شناسهٔ خبر: 160631 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افزایش تسهیلات ساخت مسکن در سال ۹۹؛ دولت در بازار ساخت و ساز تحرک ایجاد کند

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت:دولت باید با ارائه تسهیلات ساخت و ساز و ارائه مصالح ساختمانی در بازار تولید مسکن تحرک ایجاد کند تا در آینده ای نزدیک شاهد افزایش عرضه مسکن در کشور باشیم.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برنامه ریزی بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات ساخت و ساز مسکن، گفت: بر اساس برنامه صورت گرفته، سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری حدود ۴۷ درصد افزایش پیدا خواهد کرد البته سود تسهیلات همان ۱۸ درصد خواهد بود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند افزایش سقف تسهیلات ساخت و ساز و تولید مسکن می تواند در ارتقا میزان ساخت و ساز در کشور اثرگذار باشد، اما به نظر می رسد که هنوز بدنه اجرایی و مدیریتی کشور تصمیم قابل قبولی برای شکوفایی حوزه تولید مسکن اتخاذ نکرده است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی وضعیت بازار ساخت و ساز مسکن بسیار نامطلوب و نگران کننده است، به ویژه آنکه با شیوع بیماری کرونا بخشی از پروژه های تولید مسکن متوقف شد حال در این عرصه دولت هنوز هیچ اقدامی برای حمایت اقتصادی از سازندگان صورت نداده است.

رضایی کوچی وضعیت بازار ساخت و ساز مسکن را اورژانسی توصیف کرد و گفت: وضعیت بازار مسکن به گونه ای است که بسیاری از سازندگان برای حضور در عرصه ساخت و ساز ریسک نمی کنند، زیرا مشخص نیست که با وضعیت بازار در ماه های آتی به کدام سو خواهد رفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی بازار مسکن شاهد کاهش معاملات و خرید و  فروش و افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی است، مولفه هایی که به صورت مستقیم بر میزان حضور و فعالیت سازندگان تأثیر مستقیم می گذارد، قطعا به هر میزانی که آمار معاملات مسکن بالا رفته و قیمت مصالح و تجهیزات کاهش یابد، سازندگان برای حضور فعالانه در بازار ساخت و ساز تمایل بیشتری خواهند داشت.

دولت باید با ارائه تسهیلات ساخت و ساز با سود مطلوب و ارائه مصالح ساختمانی در بازار تولید مسکن تحرک ایجاد کند

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: دولت باید با ارائه تسهیلات ساخت و ساز با سود مطلوب و ارائه مصالح ساختمانی در بازار تولید مسکن تحرک ایجاد کند تا در آینده ای نزدیک شاهد افزایش عرضه مسکن در کشور باشیم در غیر این صورت با کاهش عرضه و افزایش تقاضا باید بار دیگر شاهد تشدید قیمت مسکن در بازار باشیم

نظر شما