شناسهٔ خبر: 160614 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

لایحه فعلی بودجه پاسخگوی شرایط نیست

کوهکن کوهکن: با شرایطی که کشور در گیر جنگ با کرونا و کاهش قیمت نفت است از نظر من دولت در تامین بودجه خود با مشکل خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی کشور آیا بازنگری در بودجه سال جاری باید صورت بگیرد یا نه؟ اظهار داشت: بودجه کشور شامل چند نوع ساختار تامین است یکی از آن منابع تامین فروش نفت و دومین منبع اخذ مالیات و سومین خدمات دولتی است.

وی ادامه داد: در این شرایط که کشور با کرونا درحال مبارزه است برخی از مشاغل در این مدت دچار لطمه و خسارت شده اند در این صورت دولت نمی تواند مالیاتی که در تامین بودجه دیده شده است را کسب کند.

نماینده لنجان گفت: مسئله دومی که می‌تواند در تامین بودجه دولت و کشور را دچار مشکل کند بحث کاهش قیمت نفت است در این صورت باید بودجه کشور خوب بازنگری شود و درآمدهای دولت به طور واقع بینانه تر در بودجه نوشته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بودجه سال ۹۹ گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه، برخی از دوستان به بودجه سال۹۹ به صورت خوشبینانه نگاه کردند و حتی در هر موضوعی سقف آن را در نظر گرفتند که من به شخص مخالف بودم حتی به کلیات بودجه هم رای منفی دادم.

کوهکن ادامه داد: سومین منبع تامین دولت که در بودجه دیده شده است مسئله خدمات دولتی است که دولت در ازای خدماتی می دهد کارمزدی دریافت می کند که با این وضع کرونا و قرنطینه کردن شهرها و بسته شدن خدمات دولتی، این مورد هم برای تامین بودجه به مشکل می خورد.

وی تاکید کرد: با این شرایط که کشور درگیر جنگ با کرونا و کاهش قیمت نفت است از نظر من دولت در تامین بودجه خود به مشکل خواهد خورد.

نماینده لنجان بیان داشت: با این تفاسیر، چرخ گردش اقتصادی کشور به صورت کند پیش می رود. در این صورت باید به بودجه یک نگاه واقع بینانه شود و نه خوشبینانه بلکه اکنون شرایط واقعی است و کشور درگیر مشکلاتی است که این بودجه نمی تواند تامین شود.

کوهکن تصریح کرد: بحث من این نیست که مجلس و دولت بخواهد با فوریت بودجه را تغییر دهد بلکه دولت می تواند بر روی همین ریل بودجه جلو برود اما باید به صورت واقع بینانه به موضوعات نگاه کند و درگیر احتمالات نشود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه اگر دولت در بودجه به مشکل بخورد می تواند لایحه یک دوازدهم به مجلس ارائه کند. گفت: اگر دولت نتواند بودجه خود را تامین کند در این صورت برای تامین بودجه، دولت باید متوسل به وام شود که این مسئله می تواند بر بدهی های دولت بیفزاید و کشور را دچار مشکل سازد.

کوهکن در پایان گفت: در شرایط فعلی کشور این درآمدهای دیده شده در بودجه نمی‌تواند جوابگو و تامین شود پس دولت باید هر چه زودتر نگاهش را واقع بینانه کند و یک لایحه به مجلس ارائه دهد تا در آینده در تامین بودجه به مشکل نخورد.

نظر شما