزود: به عنوان نمونه دولت خودروساز بوده، تمام هم و غم و سازوکارهای دولتی به کار گرفته شده تا خودرویی که دولت ساخته به فروش برسد یعنی تعرفه گمرکی قابل توجهی برای واردات خودرو منظور شده و از استاندارد خواسته شده که از استانداردهای حداقلی برای یک خودرو صرفنظر کند.

دولت خودروساز بوده، تمام هم و غم و سازوکارهای دولتی به کار گرفته شده تا خودرویی که دولت ساخته به فروش برسد یعنی تعرفه گمرکی قابل توجهی برای واردات خودرو منظور شده و از استاندارد خواسته شده که از استانداردهای حداقلی برای یک خودرو صرفنظر کند

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از شماره‌گذاری خواسته از معیارهای خود صرفنظر و خودرو را شماره‌گذاری کند، به بانک‌ها دستور داده شده که به کسانی که خریداران این خودرو هستند وام پرداخت شود زیرا این خودرو ساخت دولت است و باید به فروش برسد و ما شاهد موضوعات مختلف در حوزه خودروسازی هستیم که به عنوان نمونه یکی از مدیرعاملان خودروسازی در بازداشت به سر می‌برد.

علیرضابیگی اظهار داشت: بدیهی‌ترین کاری که باید اتفاق بیفتد فراهم کردن مقدمات و زمینه خروج دولت از اقتصاد و مردمی کردن اقتصاد است که می‌تواند کمک کند ما اقتصاد را مردمی کنیم و آن را از اسارت این 4 درصدی‌هایی که همه چیز را در دست خود گرفتند خارج کنیم.

* اقتصاد باید از اسارت دولت رها شود

وی همچنین با تاکید بر خروج دولتمردان از اقتصاد تاکید کرد: ما وزرایی داشته و داریم که صبح در وزارتخانه وزیر و بعدازظهر در تجارت‌خانه خود مشغول تجارت بودند. این موضوع باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد همچنین ما باید به سمت واقعی شدن اقتصاد پیش برویم یعنی یکی از زمینه‌های جهش اقتصادی، یک عمل جراحی عمیق در حوزه اقتصاد است که این مسأله امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

یک هزار و 400 هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم و غیرمستقیم، سالیانه صرف می‌کنیم که سه برابر بودجه عمومی دولت است؛ هر کسی سقف بزرگتر و ثروت بیشتری دارد یارانه بیشتری می‌گیرد

* بهره‌مندی ثروتمندان از یارانه مستقیم و غیر مستقیم 

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: ما یک هزار و 400 هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم و غیرمستقیم، سالیانه صرف می‌کنیم که این سه برابر بودجه عمومی دولت است. هر کسی سقف بزرگتر و ثروت بیشتری دارد از این یارانه‌ بهره‌مندی‌اش بیشتر است و هر کسی سقف کوچکتر و ثروت کمتری دارد از این یارانه‌ها کمتر بهره‌مند می‌شود. همین موضوع سبب شده که ثروت‌های نجومی در یک بخشی متراکم شود و فاصله طبقاتی قابل توجهی به وجود آید. ما باید این ثروت مردم را به مردم برگردانیم.

* غارت بیت‌المال به بهانه خصوصی سازی

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: در خصوصی‌سازی مشکلات عدیده‌ای را به کشور تحمیل کردند و به بهانه خصوصی‌سازی، غارت‌ها و چپاول‌های بزرگی صورت گرفته است. ما باید این ثروت عظیم را در قالب سهام عدالت به مردم برگردانیم نه اینکه به آدم‌های مشخصی که پشت پرده با دولت بستند و بنا دارند که این ثروت‌ها را در اختیار بگیرند، بدهیم. ما در چارچوب قانون سهام عدالت باید ثروت را به مردم برگردانیم و مردم خودشان باید صاحب بنگاه‌های اقتصادی شوند.

وی ادامه داد: آیا دولت ما با شرایط موجود از اعتماد به نفس، از اعتماد ملی و از کارآمدی و توانایی لازم برای انجام این کار بزرگ بهره‌مند است؟ به نظر می‌آید که دولت در این خصوص نه فرصت کافی پیش‌روی خود می‌بیند و نه اعتماد به نفس لازم را داراست و نه از جانب مردم مورد اعتماد است.

* جهش تولید نیازمند اعتماد به ظرفیت‌های داخل است

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: ارزش پول ملی ما به یک پنجم تقلیل پیدا کرده و مدام ریزش ارزش بیشتر اتفاق می‌افتد. امروز یک فرصت تاریخی پیش آمده که در کنار مجلس قوی، دولت قوی هم تشکیل شود و ما بدون اتلاف وقت وارد یک حرکت توفنده وارد جهش تولید که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، شویم.

جهش تولید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مشارکت مردم در اقتصاد محقق می‌شود و این امر بدون یک تحول اساسی در مجلس و دولت امکانپذیر نیست

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم از خاطر ببریم که رئیس دولت 4 ماه پیش آمد و اعلام کرد که «اصرار دارند که من با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های داخلی کشور را اداره کنم و اقتصاد را متحول کنم، من نمی‌توانم و بلد نیستم این چیزی که اینها می‌گویند را عملی کنم.» جهش تولید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مشارکت مردم در اقتصاد محقق می‌شود و این امر بدون یک تحول اساسی در مجلس و دولت امکانپذیر نیست.

وی افزود: امید آن داریم که مجلس برآمده از اراده ملت بتواند از این فرصت تاریخی بدون اتلاف وقت استفاده کند و منویات مقام معظم رهبری را برای تحقق اقتصاد را شکوفا و جهش اقتصادی به نتیجه برساند.

* بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که نقش سیستم بانکی را در تحقق شعار جهش تولید تا چه اندازه مؤثر می‌دانید، اظهار داشت: بخشی از برنامه در بحث جهش تولید، تحول اقتصادی است یعنی تحولی که در یارانه‌ها، بانک، گمرکات و بیمه باید صورت بگیرد.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: خواسته رهبر معظم انقلاب این بود که بانک‌ها خودشان را از بنگاه‌داری خلاص کنند، بانک‌ها بزرگترین بنگاه‌دار کشور هستند. وقتی اقتصاد غیرواقعی است بانک‌ها،‌ دلار و تسهیلات با نرخ غیرواقعی و در عین حال توأم با اجحاف در اختیار حوزه تولید قرار می‌دهند و بعد هم این واگذار تسهیلات با لحاظ نکردن مناسبات و ضوابط صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما نمونه‌های عدیده‌ای از آن را سراغ داریم کسانی که برای اندک منبع مالی بتوانند با اقتصاد کوچک خودشان را اداره کنند، نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند در عین حال کسان دیگری توانستند بدون وثیقه از منابع گسترده بانکی استفاده کنند.

 ما در مجلس دهم تخلفات دولت در حوزه اقتصاد را به مردم اعلام کردیم ولی اراده‌ای در مجلس برای برخورد با چنین تخلفات وجود نداشت

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کنار این مسائل باید نظارت مجلس به صورت گسترده و با ضمانت اجرایی لازم به کار گرفته شود، ما در مجلس دهم تخلفات دولت در حوزه اقتصاد را به مردم اعلام کردیم ولی اراده‌ای در مجلس برای برخورد با چنین تخلفات وجود نداشت. 

* منابع جدید مالیاتی باید تعریف شود

علیرضابیگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای تحقق شعار سال چه اقداماتی در حوزه مالیاتی باید صورت گیرد، گفت:  اینها جزو بسته تحول اقتصادی است، در واقع ما منابع جدید مالیاتی تعریف نکردیم بلکه از کسانی که مالیات می‌گرفتیم، بیشتر مالیات می‌گیریم و سنگینی بیشتری به آنها تحمیل می‌کنیم.

وی افزود: منابع جدید مالیاتی باید تعریف شود و ما در حوزه‌های مختلف این امکان را داشته باشیم که بتوانیم از ثروت‌های نجومی و دارایی‌های گسترده منابع مالی برای اداره کشور تأمین کنیم این موضوع در گمرکات و بخش‌های مختلف باید پیگیری و محقق شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: دولت موجود از عهده انجام این کار برنمی‌آید، ما نیازمند یک روحیه جدید برای به حرکت در آوردن حوزه اقتصاد هستیم.

* 17 میلیارد دلار از ثروت کشور قاچاق می‌شود

علیرضابیگی در پاسخ به این سؤال که برای مبارزه با قاچاق باید چه اقداماتی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: قاچاق اقتصاد کشور را آزار می‌دهد که این مسأله محصول غیرواقعی بودن اقتصاد کشور است و حمایتی که باید از تولید صورت بگیرد، صورت نمی‌گیرد و تولید سودمند نشان داده نمی‌شود. در نتیجه بستر برای قاچاق در مقیاس وسیعی فراهم می‌شود.

وی افزود: الان مبلغی معادل 17 میلیارد دلار از ثروت کشور قاچاق می‌شود که این رقم قابل توجهی است و متأسفانه اراده لازم برای مقابله با آن وجود ندارد. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان مثال در سازمان صدا و سیمای ما فیلم قاچاق گسترده و سازمان‌یافته سوخت از کشور پخش شد که سوخت موردنظر از طریق شبکه‌ای از لوله‌ها به شناورهای خارجی در وسط دریا منتقل می‌شد.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: سؤال اینجاست که آیا مگر می‌شود که این حجم گسترده از قاچاق بدون اطلاع مسؤولان اتفاق بیفتد و آنها بی‌خبر باشند، چنین چیزی غیرممکن است.

* درباره قاچاق سازمان یافته حتی از رئیس جمهور سوال کردیم

وی افزود: در حوزه قاچاق سؤال از رئیس جمهور مطرح شد و مجلس دهم بر این موضوع صحه گذاشت که اراده لازم برای برخورد با قاچاق وجود نداشته و مردم نمی‌توانند این را فراموش کنند که سازمان صدا و سیما نشان داد که کنار دریا در سواحل جنوب تانک‌های بزرگ سوختی تعبیه شده، تانکرها و نفت‌کش‌ها به این مخزن‌ها سوخت تخلیه می‌کنند و تلویزیون نشان داد که زیر دریا لوله‌های عدیده‌ای در وسط دریا کشیده شده و محتویات این مخزن را به وسط دریا می‌برد.

در حوزه قاچاق سؤال از رئیس جمهور مطرح شد و مجلس دهم بر این موضوع صحه گذاشت که اراده لازم برای برخورد با قاچاق وجود نداشته

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: این کار نمی‌تواند فارغ از نظارت دولت اتفاق افتاده باشد. ما از وزیر کشور در کمیسیون شورا و امور داخلی سؤال کردیم که این کشور صاحب ندارد، چطور ممکن است که کنار دریا این چنین تأسیسات عظیمی کار گذاشته شود و دستگاه‌ها، فرمانداران و استانداران ما از این موضوع اطلاع نداشته باشند و این حجم گسترده از فرآورده‌های نفتی ما به این ترتیب قاچاق شود. چندین بار هم روی این موضوع تأکید شد ولی وزیر کشور پاسخی ارائه نداد.

علیرضابیگی در پایان گفت: متأسفانه هیأت رئیسه مجلس هم به واسطه این بده و بستان‌های سیاسی که وجود داشت نگذاشت نوبت به رسیدگی به این سؤال برسد و روشنگری اساسی صورت گیرد، این یک بخش تعلل در حوزه قاچاق است.

نظر شما