شناسهٔ خبر: 160650 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دلالان، مانع اصلی کاهش قیمت مسکن

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بسیاری از سوداگران و دلالان با هدف کسب سودهای کلان اقدام به خرید گسترده مسکن در سال گذشته کرده اند، بنابراین این گروه از افراد با اقدامات سازمان دهی شده مانع از کاهش قیمت مسکن می شوند.

به گزارش «نماینده»، شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به روند بازار مسکن طی یک ماه اخیر، گفت: بر اساس آمارها معاملات مسکن در اسفند ماه سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است که این مسئله تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا بوده است.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا زمانی که میزان عرضه از میزان تقاضا پیشی بگیرد؛ قیمت ها باید به سمت تعدیل و کاهش حرکت کند، یعنی آنکه روند قیمت مسکن با کاهش معاملات  خرید و فروش باید نزولی می شد، اما طبق گزارش ها، قیمت ها در اسفند ماه با وجود کاهش معاملات روندی صعودی داشته است.

وی ادامه داد: به نظر من که افزایش قیمت مسکن با وجود کاهش معاملات تحت تأثیر عواملی بوده است، یکی از مهم ترین دلایل بروز این مسئله، فعالیت دلالان است، متأسفانه بسیاری از سوداگران و دلالان با هدف کسب سودهای کلان اقدام به خرید گسترده مسکن در سال گذشته کرده اند، بنابر این این گروه از افراد با اقدامات سازمان دهی شده مانع از کاهش قیمت مسکن می شوند.

نادری تصریح کرد: در شرایط کنونی قیمت مسکن باید به میزان قابل توجیهی کاهش یابد، زیرا در این وضعیت میزان تقاضا برای خرید پایین آمده و در این شرایط قیمت ها باید تعدیل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید اجازه فعالیت دلالان و سوداگران را در بازار ندهد، زیرا مهم ترین عامل بر هم خوردن تعادل بازار مسکن، تداوم فعالیت دلالان است، حال وزارتخانه می تواند با اجرای سیاست های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، شرایط را برای فعالیت دلالان محدود کند.

نظر شما