شناسهٔ خبر: 160624 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۱۲۰ نماینده خواستار رفع تبعیض همسان سازی حقوق بازنشستگان

بازنشستگان در حالی که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت اما بازنشستگان تامین اجتماعی سهمی نداشته و سرشان بی کلاه ماند.

به گزارش «نماینده»، علی اصغر بیات رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی سراسر کشور، با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای مسئولان در خصوص تعیین میزان افزایش مستمری سال ۹۹، عدم اجرای قانون همسان سازی و تبعیض میان مستمری بگیران تأمین اجتماعی با مستمری بگیران سایر صندوق‌های بازنشستگی در بهره مندی از سیاست‌های حمایتی دولت، گفت: اجرای قانون همسان سازی مستمری بگیران تأمین اجتماعی به موضوعی بغرنج تبدیل شده که بیانگر قانون گریزی برخی مسئولان است.

وی در مورد طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: این طرح سال‌ها است به رغم وجود مصوبه مجلس شورای اسلامی در نهایت منوط به پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی شده است. سالهاست در حوزه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی مسائل و مشکلات مختلف درمانی و معیشتی وجود دارد که فقط با عزم جدی مسئولان و با نگاهی جهادی رفع خواهد شد.

وی گفت: متأسفانه در ایام دشواری که کشور درگیر موضوع مبارزه با ویروس کرونا است، به نوعی شاهد از هم گسیختگی و مسئولیت گریزی در زمینه توجه به مطالبات و درخواست‌های به حق و قانونی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی هستیم. نه تنها از تعیین میزان افزایش حقوق مستمری بگیران خبری نیست بلکه به بهانه‌های مختلف و دلایل عجیب و غریب از پاسخگویی و اجرای مطالبات ما بویژه همسان سازی حقوق طفره می‌روند. دولت مسؤلیت تمامی آحاد و اقشار جامعه را دارد و نباید تبعیضی در این زمینه قائل شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی خطاب به مسئولان، تاکید کرد: در شرایطی که بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان و مستمری بگیران کشور حقوق بگیر تأمین اجتماعی هستند آن هم کارگران زحمتکش با حداقل حقوق. آیا روا نبود دغدغه تعیین تکلیف افزایش حقوق آنها را می‌داشتید؟ وقتی عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی هستید حتماً از درد ما نیز خبر دارید! دولتی که قرار است برای همه باشد، تنها به فکر بازنشستگان خود است و گویا ما شهروند درجه دو هستیم. البته ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور برای رفع تبعیض اجرای قانون همسان سازی حقوق میان بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی ارسال کرده‌اند که جای تشکر دارد.

بیات افزود: سال‌ها است بر این نکته تاکید داریم که سازمان تأمین اجتماعی باید به ریل اصلی خود که همان احیای شورای عالی و تقویت اصل سه جانبه گرایی است برگردد. موازنه‌ای در ارکان سازمان تأمین اجتماعی نیست و طبیعتاً عزمی هم برای پیگیری و تحقق مطالبات چندین ساله ما هم وجود ندارد و حتی اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی را نیز مشروط به اما و اگر می‌کنند.

وی ادامه داد: ما بازنشستگان به عنوان بزرگترین تشکل بازنشستگی کشور در پیگیری حقوق حقه خود دچار مشکل هستیم. ارکان عالی و مهم سازمان تأمین اجتماعی در تسخیر دولتی‌ها است و بدیهی است سایر شرکای اجتماعی از وزن لازم برای تحقق درخواست‌های قانونی خود برخوردار نیستند. اگر آقایان مسئول در دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون و سازمان تأمین اجتماعی به نصایح و پیگیری‌های کارشناسان و دلسوزان عمل می‌کردند و اراده لازم برای پرداخت بدهی انباشته دولت به سازمان وجود داشت و قانون همسان سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اجرا می‌شد، دیگر شاهد این وضعیت ناعادلانه نبودیم و عملکرد تناقض گونه آقایان را نمی‌دیدیم.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: بدنه انتصابی و دولتی سازمان تأمین اجتماعی امکان طرح و پیگیری حقوق حقه بازنشستگان را آن گونه که انتظار می‌رود، مهیا نمی‌کند. ما همیشه مدافع سرسخت منافع سازمان و حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در دوران‌های مختلف بوده‌ایم و در برابر هر تعرضی سینه سپر کرده‌ایم. چون این سازمان بین نسلی را از خود میدانیم. اما انتظار داریم مسئولان سازمان نیز صدای رسای ما در دولت و مجلس باشند و اجازه ندهند این رویه ناصواب به موضوعی عادی تبدیل شود.

بیات ادامه داد: در سال جدید بازنشستگان سایر صندوق‌ها به نوعی شامل حمایت‌های دولت اعم از افزایش حقوق و بهره مندی از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون همسان سازی شده‌اند اما سر بازنشستگان تأمین اجتماعی بی کلاه ماند و سهمشان فقط وعده‌های رنگارنگ است. در این شرایط سخت معیشتی آیا بازنشستگان کارگری باید در انتهای صف باشند؟ چه قشری ضعیف‌تر از طبقه بازنشستگان تأمین اجتماعی که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند؟ این جامعه شریف و زحمتکش که عمر خود را برای کشور هزینه کرده‌اند مستحق این شرایط نیستند.

وی خاطرنشان کرد: بی تردید بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور از بحران کرونا صدمات زیادی را متحمل شده که اثرات منفی آن ادامه خواهد داشت و سازمان تأمین اجتماعی نیز به واسطه رابطه تنگاتنگی که با فعالیت‌های تولیدی دارد در انجام تعهدات خود به بیش از نیمی از هموطنان دچار مشکل خواهد شد. اما چرا باید قشر کارگران بازنشسته بیشترین هزینه این شرایط را بپردازند؟ اتفاقاً به عنوان اقشار آسیب پذیر باید مشمول اقدامات حمایتی دولت و سازمان تأمین اجتماعی شوند.

وی همچنین با اشاره به سخنان رئیس سازمان برنامه بودجه کشور مبنی بر پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی از طریق واگذاری اموال و سهام شرکت‌های دولتی برای اجرای همسان سازی گفت: طرح این موضوع مسبوق به سابقه است و واگذاری سهام شرکت‌هایی که اغلب زیان ده هستند دردی از بازنشستگان را دوا نخواهد کرد و باید بر اساس مصوبه مجلس صراحتاً و به صورت ملموس و ساز و کار نقدی همانند سایر صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود تا هرچه سریع‌تر برای بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی کارسازی شود. ضمن آنکه باید دولت متعهد به پرداخت بدهی جاری خود (۳ درصد حق بیمه) به سازمان تأمین اجتماعی نیز باشد.

بیات در پایان خاطرنشان کرد: ما پس از انجام مکاتبات مختلفی که با مسئولان امر داشتیم در نهایت ناگزیر به طرح موضوع و گلایه خود خدمت رهبر معظم انقلاب شدیم و امیدواریم با دستور ایشان این گره چندین ساله و تبعیض موجود برای همیشه بر طرف شود.

نظر شما