شناسهٔ خبر: 160603 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت برای رفع مشکل تولیدکنندگان ورود کند

اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: نوسانات قیمت ارز باعث شده تا تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی نتوانند اقساط وام‌های ارزی خود را پرداخت کنند و در بسیاری موارد هم این واحدهای تولیدی به خاطر این نوسانات به تعطیلی کشانده شدند.

به گزارش «نماینده»، علی اسدی‌کرم نماینده  مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: تحقق شعار جهش تولید نیازمند ایجاد اصلاحاتی در سیستم اداری، بانکی و حوزه تجارت کشور است.

وی افزود:‌ ما در مجلس دهم موضوع اصلاح سیستم بانکی را پیگیری کردیم اما به دلیل صف طویل طرح‌ها و لوایح در طول این ۴ سال امکان طرح بررسی و تصویب این اصلاحات فراهم نشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: یکی از مشکلات قابل ذکر در بحث تولید این است که به دلیل نوسانات ارزی بخش قابل توجهی از تولید کنندگان قادر به بازپرداخت وام‌های ارزی خود نیستند و یا اینکه به دلیل همین نوسانات خرید مواد اولیه آنها از خارج مشکلات جدی را برای‌شان ایجاد کرده است.

اسدی‌کرم خاطرنشان کرد: تعدادی از تولید کنندگان هستند که در سال ۹۰ وام ارزی دریافت کردند و امروز با توجه به جهش قیمت ارز توان بازپرداخت وام‌های خود را ندارند و تعداد قابل توجهی از این وام‌های تولیدی به دلیل مشکلات تعطیل شدند.

وی افزود: من مشکلات بخشی از تولید کنندگان را در طول یک سال به طور مستمر پیگیری کردم تا امکان شروع مجدد فعالیت آنها فراهم شود اما جواب بانک مرکزی و آقای همتی در مورد بازپرداخت وام‌های ارزی تولید کنندگان به من این بود که ما نمی‌توانیم وام‌های ارزی را به قیمت ارز در سال پرداخت وام از تولید کنندگان دریافت کنیم بلکه حداقل قیمت ارز در بازپرداخت وام‌های پرداخت شده به تولید کنندگان ارز نیمایی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت:‌ در بعضی موارد وام‌های پرداختی به تولید کنندگان در محل خود هزینه نمی‌شود که این مسئله نیازمند آن است که نظارت دقیقی بر روند پرداخت و هزینه کرد وام‌ها صورت پذیرد.

اسدی‌کرم در پایان گفت: به نظرم دولت باید به مشکلات تولید کنندگان ورود کند و موضوع وام‌های آنها را با استمهال بدهی و یا هر روش دیگری که می‌تواند مرتفع سازد تا ما شاهد تعطیلی این واحدها نباشیم.

نظر شما