شناسهٔ خبر: 160475 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اجرای قانون ساماندهی خانه‌های خالی؛ حرکت در مسیر ریشه‌کنی احتکار مسکن

ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: با اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی، مالکان مجبور خواهند شد که مساکن خود را یا به فروش برسانند یا به مستأجران اجاره دهند.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلسبا اشاره به ضرورت اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، گفت: قانون ساماندهی خانه های خالی در سال ۹۴ مورد تصویب قرار گرفت، اما متأسفانه از آن زمان تاکنون، این قانون اجرایی نشده است.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا یکی از دلایل کمبود مسکن در بازار، وجود خانه های خالی است، برخی از مالکان و سازندگان برای افزایش سود خود، مساکن را خالی از سکنه نگه می دارند تا زمان افزایش قیمت ها، آن مسکن را با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

وی گفت: قطعا باید در عرصه مدیریت بازار مسکن سیاست گذاری جدیدی اتخاذ شود تا افراد به جای رویکرد سرمایه ای، به حوزه مسکن نگاه مصرفی داشته باشند، در آن زمان هر خانواده می تواند صاحب مسکن خود شود.

دو تا سه میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد

ابوترابی ادامه داد: در شرایط کنونی بر اساس آمارها حدود دو تا سه میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد، همچنین حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران خالی از سکنه است، حال با اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی، بخشی از این مساکن به بازار تزریق می شود که قطعا این مسئله موجب شکسته شدن قیمت ملک در بازار خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی، مالکان مجبور خواهند شد که مساکن خود را یا به فروش برسانند یا به مستأجران اجاره دهند، با این اقدام بازار مسکن تا حدودی متعادل خواهد شد، در غیر این صورت با تداوم عدم اجرای قانون مذکور، سالانه خانه های بیشتری در کشور احتکار خواهند شد

نظر شما