شناسهٔ خبر: 160299 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

میرسلیم: عده کثیری محدودیت‌های کرونایی را شوخی می‌پندارند/ طرح‌های جایگزین برای تعطیلات وجود دارد

میر سلیم منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه عده کثیری محدودیت‌های کرونایی را شوخی می‌پندارند، گفت: طرح‌های جایگزین برای تعطیلات نوروز وجود دارد.

به گزارش «نماینده»،سیدمصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی درمورد عدم توجه برخی از شهروندان به لزوم عدم مسافرت در ایام نوروز اظهار داشت: دولت از ابتدا دربارۀ بیماری همه گیر کرونا تصویر درست و تدبیر مناسبی نداشت و اگر آنچه در چین رخ داده بود و نوع عملکرد آنها را مورد توجه قرار می داد و از ابتدا بلافاصله مبادرت به قرنطینۀ منطقۀ آلوده شده به ویروس کرونا می‌کرد، امروز با این فراگیری عمومی در سراسر کشور مواجه نمی‌شدیم و این همه خسارت بر جامعه تحمیل نمی شد.

وی افزود: تشکیل ستاد و قرارگاه با تأخیر انجام گرفت و امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که هنوز به نقطۀ اوج نزدیک هم نشده‌ایم و این بیم هست که خدای ناکرده ماه‌ها گرفتار این مصیبت بمانیم.

میرسلیم با بیان اینکه کار دولت امروز بسیار مشکل‌تر شده و مردم دستورات دولت را جدی نمی‌گیرند و بدان وقعی نمی‌گذارند چون می‌بینند و می‌دانند که دولت نمی‌تواند برخورد قاطع بکند، خاطرنشان کرد: در مواردی دولت می‌گوید نباید قرنطینه کرد و قرنطینه موضوعیت ندارد در حالی که واقعیت این است که با این گستردگی ابتلا به کرونا، دولت اگر هم بخواهد، دیگر نمی‌تواند قرنطینه یا شبه قرنطینه را اعمال کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه هر جا در دنیا قرنطینه را جدی‌تر گرفته‌اند موفق‌تر بوده‌اند، گفت: مشکل دولت امروز وضع مقررات نیست بلکه جلب اعتماد عمومی برای مراعات محدودیت‌هایی است که برای همۀ مردم مراعات آنها ضروری شده ولی هنوز عدۀ کثیری آن را شوخی می پندارند! طرح‌های جایگزین برای تعطیلات و... وجود دارد اما پیشبرد چنان طرح‌هایی مستلزم مجریان قاطع و هماهنگ است.

وی همچنین با بیان اینکه عملکرد دولت بیشتر حالت عاطفی دارد، تصریح کرد: البته زحمات طاقت‌فرسایی را مسئولان بهداشتی و درمانی تاکنون تحمل نموده‌اند. در این جا علاوه بر عاطفه، بررسی کارشناسی دقیق و بدون فوت وقت لازم است و موضوع را به حال کنونی نباید رها کرد.

میرسلیم ادامه داد: آمار رسمی ما نشان‌دهندۀ سیر صعودی شتابان است که اگر بقیۀ داده‌ها نیز برآن افزوده شود، بر نگرانی‌ها می‌افزاید و معلوم نیست با روند کنونی، ماجرا در چه زمانی فروکش می‌کند. سه ماه دیگر؟ شش ماه دیگر؟ با چه تعداد تلفات؟ از نظر مقابله هنوز کارهای پژوهشی و شناختی متقنی انجام نگرفته در حالی که ادعاهای متعدد دربارۀ انواع و اقسام داروهای پیشگیرانه و درمانی مطرح شده و مدعیان هرکدام سعی می‌کنند برای خود مصادره به مطلوب کنند.

وی با تاکید بر اینکه ستادِ قرارگاه هنوز چابکی لازم را ندارد و فرماندهی آن اجرایی امنیتی نیست،‌گفت: صفوف مختلفی که باید در ذیل قرارگاه فعال باشند و ستاد را همراهی کنند، مشخص یا کامل نیست. موضوع را نباید به جنبۀ پزشکی آن خلاصه کرد بلکه ما امروز با این تجربۀ بسیار پرهزینه، نیازمند تشکیل مرکز تحقیقاتی پیشرفته برای مقابله با تهدیدات زیستی همه‌گیر هستیم تا بر امور پیشگیری و غربالگری و شناسایی و نظارت و درمان و بازتوانی، در مقابل تهدیدات زیستی همه‌گیر اشراف علمی داشته باشد.

میرسلیم در پایان ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر از این بلیه خلاص شویم ولی در عین حال تاکید کرد که بعید نیست از ناحیۀ دیگری در آینده مجددا آلوده شویم.

نظر شما